اخبار

توربین بادی گرد (O-wind Turbin)
۱۵ مرداد ۱۳۹۸

توربین بادی گرد (O-wind Turbin)

توربین بادی گرد (O-wind Turbin) نسل جدیدی از توربین های بادی است که قادر است  با باد درهر جهتی  برق تولید کند.این توربین بادی همه کاره تک محور بوده و مخصوصاً برای ساختمانهای آپارتمانی که در محیطهای شهری با باد در جهات مختلف مواجه هستند بسیار مناسب است. نمونه اولیه مقوایی در یک سناریو واقعی در خلیج مورکامب (Morecambe) ، انگلستان آزمایش می شود. این توربین جدید قادر است  بدون نیاز به فرمان ، از باد های افقی و عمودی برق تولید کند. ساکنان آپارتمان می توانند به طور مؤثر و  پایدار برق تولید کنند.   ادامه مطلب »
صید ماهی با استفاده از شوک الکتریکی
۱۵ مرداد ۱۳۹۸

صید ماهی با استفاده از شوک الکتریکی

اتصال جریان برق به آب از طریق قایق‌های شوک‌دهنده، باعث بیهوشی موقت ماهی‌ها و صید آنها توسط صیادان می‌شود. در این روش شوک الکتریکی باعث پرتاب ماهی ها به سطح آب شده و صید آن ها را ممکن می سازد. شوک الکتریکی باعث مرگ ماهی ها نمی شود بلکه باعث بیهوشی  موقتی آن ها شده و صید را آسان می کند. صید این ماهی ها برای پژوهش بر جمعیت  این گونه مهاجم انجام شده است.ماهی های صید شده سپس برای تهیه غذای حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. البته بسیاری این روش صید را بیرحمانه خوانده و آن را باعث از بین رفتن تخم ماهی می دانند. اتصال جریان برق به آب از طریق قایق‌های شوک‌دهنده، باعث بیهوشی موقت ماهی‌ها و صید آنها توسط صیادان می‌شود. در این روش شوک الکتریکی باعث پرتاب ماهی ها به سطح آب شده و صید آن ها را ممکن می سازد. شوک الکتریکی باعث مرگ ماهی ها نمی شود بلکه باعث بیهوشی  موقتی آن ها شده و صید را آسان می کند. صید این ... ادامه مطلب »
بزرگترین نیروگاه های هسته ای دنیا
۳۰ تیر ۱۳۹۸

بزرگترین نیروگاه های هسته ای دنیا

نیروگاه هسته‌ای به تأسیساتی صنعتی و نیروگاهی می‌گویند که بر پایه فناوری هسته‌ای و با کنترل فرایند شکافت هسته‌ای، از گرمای آزاد شده آن اقدام به تولید انرژی الکتریکی می‌کند. کنترل انرژی هسته‌ای با حفظ تعادل در فرایند شکافت هسته‌ای همراه است که با استفاده از گرمای تولیدی برای تولید بخار آب  اقدام به چرخاندن توربین‌های بخار و به دنبال آن ژنراتورها می‌کند. در زیر فهرست بزرگترین نیروگاه های هسته ای دنیا بیان شده است: -* 1- -کاشی وازاکی کاریوا - ژاپن (7965  مگاوات) -* 2- آبروس - کانادا (6232 مگاوات) -* 3- هاول - کره جنوبی (5881 مگاوات) -* 4- زابوریزیزیا - اوکراین (5700 مگاوات) -* 5- بالووردی - آمریکا (4214 مگاوات) -* 6- هونچیان - چین (4122 مگاوات) -* 7- بوجیی - فرانسه (3850 مگاوات) -* 8- بالاکووا - روسیه (3800 مگاوات) -* 9- بلایزر - فرانسه (3640 مگاوات) -* 10- الماراز - اسپانیا (2017 مگاوات)                          ... ادامه مطلب »
درمان بیماری قلبی با برق
۳۰ تیر ۱۳۹۸

