اخبار

شارژ سریع اتوبوس های برقی سوئیس
۱۹ آبان ۱۳۹۸

شارژ سریع اتوبوس های برقی سوئیس

یک شرکت راه آهن و اتوبوس سوییسی به نام ABB  با استفاده از تکنولوژی باتری فلش، امکان شارژ سریع را برای اتوبوس‌های برقی فراهم کرده است. در ظرف ۱۵ ثانیه‌ای که مردم سوار اتوبوس شده یا از آن پیاده می‌شوند، این سیستم ۲٫۴ کیلووات ساعت انرژی را منتقل می‌کند. این میزان انرژی برای ادامه‌ی حرکت اتوبوس تا سه یا چهار ایستگاه کافی است. سپس زمان یک شارژ سریع دیگر فرا می‌رسد.وقتی این اتوبوس به انتهای مسیرش می‌رسد، چهار تا پنج دقیقه طول می‌کشد تا باتری‌های لیتیوم یونی‌اش را کامل شارژ کند. این باتری‌های ۷۳ کیلووات ساعت ظرفیت دارند. «ژان لوک فاور»، مدیر تجارت جهانی شرکت ABB می‌گوید: «دریافت انرژی کافی از شبکه‌ی برق برای اتوبوس‌های برقی دشوار است. ما برای حل این مشکل از ایستگاه‌های فلش استفاده می‌کنیم. در این ایستگاه‌ها باتری‌هایی وجود دارد که شارژ می‌شوند. سپس وقتی اتوبوس می‌رسد، ... ادامه مطلب »
سربازان آمریکایی با راه رفتن برق تولید می‌کنند
۱۹ آبان ۱۳۹۸

سربازان آمریکایی با راه رفتن برق تولید می‌کنند

طی چند سال اخیر ساخت ژنراتورهایی که با استفاده از «اثر فشار برقی» (Piezoelectric ) و «اثر برق مالشی» (triboelectric ) ، اهمیت زیادی پیدا کرده و شرکت‌های زیادی به آنها علاقه نشان می‌دهند. این ژنراتورها می‌توانند از انرژی حرکتی برق تولید کنند. حالا ارتش ایالات متحده و نیروی دریایی این کشور این تکنولوژی را به کار گرفته است. شرکت Bionic Power به زودی سربازان آمریکایی را به دستگاهی که آن را Powerwalk می‌نامد. مجهز می کند. این دستگاه می‌تواند انرژی حرکتی را به برق تبدیل کنید. دستگاه Powerwalk وزن سبکی دارد و روی زانو پوشیده می‌شود و می‌تواند هنگام حرکت سربازان باتری‌های آنها را شارژ کند.                                       دستگاه Powerwalk به قطعاتی مجهز است که می‌توانند با حرکت زانو به چرخش در بیایند و البته سرعت چرخش آنها بیشتر از سرعت حرکت زانو است. برای اینکه ... ادامه مطلب »
تولید برق از فلس ماهی
۱۹ آبان ۱۳۹۸

تولید برق از فلس ماهی

گروهی از محققان در هند به دنبال تولید برق از پسماند ماهی مصرفی و تحقق این ایده در دنیای فناوری های نوظهور هستند. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد فلسهای ماهی حاوی فیبرهای کولاژنی هستند که با برخورداری از خاصیت مهم فیزوالکتریک، می توانند در مواد مختلف کاربرد داشته باشند. محققان معتقدند با فشار آوردن به فلس ماهی ها می توان جریان برق تولید کرد.                                از این رو حالا آنها به تولید نانوژنراتورهای زیست فیزوالکتریک فکر می کنند. به باور آنها، از برقی که بدین روش تولید می شود می توان برای تأمین انرژی مورد نیاز لامپهای LED استفاده کرد. چنین ایده هایی گامی مهم به سوی تولید تجهیزات الکترونیکی انعطاف پذیری محسوب می شود که انرژی مورد نیازشان را خودشان تأمین می کنند. ادامه مطلب »
گالوپینگ چیست؟
۱۹ آبان ۱۳۹۸

