اخبار

نیروگاه فضایی
۲۳ خرداد ۱۳۹۷

نیروگاه فضایی

ژاپن تصمیم دارد تا سال 2030 با استفاده از صفحات بزرگ خورشیدی و پرتوهای ماکروویو و لیزر، نیروگاه خورشیدی فضایی را در خارج از اتمسفر زمین افتتاح کرده و برق تولید شده در نیروگاه فضایی را به زمین انتقال دهد. در این پروژه ماهواره هایی که سطح آنها از صفحات خورشیدی پوشیده شده است،  انرژی خورشیدی را جمع کرده و به زمین انتقال می دهند.                                                        دولت ژاپن تعدادی از شرکت ها و تیم های تحقیقاتی را برای تبدیل کردن این رویای چندین میلیارد دلاری به حقیقت انتخاب کرده است تا به این شکل دسترسی به انرژی نامحدود و پاک را پس از چندین دهه به واقعیت مبدل سازد. پروژه نیروگاه فضایی خورشیدی یکی از شجاعانه ترین پروژه هایی است که تا کنون ارائه شده است که بر اساس آن دسته هایی از صفحات خورشیدی به وسعت چندین کیلومتر مربع در مدار ثابت زمین (GEO)  در خارج ... ادامه مطلب »
تکنولوژی کنترل تجهیزات با اشاره دست
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

تکنولوژی کنترل تجهیزات با اشاره دست

این پروژه در واقع درباره تولید حسگرهای بسیار کوچکی است که کاربران بدون لمس آن‌ها می‌توانند دستورات مختلف را صادر کنند. همه ما رادار را به عنوان وسیله ای نظامی در نظر داریم اما این بار گوگل دست به کار شده تا با توسعه soli این ذهنیت مارا تغییر دهد. در این فناوری جدید یک رادار ریز در لوازم مختلف تعبیه شده و از آن برای تشخیص حرکات انگشتان کاربر و نهایتا انجام اعمال مورد نظر کاربر استفاده شده است. برای مثال کافی است انگشتان دست خود را در برابر محل مخصوص رادار روی ابزار قرار داده و آنها را روی هم حرکت دهید تا صدای موسیقی در حال پخش کم یا زیاد شود، یا در لیست پخش به بالا و پایین جا‌به‌جا شوید و … به عبارت دیگر بدون این که نیاز به لمس ابزار داشته باشید قادر به کنترل آن خواهید بود. البته اینها کاربردهای اولیه و ساده این فناوری جدید هستند. این حسگرها می‌توانند عملکردهای فیزیکی کاربر را به راحتی تشخیص دهند و در گجت‌های ... ادامه مطلب »
انگشتر هوشمند
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

انگشتر هوشمند

شرکتی که توسط Melanie و Steve Shapiro تاسیس شده مبتکر ساخت این انگشتر می باشد. این شرکت می گوید هدف از ساخت Token این است که امنیت رمزهای عبور و پرداخت های مالی مشتریان را با همکاری شرکت های مایکروسافت، مسترکارت، ویزا و HID ساده تر و سریع تر کنند. رویای باز کردن درب و روشن کردن خودرو، ورود به کامپیوتر، باز کردن درب خانه و غیره، چیزی است که با استفاده از انگشتر هوشمند Token می توان به راحتی به آن دست یافت. با اضافه کردن اطلاعات ویزا کارت یا مستر کارت خود به حلقه Token شما قادر خواهید بود پرداخت ها و امور مالی خود را تنها با حرکت دست در بیش از ۱۵ میلیون موقعیت جغرافیایی مختلف انجام دهید.این انگشتر با همکاری Microsoft ، امکان ورود به Windows را فراهم کرده است. به علاوه اینکه تاکنون در همین مدت کوتاه با ۵۰ شرکت حمل و نقل برای پرداخت بلیط که در اصطلاح Tap and Go نامیده می شود، همکاری کرده ... ادامه مطلب »
نحوه ی قرائت قطر سیم لاکی با میکرو متر
۲۳ اسفند ۱۳۹۶

نحوه ی قرائت قطر سیم لاکی با میکرو متر

میکرومتر دستگاهی است که می توان با آن ضخامت ورق ها و قطر سیم های نازک را تا دقت یک صدم میلی متر، انداز ه گیری کرد. برای اندازه گیری قطر سیم، سیم را بین دو فک میکرومتر قرار می دهیم و جغجغه هرزگرد را آنقدر می چرخانیم تا دو فک، سیم را در میان بگیرند. در این حالت جغجغه هرزگرد با چرخش خود صدایی تولید می کند و فک ها دیگر پیش نمی روند. از خط کش مهره غلاف، میلی متر و از لبه کلاهک صدم میلی متر را می خوانیم. ادامه مطلب »
ابرسانای ذخیره کننده انرژی مغناطیسی
۲۳ اسفند ۱۳۹۶

ابرسانای ذخیره کننده انرژی مغناطیسی

از اوایل دههً هفتاد مفهوم ذخیره سازی انرژی الکتریکی به شکل مغناطیسی مورد توجه قرار گرفت. با ظهور تکنولژی ابر رسانایی، کاربردهای گوناگونی برای این پدیده فیزیکی مطرح شد. از معروف ترین این کاربردها می توان به SMES اشاره کرد. در SMES انرژی در یک سیم پیج با اندوکتاس بزرگ که از ابر رسانا ساخته شده است، ذخیره می شود. ویژگی ابر رسانا یی سیم پیچ موجب می شود که راندمان رفت و برگشت فرایند ذخیره انرژی بالا و در حدود 95% باشد. ویژگی راندمان بالای SMES آن را از سایر تکنیکهای ذخیره انرژی متمایز می کند. همچنین از آنجایی که در این تکنیک انرژی از صورت الکتریکی به صورت مغناطیسی و یا بر عکس تبدیل می شود، SMES دارای پاسخ دینامیکی سریع می باشد. بناراین می تواند در جهت بهبود عملکرد دینامیکی نیز بکار رود. معمولا واحدهای ابر رسانایی ذخیره سازی انرژی را به دو گونه ظرفیت بالا( MWh 500 ) جهت ترا سازی منحنی مصرف، و ظرفیت پایین (چندین مگا ژول) به منظور افزایش ... ادامه مطلب »