درمان بیماری قلبی با برق

پژوهشگران پیش از این از پالس های الکتریکی برای درمان و مداوای برخی زخم‌ها کمک گرفته بودند. این کار از طریق بهبود و رشد برخی بافت‌های آسیب دیده صورت می‌گیرد و حالا با ارتقای این روش از آن برای مداوای قلب بهره گرفته شده است. کاشت ایمپلنت‌های یادشده به بازسازی بافت قلب کمک کرده و از طریق گذراندن مداوم جریان برق نیاز به جراحی را به تأخیر انداخته و حتی ممکن است این نیاز را برای همیشه برطرف سازد. این اختراع متخصصان اتریشی در وین با همکاری پژوهشگران آلمانی صورت گرفته و برای استفاده اشخاصی مفید است که با بیماری کاردیومیوپاتی دیلاتا دست به گریبان هستند. این بیماری باعث ضعف شدید عضلات قلب و ناتوانی آنها برای پمپاژ خون می‌گردد. تا به امروز برای حل این مشکل از درمان‌های دارویی یا کاشت ضربان ساز قلب در بدن استفاده می‌شد که به حل کامل مشکل منجر نمی‌شد. اما ایمپلنت جدید که C-MIC نام دارد از طریق الکترودهای خود طی ... ادامه مطلب »
تولید برق از پلاستیک غیرقابل بازیافت اقیانوس ها
۲۵ تیر ۱۳۹۸

تولید برق از پلاستیک غیرقابل بازیافت اقیانوس ها

پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت در حال آلوده کردن اقیانوس‌ها هستند اما با روش نوآورانه پژوهشگران انگلیسی می‌توان این پلاستیک‌ها را به برق تبدیل کرد. به نقل از دیلی میل، دانشمندان اخیراً روشی موسوم به نخست جهان (world first) را توسعه داده‌اند که توسط آن می‌توانند پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت را به سوخت مورد نیاز وسایل نقلیه و خانه‌ها تبدیل کنند. ارشناسان" دانشگاه چستر"(University of Chester) انگلیس در مطالعه اخیرشان بر موادی مانند بسته‌بندی مواد غذایی و یا پلاستیک‌های سواحل که نمی‌توان آنها را تجزیه کرد، تمرکز کرده بودند. هدف آنها این بود که بتوانند آنها را به سوخت هیدروژن سازگار با محیط زیست و الکتریسیته تبدیل کنند.                                                                 پژوهشگران ... ادامه مطلب »
کشف نانولوله‌هایی که از نور، برق تولید می‌کنند
۱۷ تیر ۱۳۹۸

کشف نانولوله‌هایی که از نور، برق تولید می‌کنند

نانولوله‌هایی از جنس دی‌سولفید تنگستن می‌توانند در اثر تابش نور، جریان الکتریکی تولید کنند. این نانولوله‌ها سازوکاری متفاوت از مواد فتوولتائیک رایج دارند. فیزیک‌دانان نوع جدیدی از نانولوله‌ها را ساختند که می‌تواند در اثر تابش نور، جریان الکتریکی تولید کند. از این نانولوله می‌توان برای ساخت حسگرهای نوری و تراشه‌های تصویربرداری مادون قرمز استفاده کرد. این نوع ادوات جدید در آینده می‌تواند در حوزه‌های اخترشناسی و حمل‌ونقل خودران استفاده شود. در صورتی که این فناوری به تولید انبوه برسد می‌تواند منجر به ساخت ادوات تولید انرژی با کارایی بالا شود. محققان دانشگاه توکیو با همکاری یک گروه تحقیقات بین‌المللی در جستجوی کاربرد نوعی نانولوله‌های نیمه‌هادی بودند که بتوان از آن‌ها در لامپ استفاده کرد. در این میان آن‌ها کشف جالبی کردند، نانولوله‌ها در اثر تابش طول‌موج‌های مشخصی، ... ادامه مطلب »
تولید برق از قارچ
۱۷ تیر ۱۳۹۸

