اخبار

ابداع سیمانی که قادر به ذخیره برق است
۲۶ دی ۱۳۹۷

ابداع سیمانی که قادر به ذخیره برق است

دیوارهای خانه می توانند بزودی مانند باتری عمل کنند ، و انرژی را در بلوک های خود ذخیره کنند. دانشمندان موفق به تولید نوع خاصی از سیمان شده اند که با تزریق پتاسیم به آن قادر است برای مدت طولانی برق ذخیره کند. با چنین سیمانی می توان خانه هایی ساخت که به شبکه توزیع برق متصل نیستند.هنگامی که سطح تولید انرژی کاهش می‌یابد، سیمان موجود در دیوار با استفاده از ذخیره برق می‌تواند نیاز خانه را تأمین کند.منابع انرژی تجدیدپذیر هر روز بیشتر می‌شوند و به‌آرامی واحدهای برق هسته‌ای و زغال سنگی را منسوخ می‌کنند. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین موانع در گسترش صنایع، ناتوانی در ذخیره مازاد برق تولیدی است. در این میان برای ذخیره انرژی از باتری استفاده می‌شود. باتری‌ها با انتقال ذرات باردار از یک سو به سوی دیگر انرژی را در یک واسطه شیمیایی ذخیره می‌کنند که در آینده آزاد می‌شود. محققان متوجه شده اند این ذرات باردار ... ادامه مطلب »
دستبندی که حشرات را از کاربر دور می‌کند
۱۹ دی ۱۳۹۷

دستبندی که حشرات را از کاربر دور می‌کند

با پیشرفت تکنولوژی، به تازگی دستبندی اختراع شده که با انتشار امواج الکترومغناطیس پشه ها را از فرد دور می کند. مخترع سوئیسی به تازگی دستبندی ساخته که با انتشار امواج الکترومغناطیس حشرات را از کاربر دور می کند. این دستبند Nopixgo Mosquito Bite Protection نام دارد و کرت استال آن را اختراع کرده است. به گفته این مهندس الکترونیک، دستبند مذکور امواج ضعیف الکترومغناطیسی را منتشر می کند که در حقیقت تخلیه شارژ بارهای مثبت و منفی اتمسفری هستند. این تخلیه شارژ در حالت طبیعی هنگام نزدیک شدن تندبادها اتفاق می افتد. بنابراین پشه ها با ردیابی این امواج احساس می کنند تندبادی در حال وقوع است. این امر سبب می شود آنها به جای نیش زدن افراد به دنبال پناهگاهی برای فرار از بادهای شدید و باران باشند.                                                                      امواج ... ادامه مطلب »
مضرات لامپ کم مصرف
۱۶ دی ۱۳۹۷

مضرات لامپ کم مصرف

امروزه استفاده از لامپ های CFL ( لامپ فلورسنت فشرده) که با نام لامپ کم مصرف در ایران شناخته می شوند، به دلیل پایین بودن میزان مصرف انرژیشان بیشتر در خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این لامپ ها از جیوه برای ایجاد روشنایی استفاده شده است. اگرچه جیوه یک ماده شیمیایی ضروری در برخی از فرآیندهای صنعتی و محصولات است،ولی بهتر است از استفاده این ماده اجتناب شود.لامپ های فلورسنت فشرده (Compact fluorescent bulbs) باعث آلوده شدن خانه ها و محیط زیست می شوند.یکی از مهم‌ترین خطرات لامپ‌های کم‌مصرف در زمان شکستن آن‌ها ایجاد می‌شود. از آنجایی که لامپ‌های کم‌مصرف حاوی جیوه هستند در نتیجه اگر به هر دلیل بشکنند، جیوه داخل آن‌ها به هوای اطراف وارد می‌شود.                                                             ... ادامه مطلب »
رباتی با قابلیت حرکت در آب و خشکی
۱۶ دی ۱۳۹۷

