اخبار

تولید برق با قرقره بادی
۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

تولید برق با قرقره بادی

این قرقره کوچک که گیگا نام دارد، با استفاده از قدرت باد و تبدیل آن به برق می‌تواند انرژی مورد نیاز برای شارژ کردن گوشی‌های هوشمند و دیگر تجهیزات برقی مورد نیاز در سفر را تأمین کند. گیگا که توسط رابرت کتلی مخترع انگلیسی تولید شده در واقع یک توربین بادی کوچک است که مجهز به یک بدنه ترموپلاستیکی مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش است. این قرقره به قطر ۳۲۵ میلیمتر و وزن یک کیلوگرم را می‌توان بین دو صخره محکم کرد یا از طناب برای بستن آن به زمین استفاده کرد. به محض استقرار این دستگاه پره های آن با حرکت باد شروع به چرخش می‌کند و برق لازم را تأمین می‌کند. فعال ماندن این قرقره کوچک در شب، ضد آب بودن و عدم نیاز به هیچ گونه وسیله اضافی برای کار کردن از جمله مزایای استفاده از آن است. میزان برق تولید شده توسط گیگا بستگی به شدت وزش باد دارد، اما از ۵ وات فراتر نمی‌رود. این میزان برق از طریق کابل شارژ یواس بی قابل دسترس است. قرار ... ادامه مطلب »
بزرگترین نیروگاه های بادی جهان
۲۵ فروردین ۱۳۹۸

بزرگترین نیروگاه های بادی جهان

انرژی بادی به منبع مهم تولید نیرو در سراسر جهان تبدیل شده و ظرفیت جهانی آن در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۶۰۰ گیگاوات رسید. ایجاد ظرفیت نیروی بادی جدید سال به سال و منطقه به منطقه متفاوت است به عنوان نمونه اروپا شاهد کاهش ۳۲ درصدی ظرفیت نیروی بادی در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ بود. ۱۰ کشور بزرگترین ظرفیت نیروی بادی را در جهان دارند. این کشورها عبارتند از: -* 1- چین با ۲۲۱ گیگاوات ظرفیت نصب شده چین با داشتن بیش از یک سوم از ظرفیت نیروی بادی جهان، در زمینه انرژی بادی پیشرو به شمار می‌رود. این کشور بزرگترین نیروگاه بادی خشکی جهان را در استان گانسو دارد که در حال حاضر ۷۹۶۵ مگاوات ظرفیت تولید نیروی بادی دارد که پنج برابر بیشتر از نزدیک‌ترین رقیبش است. این نیروگاه در حال حاضر با ۴۰ درصد از ظرفیتش فعالیت می‌کند و با نصب ۱۳ هزار مگاوات دیگر، مجموعاً ۲۰ هزار مگاوات (۲۰ گیگاوات) ظرفیت تولید نیرو در سال ۲۰۲۰ خواهد داشت. هزینه این ... ادامه مطلب »
تولید باتری های کاغذی خورشیدی با گرافن
۱۵ اسفند ۱۳۹۷

تولید باتری های کاغذی خورشیدی با گرافن

محققان برای اولین بار توانسته اند با استفاده از گرافن باتری های کاغذی و باریکی بسازند که شارژ آنها با استفاده از انرژی خورشیدی انجام می شود. به نقل از ونچربیت، تا چهار سال قبل گرافن ماده ای بسیار ترد و شکننده محسوب می شد که تولید محصولاتی منعطف و محکم با استفاده از آن تنها یک رویا محسوب می شد، اما حالا شرایط در این زمینه کاملا تغییر کرده است.                                                     پژوهشگران دانشگاه گلاسکو توانسته اند با استفاده از گرافن باتری های منعطفی تولید کنند که از ظرفیت بالایی برای ذخیره سازی انرژی نیز برخوردار است. این باتری های منعطف با استفاده از نور خورشید شارژ می شوند و از آنها می توان در انواع پوشیدنی های هوشمند و غیره استفاده کرد. باتری های پرظرفیت مذکور با استفاده از گرافن و پلی اورتان تولید شده اند و هزینه تولید آنها ... ادامه مطلب »
خلق هنر با خازن ولتاژ بالا
۱۵ اسفند ۱۳۹۷

خلق هنر با خازن ولتاژ بالا

در این تصاویر جرقه های روشن و امواج الکترونیکی با یک پس زمینه خاکستری مات از میان گلهای تازه عبور می کنند. او برای ثبت این تصاویر از خازن های با ولتاژ بالا برای ایجاد جریان های الکتریکی در میان رزهای صورتی و مارون قرمز استفاده کرده که همزمان خطر و زیبایی را نشان می دهند. هو ویی که متولد 1990 در شانگهای چین است با دستگاههای مختلف تخلیه الکتریکی کار کرده تا بتواند مقدار مناسب جریان الکترونیکی را ضبط کند. این تصاویر بدون دستکاری و فتوشاپ ارائه شدند و و به قول هو ویی شبیه ماهیت شکننده بدن انسانها است.                                                                                                                                       ... ادامه مطلب »
بزرگترین باتری دنیا در کالیفرنیا
۱۵ اسفند ۱۳۹۷

