اخبار

تولید برق خورشیدی از پنجره های با فناوری کوآنتوم
۲۲ آبان ۱۳۹۸

تولید برق خورشیدی از پنجره های با فناوری کوآنتوم

محققان لابراتوار ملی لوس ‌آلاموس موفق به ساخت صفحات نازک حاوی نقاط کوآنتومی شدند که برای اولین‌ بار تولید اقتصادی برق خورشیدی از پنجره‌های ساختمان را ممکن می‌سازد. محققان معتقدند در صورتی‌ که تمام سطح پشت‌ بام برج‌ها و ساختمان‌های شهری به سیستم‌های تولید برق خورشیدی مجهز شوند، باز هم تولید برق مناسب با نیاز ساختمان نیست، بنابراین تنها راه ممکن استفاده از فناوری تولید برق از پنجره‌های ساختمان است. ویکتور کلیموف، متخصص نانوتکنولوژی از لابراتوار لوس‌ آلاموس عنوان کرد: تاکنون مطالعات بسیاری در مورد فناوری جذب انرژی از شیشه انجام شده، اما تولید اقتصادی برق از شیشه در این روش‌ها به معنای تیره شدن شیشه و عدم کارایی آن است. وی در ادامه افزود: تنها راه موجود برای تولید برق از شیشه بدون تغییر در ماهیت آن، استفاده از فناوری نیمه‌ رساناها یا نقاط کوآنتومی برای جذب تنها بخش قابل تولید برق از نور ... ادامه مطلب »
پدیده کرونا چیست؟
۲۲ آبان ۱۳۹۸

پدیده کرونا چیست؟

پدیده کرونا یکی از پدیده هایی است که در ارتباط با تجهیزات برقدار به خصوص خطوط پلاسمای ناشی از تخلیه الکتریکی مطرح می شود. این پدیده کرونا یا هاله نامیده می شود. هنگامیکه گرادیان ولتاژ در سطح یک هادی بیش از شدت دی الکتریک هوای اطراف هادی گردد، هوای اطراف هادی یونیزه می شود.اگر گرادیان ولتاژ بیش از 30 کیلوولت بر سانتیمتر گردد با پدیده کرونا مواجه می شویم و میدان الکتریکی در اطراف ماده رسانا می تواند به حدی متمرکز شود که هوای مجاور خود را یونیزه کند. این مسئله می تواند منجر به تخلیه جزئی انرژی الکتریکی شود، که به آن کرونا می گویند. پدیده کرونا در اطراف خطوط فشارقوی که جریان متناوب دارند باعث مقداری تلفات الکتریکی کم فشار و در شدیدترین حالت منجر به قوس الکتریکی و تخلیه کامل می شود.                              ادامه مطلب »
تولید برق از حرارت بدن
۱۹ آبان ۱۳۹۸

تولید برق از حرارت بدن

محققان به رهبری یک محقق ایرانی به نام " داریوش وشایی" از دانشگاه کارولینای شمالی موفق به طراحی یک دستگاه الکترونیک پوشیدنی جدید شدند که حرارت بدن را جذب کرده و آن را به برق تبدیل می‌کند. این ژنراتور ترموالکتریک پوشیدنی (TEGs) با استفاده از دیفرانسیل درجه حرارت بین بدن شما و هوای محیط، به تولید برق می‌پردازد.                            محققان در روش‌های قبلی از گرماگیرها (heat sinks ) برای تولید برق استفاده می‌کردند که بسیار سخت و سنگین بود یا تنها قادر به تولید یک میکرووات و یا کمتر در هر سانتی متر مربع بود. وشایی افزود: اما فناوری جدید ما تا 20 میکرووات برق تولید کرده در حالیکه از هیچ گرماگیری استفاده نمی‌کند و همین امر سبب سبک و راحت بودن این فناوری شده است. ادامه مطلب »
پریز برق هوشمند
۱۹ آبان ۱۳۹۸

