اخبار

استفاده از کافئین در سلول های خورشیدی
۰۱ خرداد ۱۳۹۸

استفاده از کافئین در سلول های خورشیدی

 پژوهشگران کافئین را به ماده جذب‌کننده‌ی نورخورشید در سلول‌های خورشیدی اضافه کردند و افزایش کارایی این سلول‌ها را شاهد بودند. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا و سولارگیگا انرژی در چین کشف کرده‌اند کافئین می‌تواند موجب افزایش کارایی تبدیل نور به الکتریسیته در سلول‌های خورشیدی شود. نتایج پژوهش آن‌ها که در مجله‌ی Joule منتشر شد، ممکن است این تکنولوژی انرژی تجدیدپذیر مقرون‌به‌صرفه را قادر سازد تا در بازار با سلول‌های خورشیدی سیلیکونی رقابت کند. تلاش‌های گذشته‌ی پژوهشگران برای بهبود پایداری حرارتی این سلول‌های خورشیدی شامل تقویت لایه‌ی پروسکایتی با واردکردن ترکیباتی نظیر دی‌متیل سولفواکسید بوده است. پژوهشگران برای تقویت کارایی سلول‌ها و پایداری بلند‌مدت آن‌ها تلاش کرده‌ بودند؛ اما کسی دراین‌زمینه کافئین را درنظر نگرفته بود. در این هنگام، پژوهشگران که تصور کردند شاید ... ادامه مطلب »
توربین بادی درختی
۰۱ خرداد ۱۳۹۸

توربین بادی درختی

توربین های بادی قدیمی که برای تولید انرژی به کار می روند، وقتی خوب کار می کنند که خیلی بزرگ باشند و در ارتفاعی که سرعت باد زیاد است قرار گیرند.این به خاطر زیبایی نیست، بلکه تنها راه موجود برای استفاده از انرژی باد به میزان بالاست. یک شرکت فرانسوی سعی دارد با تدبیر جدیدی به نام درخت باد دراین روش تغییر ایجاد کند. همانطور که حدس می زنید، شامل یک سری توربین بادی است به شکل درخت، که تعدادی از آن ها مارس آینده در پاریس برای آزمایش به کار خواهند رفت. درخت بادی توسط نیوویند NewWind ساخته می شود و دارای 62 برگ مصنوعی است. هر برگ در واقع توربینی با محور عمودی می باشد که فقط به خاطر زیبایی به شکل مخروط ساخته شده است. جرم برگها بسیار کم است به همین دلیل از یک نسیم ملایم با سرعت 2 متر در ثانیه هم می تواند انرژی تولید کنند. و باعث می شود درخت بادی بتواند 280 روز در سال انرژی تولید کند. انرژی کل تولید شده توسط 72 توربین حدود 3.1KW تخمین زده شده است. ... ادامه مطلب »
قمقمه خورشیدی هیدرید ( HYDRADE )
۰۱ خرداد ۱۳۹۸

قمقمه خورشیدی هیدرید ( HYDRADE )

شرکت "بازاریان" (Bazaarian) یک بطری آب هوشمند تولید کرده است که"هیدرید" (Hydrade) نام گرفته است. این بطری که ۷۰۰ میلی‌لیتر ظرفیت دارد، که از جنس فولاد ضد زنگ بوده و خورشیدی است . دیواره بطری دو جداره و ۱۰۰ درصد بازیافتی است و به گوشی هوشمند صاحب بطری متصل می‌شود. این بطری می‌تواند از طریق بلوتوث به "اپل واچ" (Apple Watch) و یا مچ‌بند هوشمند "فیت‌بیت" (FitBit) متصل شود تا میزان مصرف نوشیدنی را به کاربر اطلاع دهد و همچنین به وی پیام هشدار ارسال کند تا به اندازه کافی آب مصرف کند.                                                                    شرکت بازاریان همچنین مدعی می باشد که بطری "هیدرید" نوشیدنی داخل خود را تا ۲۲ ساعت یخ و تا ۱۳ ساعت گرم نگه می‌دارد. --* "هیدرید" به دلیل داشتن سه ویژگی منحصر به فرد ... ادامه مطلب »
تولید برق از رنگ سیاه
۰۱ خرداد ۱۳۹۸