رباتی با قابلیت حرکت در آب و خشکی

دانشمندان همیشه ربات های جدید خود را با الهام گرفتن از طبیعت ساخته و ماشین هایی با قابلیت تقلید حرکات و رفتار حیوانات اختراع کرده اند. مشکل اینجاست که اگر شما برای ساخت ربات از یک ماهی الگو بگیرید، بر روی خشکی نمی تواند به خوبی حرکت کند، همانند ربات خزنده ها که در آب نمی تواند به خوبی حرکت کنند. چرا نمی توان رباتی ساخت که در هر دو حالت به بهترین حالت کار کند؟ به تازگی مهندسان و طراحان شرکت مهندسی Pliant Energy Systems توانسته اند رباتی طراحی کنند که قابلیت حرکت در هر دو محیط را داشته باشد. این ربات منحصر به فرد که به نام Velox شناخته می شود، دارای یک جفت باله بلند و انعطاف پذیر از جنس سیلیکون بوده که توسط هشت محرک، ربات را به حرکت در می آورد. این باله ها علاوه بر قابلیت حرکت شبیه به باله های ماهی، می توانند با یک چرخش 90 درجه ای تغییر حالت داده و به عنوان پاهای ربات قرار گیرند و قابلیت حرکت بر روی خشکی و حتی یخ که سطح بسیار برای حرکت می باشد ... ادامه مطلب »
طراحی جدید توربین بادی جهت تولید آب آشامیدنی در مناطق بیابانی
۱۶ دی ۱۳۹۷

طراحی جدید توربین بادی جهت تولید آب آشامیدنی در مناطق بیابانی

در مناطق دور افتاده فاقد دسترسی به آب آشامیدنی تازه، اغلب نگرانی ها به خاطر مشکل وجود برق می باشد.همین مشکل باعث شد که شرکت فرانسوی Eole Water جهت رفع این مشکل توربین جدیدWMS1000 را اختراع کند. توربین بادی جدیدEole نه تنها انرژی باد را به برق تولید می کند بلکه می ‏تواند تنها از طریق جمع آوری و تصفیه رطوبت موجود در هوا، روزانه هزار لیتر آب آشامیدنی تمیز تولید کند.از آنجا که این توربین بیشتر به درد مناطقی می ‏خورد که توسعه چندانی نیافته اند، شرکت تولید کننده این توربین را طوری طراحی کرده که بی نیاز از منبع انرژی بیرونی باشد، در واقع توربین علاوه بر اینکه از رطوبت موجود در هوا برای تولید آب استفاده می کند، انرژی خود را نیز از باد بدست می آورد. همچنین طراحی توربین به صورتی است که نیاز چندانی به تعمیر و نگهداری نداشته باشد و آسیبی نیز به محیط زیست وارد نکند. این توربین جریان هوا را از طریق دماغه توربین وارد کمپرسور خنک کننده کرده، ... ادامه مطلب »
قطار هیدروژنی
۰۹ دی ۱۳۹۷

قطار هیدروژنی

همانطور که تکنولوژی سلول سوخت هیدروژن روز به روز بهبود می یابد، به کار گیری این تکنولوژی در صنعت حمل و نقل "ریلی" به واقعیت نزدیک شده است. سلول های سوخت هیدروژن یک روش پاک برای استفاده در وسایل نقلیه می باشد،ولی هزینه بالایی دارد. آلمان از اولین قطار هیدروژنی دنیا که به قطار پاک مشهور می باشد، رونمایی کرد. این قطار اکسیژن و هیدروژن را به نیروی الکتریسیته تبدیل کرده و خروجی آن آب و بخار می باشد.آلودگی صوتی این قطار نسبت به قطارهای دیزلی بسیار پایین و کم هزینه می باشد. هر یک از این قطارها با یک بار سوخت‌گیری می تواند مسافت 1000 کیلومتر را بپیماید.                                                                    سازنده قطار هیدروژنی، شرکت چندملیتی فرانسوی 'آلستوم' بوده و این قطار را  به نام 'کورادیا ایلان' (Coradia ... ادامه مطلب »
تولید برق از هندوانه
۰۳ دی ۱۳۹۷

تولید برق از هندوانه

آب هندوانه می تواند از منابع ارزشمند سوخت زیستی باشد.محققان اثبات کرده اند که آب هندوانه می تواند به صورت اتانول تخمیر شود. سوخت های زیستی به دسته ای از سوخت ها گفته می شود که از ترکیبات آلی زیستی به دست می آید. البته باید توجه داشت که در باتری ساخته شده با هندوانه و میله های Zn یا Cu، هندوانه نقش مایع رسانا (الکترولیت) را بازی می کند.هندوانه به تنهایی نمی تواند انرژی تولید کند، بلکه این انرژی از طریق واکنش هایی که در داخل سلول های متشکل از دو میله فلزی، رخ می دهد ، تولید می شود. اتم های Zn بسیار واکنش پذیر هستند، به همین دلیل سریعتر خورده شده و به+Zn2 تبدیل می شود. در طی این واکنش (تبدیل به +Zn2)، دو الکترون آزاد می شود که می تواند به صورت ضعیف گوشی را شارژ کند.                                                              ... ادامه مطلب »
لامپ معلق FLYTE
۰۳ دی ۱۳۹۷