گالوپینگ چیست؟

به پدیده ای  در خطوط  انتقال و توزیع برق هوایی گفته می شود که در آن ها هادی ها دچار نوسان با دامنه بالا  و فرکانس پایین می شوند که در اثر وزش باد و یا جدا شدن ناگهانی توده برف و یخ از روی شبکه رخ می دهد. هادی ها ممکن است تکی یا باندل و پوشده شده از یخ باشند. در طراحی خطوط انتقال هوایی، این پدیده نقش مهمی در تعیین فواصل عایقی  و بارگذاری پایه های دکل دارد. این پدیده در هنگام وزش بادهای متقاطع نسبت به سطح هادی های یخ زده رخ می دهد. اما در مواردی هم،  هنگام وزش بادهای شدید و دائمی در هادی هایی که یخ زده اند، مشاهده می شود. وقوع گالوپینگ در هادیهای پوشیده از یخ ، به علت تغییر مشخصه آیرودینامیک نسبت به حالت اولیه بدون یخ می باشد . مشخصه و خواص آیرودینامیکی هادیها نیز با یکدیگر تفاوت دارد و هر هادی با توجه به سطح مقطع آن ، جریان هوا و محیط اطراف آن دارای مشخصه خاص خود می باشد .هنگامی که گالوپینگ با یک حلقه در یک اسپین رخ می ... ادامه مطلب »
اولین لامپ ال ای دی نشکن
۱۹ آبان ۱۳۹۸

اولین لامپ ال ای دی نشکن

به تازگی لامپ LED جدیدی ساخته شده که اگر از ارتفاع به زمین بخورد همچنان کار می‌کند و برای حمل آن نیازی به پوشش نیست. به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایسنا، شرکت لایتینگ ساینس(Lighting Science) اعلام کرد: لامپ دورابالب(Durabulb) جدید در گروه لامپ‌های ال.ای.دی تاحدودی نشکن قرار دارد. این لامپ 80 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های درخشان دیگر مصرف و به دلیل طراحی شیاردار آن نور بیشتری ساطع می‌کند.از ویژگی‌های لامپ تولیدی انعطاف‌پذیری و پوشش پلی‌کربنات سبک آن است.                          پیت رمزی، معاون اجرایی توسعه کسب و کار در خصوص تولید این لامپ جدید اظهار کرد: این شرکت در تولیدات خود به پایداری و کاهش انتشار کربن دقت می‌کند. لامپ Durabulb انتشار دی‌اکسیدکربنی که توسط لامپ‌های LED به میزان 20 هزار تن در سال تولید می‌شود را کاهش ... ادامه مطلب »
تولید برق ‌ارزان از ریل‌های قطار
۱۹ آبان ۱۳۹۸

تولید برق ‌ارزان از ریل‌های قطار

نسل جدید قطارهای سرعتی جهان که لوکوموتیوهای آنان نیز ساختار فوق آیرودینامیکی دارند نشان‌دهنده آن است که در سراسر جهان به طراحی قطارهای مجهز به فناوریهای پیشرفته توجه زیادی می شود. تقریبا هر کسی که در نزدیکی ریل‌های راه‌آهن زندگی می کند به شما خواهد گفت که قطارهای تندرو که اتفاقا شمار آنها به سرعت در حال افزایش است در حین حرکت روی ریل جریان قابل توجهی از باد تولید می کنند.شاید برای بسیاری از افراد این جریان هوا چیزی چندان عجیب و هیجان‌انگیزی نباشد اما برای طراحان صنعتی نظیرکوان جینگ و الساندرو لئونتی نباید از کنار کوچک‌ترین تحولاتی که می‌توان از آنها برای تولید انرژی استفاده کرد بی تفاوت عبور کرد. آنها برای این‌که ایده‌شان را به واقعیت تبدیل کنند به فکر نصب دستگاهی روی ریل قطار افتاده‌اند که همزمان با عبور قطار از روی ریل، جریان هوای تولید شده توربین موجود در این مجموعه را به گردش درآورده و در ... ادامه مطلب »
تولید برق از اسفناج
۱۹ آبان ۱۳۹۸