بزرگترین باتری دنیا در کالیفرنیا

به گزارش گرین‌تک‌مدیا، شورای شهر کالیفرنیا در طرحی برای جایگزینی ایستگاه‌های سوخت فسیلی، به احداث بزرگترین سیستم باتری دنیا رای داده است. کالیفرنیا که در حال حاضر نیز یکی از مناطق پیشرو در رسیدن به آینده‌ای با سوخت‌های تجدیدپذیر است، طی یک رای‌گیری تاریخی، می‌خواهد سه نیروگاه سوخت فسیلی را با باتری‌های لیتیوم-یون تسلا جایگزین کند. کمیسیون خدمات عمومی شهری کالیفرنیا (CPUC) این طرح را تصویب کرده است تا بدین ترتیب، کالیفرنیا صاحب بزرگترین سیستم باتری در جهان شود. این سیستم شامل چهار پروژه ذخیره‌سازی انرژی جداگانه است. این رای به این دلیل بسیار مهم است که اولین بار است که یک شورای شهر و اعضای آن، نیروگاه‌های سوخت فسیلی را با یک منبع انرژی تجدیدپذیر جایگزین می‌کند. کالیفرنیا با چنین پروژه‌هایی به آرامی میزان وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی به‌ویژه گاز طبیعی کاهش می‌دهد.اگر چه ... ادامه مطلب »
ژنراتور مارکس ( Marx generator )
۱۵ اسفند ۱۳۹۷

ژنراتور مارکس ( Marx generator )

ژنراتور مارکس (Marx generator) یک مدار الکتریکی است که اولین بار توسط اروین مارکس در سال ۱۹۲۴ پیشنهاد شد و برای تولید ولتاژ بالا از ولتاژ پایین DC استفاده می‌شود. اساس کار این نوع ژنراتور بر شارژ خازن‌ها به صورت موازی و تخلیه به صورت سری است.ژنراتورهای مارکس در آزمایشات فیزیکی انرژی زیاد استفاده می شوند و همچنین برای شبیه سازی اثرات رعد و برق بر روی خطوط نیروی برق و تجهیزات حمل و نقل هوایی استفاده می شود. توسط آزمایشگاه ملی سندیا از یک بانک متشکل از 36 ژنراتور مارکس برای تولید اشعه ایکس در ماشین Z خود استفاده می کند.                                                         مطابق با شکل فوق این مدار یک پالس ولتاژ بالا با شارژ تعدادی خازن به صورت موازی، سپس اتصال ناگهانی آنها به صورت سری تولید می کند. در تصویر ... ادامه مطلب »
پرفروش ترین خودروی برق 2018
۱۵ اسفند ۱۳۹۷

پرفروش ترین خودروی برق 2018

تسلاموتورز که یکی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی فعال در زمینه خودروسازی و تکنولوژی محسوب می‌شود که فعالیت و اهداف بلندپروازانه‌ای در این زمینه داشته است، هم اکنون بزرگترین رقیب خودروسازان بزرگ جهان همچون فولکس‌واگن، بی‌ام و، بنز، تویوتا، هیوندای و ... محسوب می‌شود چراکه با تولید و عرضه خودرو‌های برقی لوکس و قدرتمندی که توان پیمایش نسبتاً بالایی دارند، توانسته است سهم قابل توجهی از بازار خودرو‌های دوستدار محیط زیست و پاک را از آن خود کند و قدرت سایر رقیبان را به چالش بکشاند. حالا بر اساس تازه‌ترین آمار‌ها و گزارش‌های منتشر شده توسط مؤسسه تحقیقاتی و آماری JATO Dynamics می‌توان دریافت که خودروی الکتریکی تسلا مدل ۳ تبدیل به پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروی برقی جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی شناخته و معرفی شده است به گونه‌ای که این خودروساز جاه طلب و بلندپرواز آمریکایی موفق شده است بالغ بر ۱۳۸ هزار ... ادامه مطلب »
تولید برق از جریان خون
۱۵ اسفند ۱۳۹۷

تولید برق از جریان خون

انسان سال‌هاست نیروی جریان آب را مدیریت و حتی از آن الکتریسیته تولید می‌کند. در همین راستا گروهی از محققان چینی با استفاده از روش مشابه آنچه در واحدهای تولید برق هیدرولیکی استفاده می‌شود، نانوژنراتورکوچکی ساخته‌اند که درون رگ‌ها قار می‌گیرد و می‌تواند از جریان خون الکتریسیته تولید کند. اما کاهش مقیاس این اقدام به اندازه‌ای که بتواند رگ‌های ما را به واحدهای تولید برق کوچک تبدیل کند، کار سختی است. در سال ۲۰۱۱ میلادی محققان سوئیسی توربین‌های کوچکی ساختند که در فرضیه قابلیت قرارگیری درون رگ خونی و تولید مقدار محدودی الکتریسیته را داراست. اما این توربین لخته‌های خونی مرگباری تولید می‌کرد و به همین دلیل احتمال استفاده از آن کاهش یافت.                                                                ... ادامه مطلب »
ژنراتور ترموالکتریک ساخته شده از پنبه
۱۵ اسفند ۱۳۹۷

ژنراتور ترموالکتریک ساخته شده از پنبه

محققان دانشگاه ماساچوست موفق به ساخت ژنراتور ترموالکتریک با پنبه شده اند. مولدهای ترموالکتریک ابزارهای حالت جامد هستند که گرما را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. برعکس موتورهای حرارتی معمول، مولدهای ترموالکتریک دارای اجزای متحرک نبوده و کاملاً بی صدا می‌باشند. فراهم آوردن انرژی مورد نیاز فناوری‌های پوشیدنی از گرمای بدن به کمک یک ژنراتور ترموالکتریک غیر سمی و غیرآلرژیک. این ژنراتور که با پنبه ساخته شده است، انرژی مورد نیاز پوشیدنی‌های الکترونیکی را از گرمای بدن به دست می‌آورد. این فناوری گرمای بدن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این ژنراتور ترموالکتریک جدید از مواد غیر سمی و غیر آلرژیک تهیه می‌شود که آن را یک نامزد قابل قبول برای فناوری‌های پوشیدنی کرده است.                                                       ... ادامه مطلب »