لامپ معلق FLYTE

امروزه شاهد نوآوری ها و تکنولوژی های جدید در صنعت برق هستیم که به بازار عرضه می شوند، یکی از این تکنولوژی ها لامپ معلق می باشد. تکنولوژی Flyte یک لامپ معلق است که می تواند به مدت 22 سال در هوا آویزان بماند. این تکنولوژی به طور کامل وایرلس بوده و انرژی خود را از شارژری که بر روی آن آویزان است تامین می کند.فلایت همان طور که گفته شد از انرژی الکترومغناطیسی (نیروهای مخالف آهنرباها) استفاده می کند (که در لامپ و در پایه چوبی ساخته می شود) و با کشش رو به پایین جاذبه مقابله می کند. آهنرباهای موجود در پایه چوبی نیروی مورد نیاز برای روشن ماندن لامپ را به این ترتیب به صورت کاملا بیسیم (wireless) تامین می کنند. اگر تمام این قضیه برای شما پیچیده است، می توانید مطمئن باشید که نصب و راه اندازی فلایت بسیار ساده است: لامپ را به آرامی به مرکز پایه چوبی نزدیک کنید تا زمانی که احساس یک مقاومت اندک بکنید، آن گاه لامپ را رها کنید و خیالتان راحت باشد، آهنرباها ... ادامه مطلب »
پهپاد بدون برق
۰۳ دی ۱۳۹۷

پهپاد بدون برق

تا به امروز ایده گرفتن از طبیعت همواره نقش اصلی و اساسی در تولید و اختراعات بشر داشته است. در همین راستا دانشمندان توانسته اند با الگو برداری از شیوه پرواز و حرکت قاصدک ها، پهپاد‌هایی تولید کنند که بدون نیاز به هیچ گونه منبع تامین برق قادر به طی کردن مسافت‌های طولانی با استفاده از جریان باد باشند و بدین شیوه میزان آلودگی هوا را بسنجند. دانه‌های قاصدک یکی از شگفتی‌های عالم خلقت هستند که می‌توانند در صورت وزیدن باد بیش از یک کیلومتر هم سفر کنند. شیوه پرواز و حرکت قاصدک‌ها در باد با نام پدیده‌ای موسوم به حلقه مجزای گرداب شناخته می شود.ساقه های دانه قاصدک وقتی در کنار هم در باد حرکت می کنند، حلقه هایی از حباب های هوا خلق می کنند که به صورت عمودی در بالای کاسه گل قاصدک قرار می گیرند و ضمن افزایش مقاومت هوا موجب کندشدن فرایند سقوط قاصدک ها می شوند و باعث می شوند انها مانند چتر نجات عمل کرده و با سرعت پایینی در ... ادامه مطلب »
خودروی برقی ارزان قیمت
۲۸ آذر ۱۳۹۷

خودروی برقی ارزان قیمت

شرکت خودروسازی هیوندا قصد دارد ارزانترین خودروی برقی جهان را تنها با قیمت ۳۰ هزار دلار وارد بازار کند. این خودروی برقی، مدل جدیدی از خودروی Hyundai Kona می باشد که در اوایل سال 2019 با نام تجاری Hybrid Crossover وارد بازار خواهد شد. قیمت خودروی Hybrid Crossover در مقایسه با برخی از خودروهای رقیب ، خودرویی ارزان قیمت به حساب می آید.                                                       عرضه این خودرو که در کره تولید شده از اوائل سال ۲۰۱۹ در بازارهای جهانی و از جمله در امریکا آغاز می شود. انتظار می رود برخی ایالات آمریکا مانند کالیفرنیا که به دنبال به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه ای در آینده نزدیک هستند از خرید چنین خودروهایی استقبال کنند.                                                       ... ادامه مطلب »