تولید برق از رنگ سیاه

قرن‌هاست که کاربرد رنگ‌ها تنها به تغیر ظاهر اجسام و اشیاء محدود شده است، اما ظاهراً دانشمندان به دنبال تغییرات ساختاری در کاربرد رنگ هستند؛ برای نمونه در حال حاضر رنگ‌هایی تولید شده‌اند که قادر به جذب بوی بد محیط می‌باشند. اما این پایان راه نیست و محققان انگلیسی به دنبال تولید الکتریسیته از رنگ‌ها هستند. این رنگ غیر سمی جدید که Bare Paint نام دارد، به راحتی در دمای اتاق خشک می‌شود و هیچ خطری برای استفاده کننده نخواهد داشت. محققان کالج سلطنتی هنر انگلیس معتقدند که کاربردهای این رنگ بسیار زیاد خواهد بود و از نقاشی‌های هنرمندانه تا کاربری‌های عملی و علمی را شامل می‌شود. از آنجا که این رنگ قادر به تولید برق است، هیچ بعید نیست در آینده با بیلبوردهای تبلیغاتی سخنگو مواجه شویم! این رنگ با لایه‌ی 50 میکرونی که دارد، می‌تواند مقاومت سطحی 55 اهم بر سطح را داشته باشد. از طرف دیگر این رنگ مبتنی بر آب است اما پس ... ادامه مطلب »
ابداع لباس هوشمند با قابلیت کنترل دما ( skincore )
۰۱ خرداد ۱۳۹۸

ابداع لباس هوشمند با قابلیت کنترل دما ( skincore )

شرکت Wearable Technologies لباسی هوشمند ابداع کرده است که skincore نام دارد ، این شرکت بلوز و شلواری ابداع کرده است که به طور خودکار دما را تنظیم می‌کند. علاوه بر آن بلوز و شلوار مذکور به یک اپلیکیشن موبایل متصل هستند که به صاحب آن اجازه می‌دهد دما را تنظیم کنند. هین فان مدیر محصولات تولید کننده این محصول می‌گوید: می‌خواستیم فناوری پوشیدنی را بی سیم کنیم و با توجه به آنکه در کانادا زندگی می‌کنیم می‌دانیم چطور می‌توان با آب وهوای سرد مقابله کرد.                                                                                                محققان این تیم هنگام توسعه پلتفرم رایانشی نساجی متوجه راهی برای انتقال گرما از طریق فیبر‌ها شدند. این بلوز و شلوار با نخ‌های رسانا تولید شده که بین لایه‌ای ... ادامه مطلب »
اولین باتری حرارتی در جهان
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

اولین باتری حرارتی در جهان

یک استارتاپ استرالیایی موفق به به ساخت اولین باتری حرارتی در جهان شده است که مزایای قابل توجهی نسبت به باتری‌های لیتیوم-یونی دارد. چندی پیش بزرگ‌ترین باتری لیتیومی جهان در جنوب استرالیا ساخته شد؛ بااین‌حال، از آنجا که برای پیشرفت فناوری مرزی وجود ندارد، اکنون منتظر عملیاتی شدن اولین باتری حرارتی قابل بازیابی در این کشور هستیم. بنا به ادعای یک استارتاپ محلی که ساخت این باتری را بر عهده گرفته است، این محصول می‌تواند حداقل به مدت ۲۰ سال کارآیی داشته باشد و ۶ برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم-یونی انرژی ذخیره کند؛ ضمن اینکه قیمت باتری جدید به نسبت حجم آن ۲۰ تا ۴۰ درصد کم‌تر از باتری‌های لیتیومی خواهد بود. شرکت Climate Change Technologies با نام اختصاری CCT فناوری باتری جدید خود را با نام TED معرفی کرده و ویژگی‌های قابل توجهی برای آن برشمرده است. باتری TED یک واحد انرژی مدولار است که هر نوعی از انرژی شامل الکتریسیته، ... ادامه مطلب »
تولید برق از بارش برف
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