پریز برق هوشمند

به کمک این دستگاه شما می توانید با اپلیکیشن مخصوص و یا با ارسال یک پیامک کلیه وسایل برقی و الکتریکی خود را از راه دور، کنترل نمایید. همچنین میتوان یک گزارش کامل از دستگاه های متصل به شبکه و گزارش کاملی از قطع و وصلی برق ورودی را دریافت کرد. این ابزار بسته به مدل های متفاوت دارای امکاناتی همچون: گزارش دمای محیط جهت کنترل نمودن وسایل سرمایشی و گرمایشی، زمانبدنی دستگاه و... می باشد. تهدیدات امنیتی پریزهای هوشمند: اخیرا کمپانی بیت دیفندر گزارش داده که بعضی از این پریزها به دلیل این که اطلاعات رو رمزگذاری نمی کنند آسیب پذیر هستند و امکان هک شدنشون هست. پس باید در انتخاب پریز هوشنمد با مارک معتبر دقت کنیم. قیمت پریزهای هوشمند: این پریز ها با قیمت 40 تا 200 تومان در بازار ایران به فروش میرسند. ولی اگر دنبال یک پریز هوشمند با امکانات خوب و امنیت بالا هستید باید 120 تا 150 تومان خرج ... ادامه مطلب »
باس بار ( BusBar ) چیست؟
۱۹ آبان ۱۳۹۸

باس بار ( BusBar ) چیست؟

در هر نیروگاه یا پست، ژنراتورها، ترانسفورمرها، سیمها و کابلهای با سطح ولتاژ برابر و هم فاز، بوسیله یک رسانا به نام باس بار- BUSBAR - به یک دیگر متصل می گردند.  در باس بار، انرژی ژنراتور یا ترانسفورمرها بهم پیوسته و به بخشهای بعدی انتقال می یابد؛ به عبارت دیگر باس بار ابزار جمع آوری، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی است که سابقة استفاده از آن به سابقة پیدایش نیروگاه بر می گردد و از همان بدو ظهور تقریباً شکل امروزی خود را حفظ کرده و تنها در فن آوری تولید و جنس آن تغییرات و پیشرفت هایی حاصل شده است.                  باس بارها اشکال گوناگونی دارند، نوع تخت و مسطح آن در ولتاژهای پائین بکار می رود و بیشتر به شینه مشهور است. نوع رشته ای آن که در حقیقت هادی است مرکب از چند رشته سیم و باس بار لوله ایی که عمده ترین کاربرد آنها در مراکز تولید و تبدیل انرژی الکتریکی است. این دسته از باس بارها را ... ادامه مطلب »
دلایل انفجار باتری گلکسی نوت 7
۱۹ آبان ۱۳۹۸

دلایل انفجار باتری گلکسی نوت 7

هر از گاهی داستان‌های تاسف‌باری راجع به آتش گرفتن باتری‌های گجت‌ها و حتی انفجار آن‌ها می‌شنویم که ممکن است برای افرادی به واقعیت تبدیل ‌شود که چندان این ماجراها را باور نکرده بودند. با این حال این روزها انفجار برخی از گوشی‌های گلکسی نوت 7 سامسونگ که به تازگی معرفی و راهی بازار شده، سروصدای زیادی به پا کرده، به طوری که شرکت سامسونگ مجبور به جمع‌آوری این سری از گوشی‌های خود در بازار شده است. از این رو یک بار دیگر، باتری‌های خطرناک لیتیوم-یون در مرکز توجه قرار گرفته‌اند. اما سوال اینجا است که واقعا چه عاملی باعث می‌شود که یک باتری این‌گونه منفجر شود؟! باتری‌های لیتیوم-یون به ندرت متورم یا منفجر می‌شوند. اما وقتی این اتفاق می‌افتد، دو علت برای توجیه آن وجود دارد. دلیل اول مربوط به ایجاد سوراخی است که در اثر افتادن گوشی بر روی زمین ممکن است ایجاد شود. از این رو بین سلول‌های باتری نازک و ... ادامه مطلب »
لامپ هوشمند با عمر متوسط 27 سال
۱۹ آبان ۱۳۹۸