تولید برق از قارچ

یافته‌های اخیر محققان مؤسسه‌ی فناوری استیونز نشان می‌دهد که می‌توان از قارچ برای تولید الکتریسیته استفاده کرد. این گروه با استفاده از نوعی قارچ و ترکیب آن با سیانوباکتری و گرافن الکتریسیته تولید کردند. چنین فناوری امکان تأمین نیروی مورد نیاز برای ادوات کوچک را داراست. سیانوباکتری‌ها همانند گیاهان تمام نیاز روزانه‌ی خود را با استفاده از نور خورشید به‌دست می‌آورند. این باکتری‌ها از قارچ‌ها تغذیه کرده و رشد می‌کنند. این باکتری‌ها با استفاده از فرآیند بیوشیمیایی از نور خورشید، الکتریسیته تولید می‌کنند. اما رشد آن‌ها در محیط آزمایشگاهی بسیار دشوار است؛ چرا که درصورت تغذیه به‌صورت مصنوعی از بین می‌روند. رشد دادن باکتری با استفاده از قارچ می‌‌تواند گزینه‌ی جالبی برای تولید انرژی باشد، چرا که با این کار می‌توان باکتری‌های مفید را با نرخ مناسبی رشد داد و در نهایت ... ادامه مطلب »
لیمیت سوئیچ ( Limit switch ) چیست؟
۱۷ تیر ۱۳۹۸

لیمیت سوئیچ ( Limit switch ) چیست؟

در مهندسی برق لیمیت سوئیچ (Limit switch) یا کلید حد، کلیدی است که براساس حرکت اجزای دستگاه یا حضور یک شی عمل می کند. لیمیت سوئیچ ها برای کنترل ماشین آلات به عنوان بخشی از سیستم کنترل، به عنوان یک قفل ایمنی و یا برای شمارش اشیاء عبوری از یک نقطه مورد استفاده قرار می گیرد.لیمیت سوئیچ یک دستگاه الکترومکانیکی است که شامل یک عملگر مکانیکی بوده که به مجموعه ای از کنتاکت ها متصل است.                                                                                                                                  -* نحوه عملکرد لیمیت سوئیچ: هنگامی که یک جسم در تماس با محرک قرار می گیرد، ... ادامه مطلب »
اولین و بزرگترین بریکر گازی 1200KV دنیا
۱۲ تیر ۱۳۹۸

اولین و بزرگترین بریکر گازی 1200KV دنیا

بخش انتقال نیرو شرکت زیمنس نخستین قطع کننده مدار 1200 کیلوولت گاز SF6 در جهان را در کارخانه تاسیسات اورانگ آباد هند ساخت. با راه اندازی این تجهیز، زیمنس تعهد خود را برای پیوستن به برنامه ملی شبکه هند و مأموریتش برای انرژی این کشور را تقویت کرد. زیمنس به عنوان یک رهبر تکنولوژی های نوآورانه، با معرفی بریکر 1200 کیلو ولت SF6، ابعاد جدیدی را در فناوری انتقال قدرت با ولتاژ بالا به وجود آورد. سیستم های انتقال جدید 1200 کیلو ولت با قابلیت انتقال در فواصل طولانی و با ظرفیت انتقال 8000 مگاوات (MV)، سیستم انتقال انرژی با تلفات پایین خواهند بود.                                                                                     ادامه مطلب »
دلایل ایجاد سرج توسط صاعقه
۱۰ تیر ۱۳۹۸

دلایل ایجاد سرج توسط صاعقه

--* ازجمله دلایل ایجاد سرج در شبکه برق فشار ضعیف و مخابرات در زمان تخلیه صاعقه (برخورد مستقیم یا نزدیک) به شرح زیر می باشد: -* 1- برخورد مستقیم صاعقه به سیستم صاعقه گیر نصب شده در فضای آزاد -* 2- افت ولتاژ توسط امپدانس زمین -* 3- ولتاژ القاء شده در حلقه -* 4- برخورد مستقیم صاعقه به شبکه برق فشار متوسط بالا دست -* 5- تخلیه ابر به ابر و حرکت موج سرج در خطوط بالا دست -* 6- حوزه های کانال صاعقه تمامی حالات فوق در تصویر زیر نمایش داده شده است                                                               ادامه مطلب »