تولید برق از اسفناج

گروهی از محققان با استفاده از غشای بدست آمده از برگهای اسفناج موفق به ساخت یک دستگاه شدند که از آب می‌تواند برق و هیدروژن تولید کند. به گزارش ایسنا به نقل از فیزورگ، این دستگاه که سلول بیوفوتوالکتروشیمیایی (BPEC) نام دارد، به تقلید از فرآیند فتوسنتز گیاهان و تنها با استفاده از نور خورشید به تولید برق از آب می‌پردازد. این سلول به همراه غشاهای گیاهی، نور خورشید را جذب و به جریانی از الکترون تبدیل می‌کنند. محققان برای استفاده از فتوسنتز در تولید جریان برق، یک ترکیب مبتنی بر آهن ر ا به محلول خود افزودند این ترکیب، واسطه انتقال الکترون‌ها از غشای زیستی به مدار الکتریکی است که منجر به ایجاد یک جریان برق در سلول می‌شود. این جریان برق همچنین می‌تواند از طریق افزودن نیروی الکتریکی از یک سلول کوچک فوتوولتائیک برای تبدیل به گاز هیدروژن هدایت شود که نور اضافی را جذب می‌کند. این امر، تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی ... ادامه مطلب »
بدن انسان پس از اصابت صاعقه
۱۲ آبان ۱۳۹۸

بدن انسان پس از اصابت صاعقه

در امریکا سالانه ۱۰۰۰ گزارش برخورد صاعقه با انسان  میشود که ۱۰درصد آن به مرگ ختم میشود! در زیر تاثیر صاعقه بر بدن انسان و حیوان را مشاهده می کنید:                                                                                                                                     ادامه مطلب »
کلید تاچ (touch key) چیست؟
۱۴ مهر ۱۳۹۸

کلید تاچ (touch key) چیست؟

کلید لمسی یا کلید تاچ به کلیدی اطلاق می‌شود که بتوان تماس یک شیء (به طور خاص انگشت انسان) با آن را با استفاده از خواص آن، از قبیل: نیرو، گرما، هدایت الکتریکی، مقاومت اپتیک و… تشخیص داد. به منظور ارتباط با touch key (همانگونه که از اسمش پیداست) بر خلاف کلید‌های دیگر، نیازی به ارتباط فیزیکی نیست و فقط با یک لمس ساده از روی یک شیشه یا یک سطح با شرایط خاص، عملکرد مطلوب را خواهد داشت. در حقیقت این کلید تاچ نوعی ابزار اشاره گر است که مجهز به یک حسگر لمسی میباشد. صفحات لمسی کاربرد‌های گسترده‌ای در صنایع مختلف و حتی کاربرد‌های عام دارد. ترکیب یک صفحه لمسی شفاف با یک صفحه نمایش می‌تواند ابزار بهینه‌ای برای ارتباط با دستگاه‌های مختلف به ما بدهد. صفحات لمسی بر اساس خاصیتی که برای تشخیص تماس مورد استفاده قرار می‌گیرد، از فناوری‌های مختلفی استفاده می‌کنند. این کلید‌های لمسی می‌توانند در کلید و پریز‌های ... ادامه مطلب »
پیش بینی قطعی برق ناشی از طوفان
۲۲ مرداد ۱۳۹۸

پیش بینی قطعی برق ناشی از طوفان

دانشمندان اخیرا الگوریتم یادگیری ماشینی توسعه داده‌اند که می‌تواند قطعی برق ناشی از رعد و برق را پیش‌بینی کند. در حال حاضر از هوش مصنوعی می‌توان برای پیش‌بینی همه چیز از جرم و جنایت گرفته تا بیماری‌های روانی استفاده کرد. اکنون دانشمندان الگوریتمی را توسعه داده‌اند که می‌تواند قطعی برق ناشی از رعد و برق را نیز پیش‌بینی کند. این خبر برای شرکت‌هایی مانند شرکت‌های برق خبر مهمی است چرا که توسط آن قادر به پیش‌بینی خسارت به زیرساخت‌های خود خواهند بود.                                                           با توجه به این موضوع ، "روپ تروو"(Roope Tervo)، معمار نرم‌افزار موسسه هواشناسی فنلاند(FMI) و محقق مقطع دکتری "دانشگاه آلتو"(Aalto university) فنلاند از رویکرد یادگیری ماشین برای پیش‌بینی اینکه طوفان‌ها ... ادامه مطلب »