لامپ هوشمند با عمر متوسط 27 سال

محققان موفق به توسعه یک لامپ هوشمند جدید شدند که با کارآیی شگفت‌انگیز خود می‌تواند محیط خانه را متحول کند. این لامپ بلوتوثی هوشمند که " SMFX" نام دارد از میزان مصرف انرژی بسیار پایینی برخوردار بوده و می‌تواند تا 27 سال عمر کند.                        این لامپ هوشمند با هر سرپیچی جفت شده و با کلیدهای برق موجود در خانه‌ها نیز روشن و خاموش می‌شود. مصرف انرژی این لامپ هوشمند تنها به اندازه  10‌درصد از میزان مصرف انرژی یک لامپ استاندارد بوده و می‌تواند تا  40000 ساعت کار کند. لامپ هوشمند جدید همچنین دارای یک اپلیکیشن همراه است که برای استفاده از عملکردهای پیشرفته این فناوری، می‌توان اپلیکیشن مخصوص آن را دانلود کرد که همچنین با استفاده از این اپلیکیشن، روشن و خاموش می‌شود. علاوه بر این، لامپ جدید  دارای  16 میلیون طیف رنگ و یک تایمر بوده و ... ادامه مطلب »
پریز برق در کشورهای مختلف
۱۹ آبان ۱۳۹۸

پریز برق در کشورهای مختلف

وقتی از کشور خارج میشوید، تنها چیزهایی که باید در مورد آنها نگران باشید فقط زبانها و واحدهای پول مختلف نیست بلکه باید به انواع مختلف دوشاخه و ولتاژ برق نیز فکر کنید. درمورد پریز و ولتاژ تنها یک نمونه استاندارد وجود ندارد. واضح ترین موردی که شما با آن روبرو خواهید شد انواع گوناگون پریز هایی است که در جاجای دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. شما باید دوشاخه مناسب داشته باشید وگرنه حتی نمیتوانید وسایل برقیتان را به پریز برق کشوری که به آن سفر کرده اید متصل کنید.                                                                                     ادامه مطلب »
مرگ عقاب ها در اثر برق گرفتگی
۱۹ آبان ۱۳۹۸

مرگ عقاب ها در اثر برق گرفتگی

یک چهارم چهارم مرگ و میر عقاب ها ناشی از برق گرفتگی است برق گرفتگی یکی از عوامل کشتار پرندگان به شمار می‌رود، اما با توجه به اینکه آنها اغلب در این منطقه ساکن شده و بر روی مقره‌های فشار قوی نشسته یا پرواز می‌کنند دچار برق گرفتگی می‌شوند. براساس آمار جهانی یک چهارم مرگ و میر این پرندگان ناشی از برق گرفتگی است.                            مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و فعال محیط زیست از برق‌گرفتگی عقاب‌های صحرایی ساکن در منطقه دفن پسماند اراک خبر داد. بهنام آزادی‌راد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اعلام این خبر افزود: یک نوع عقاب به نام عقاب صحرایی یکی از 10 گونه از این پرنده در کشور به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه تولید مثل این پرنده شکاری در سیبری است، تصریح کرد: این عقاب‌ها هرساله در فصل پاییز از منطقه سیبری به ایران آمده، به سمت ... ادامه مطلب »
توربین ترینیتی
۱۹ آبان ۱۳۹۸

توربین ترینیتی

ترینیتی نام  توربین بادی است که برادران آگوستزسان (Agustsson)، برای کاهش هزینه قبض برق‌های خود طراحی کرده‌‌اند. هم‌اکنون این دو محقق در حال طراحی 4 سایز متفاوت این توربین در آزمایشگاه شرکت هستند و این در حالی است که نسخه ابتدایی این محصول یعنی ترینیتی، به‌طور عمده برای شارژ دستگاه‌های USB استفاده می‌شود. وزن سبک و قابلیت برپایی آسان ترینیتی آن را به محصولی محبوب نزد مصرف‌کنندگان تبدیل خواهد کرد. این توربین ژنراتورهایی با ظرفیت‌های 50، 400، 1000و 2500 وات دارد و وزن آن تنها 650 گرم است. قطعات این توربین با قابلیت خم‌‌شدن به شکل لوله‌ای درمی‌آید و حمل آن بسیار آسان است. پریزی ضد آب برای شارژ هرگونه دستگاه USB در این توربین تعبیه شده است. شایان ذکر است که در نمونه‌های بزرگ‌تر این دستگاه، پریز‌های دیواری 110 و 220 ولتی به‌عنوان منبع برق یا تقویت‌کننده برق خانه مصرف‌کنندگان استفاده خواهد ... ادامه مطلب »