تولید برق از بارش برف

محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس ادعا می‌کنند که این ابزار می‌تواند به راحتی در مناطق دور افتاده که دسترسی به برق وجود ندارد، مورد استفاده قرار گیرد. زیرا برای تولید برق نیاز به هیچ باتری‌ای ندارد. آن‌ها می‌گویند: این ابزار بسیار هوشمند است و همانند یک ایستگاه هواشناسی عمل می‌کند و به شما می‌گوید که چقدر برف باریده و بارش برف در چه جهنی است و جهت و سرعت باد چقدر است. محققان نام این ابزار را «نانوژنراتور برق مالشی مبتنی بر برف» یا TENG نامیده‌اند. نانوژنراتور برق مالشی، ژنراتوری است که از طریق الکتریسیته ساکن شارژ و از تبادل الکترون‌ها انرژی تولید می‌کند. به گفته محققان، الکتریسیته ساکن از تعامل ماده‌ای ایجاد می‌شود که الکترون‌ها را جذب می‌کند و ماده دیگری که الکترون‌ها را رها می‌سازد. در واقع می‌توان از هیچ چیز برق تولید کرد.               ... ادامه مطلب »
روش صحیح باتری به باتری کردن خودرو
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

روش صحیح باتری به باتری کردن خودرو

اتصال نادرست در زمان باتری به باتری کردن می تواند آسیب های جدی به افراد و یا خودروها وارد نماید برای جلوگیری از این منظور ابتدا قبل از هرکاری مطمئن شوید که مشکل از باتری خودرو باشد برای این منظور چراغ های خودرو را روشن کنید، اگر که نور آن ها کمی ضعیف شده است و قدرت قبل را ندارند حال شما تقریبا مطمن هستید که مشکل از باتری است ولی اگر اینچنین نیست باتری شما قدرت کافی را دارد و باید پیگیر مشکل در جایی دیگر باشید. سویچ را بچرخانید و ببینید که اصلا چراغ های داخلی و داشبورد روشن می شوند یا خیر، حتی در ضعیف ترین باتری ها هم با نور بسیار اندک قادر خواهید بود چراغ ها را ببینید. اگر کلا مطمئن هستید هیچ چراغی روشن نمی شود آنوقت احتمالا مشکل از سویچ است.                                                                           --* ... ادامه مطلب »
عظیم ترین خط فوق فشار قوی دنیا
۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

عظیم ترین خط فوق فشار قوی دنیا

ولتاژ فوق العاده بالا یا UHV به عنوان ولتاژ ۱۰۰۰ کیلوولت و بالاتر در جریان متناوب و ۸۰۰ کیلوولت و بالاتر در جریان مستقیم تعریف می شود. این خط با استفاده از دکل های بسیار بزرگ بر روی رودخانه Yangtze (یانگ تسه) قرار گرفته است. طول این خط فشار قوی در حدود ۲,۰۵۳ مایل می باشد. مشکل عمده موجود در این پروژه این بود که چگونه می توان برقی که در غرب کشور چین تولید می شود را به شرق چین انتقال داد. این کار فقط با انتقال به صورت ولتاژ فشار قوی فوق العاده بالای DC امکان پذیر بود.                                                              این خط فشار قوی از منطقه خودمختار Xinxiang شروع شده و در شرقی ترین نقطه کشور چین در شهر Wuhu واقع در استان Anhui به پایان می رسد. ظرفیت انتقال این خط فشار قوی ۱۲ میلیون کیلووات است.                          ... ادامه مطلب »
بزرگترین نیروگاه خورشیدی گرمایی دنیا
۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

بزرگترین نیروگاه خورشیدی گرمایی دنیا

نیروگاه های خورشیدی-گرمایی از نور خورشید برای تولید انرژی استفاده می کنند و با بهره گیری از آینه به جای پنل های خورشیدی ، نور خورشید را در برج مرکزی متمرکز کرده و با داغ کردن نمک مذاب موجود در محفظه، انرژی لازم برای راه اندازی یک توربین بخار را فراهم می کنند. بر اساس اظهارات رسمی مقامات استرالیا، این کشور قصد دارد برای تأمین نیازهای بخش دولتی، یک نیروگاه خورشیدی-گرمایی 150 مگاواتی را تحت عنوان پروژه «Aurora» با بودجه 650 میلیون دلاری در جنوب استرالیا احداث کند. پیمانکار نیروگاه مورد بحث شرکت «SolarReserve» بوده که پیش از این پروژه های بزرگی مانند مزرعه خورشیدی 1600 هکتاری در صحرای نوادا را انجام داده است.                                                           در حال حاضر، مصرف برق کل بخش های زیرمجموعه دولت ... ادامه مطلب »