اخبار

هواپیمای برقی شخصی
۱۴ بهمن ۱۴۰۰

هواپیمای برقی شخصی

نام این هواپیمای برقی Jetson One می باشد که یک هواپیمای شخصی VTOL به شمار می آید و برای پروازهای روزانه طراحی و پیاده سازی شده اند؛ شرکت سازنده این نوع هواپیما مدعی است که این وسیله نقلیه به گونه ای ساخته شده است که نیاز به مهارت خلبانی ندارد و بسیار کاربرپسندانه می باشد. این هواپیما بسیار سبک و جمع و جور می باشد و یک حسگری به نام LIDAR در زیر این هواپیما تعبیه شده که با کمک نرم افزار مربوطه، سرعت هواپیما با توجه به محیطی که در آن در حال پرواز می باشد تنظیم می شود؛ و همچنین Jetson One برای اجتناب از فرودهای سخت و دشوار عمل فرودهایش را به آرامی انجام می دهد؛ لازم به ذکر است که حداکثر سرعت این هواپیمای برقی شخصی دقیقا 101 کیلومتر در ساعت می باشد؛ منبع انرژی آن باتری Tesla با وزن تقریبی 86 کیلوگرم می باشد که امکان پرواز 20 دقیقه ای را برای سفرهای روزانه فراهم می آورد. ادامه مطلب »
استفاده بهینه از کولر گازی
۰۴ مرداد ۱۴۰۰

استفاده بهینه از کولر گازی

نصب اینورتر در کولرهای گازی پنجره ای باعث افزایش راندمان آن‌ها می‌شود؛ تمیز بودن کندانسورکولر به لحاظ عبور جریان هوا تا میزان زیادی از جریان برق مصرفی کولر می‌کاهد؛ نصب کندانسور کولرهای گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی آن‌ها خواهد شد؛ در صورت امکان کولر گازی را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار باعث انتقال حرارت بهتر در کندانسور شده و در نتیجه افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی حاصل خواهد شد؛ سعی شود محوطه پشت کولر دارای فضای مناسبی جهت گردش هوا باشد. درزگیری مناسب اطراف کولر، قرار نداشتن در معرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به موقع و تمیز نمودن فیلترهای هوا و رادیاتور، تأثیر به سزایی در کاهش مصرف انرژی الکتریکی دارند.در شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوب هستند، کاشتن یک اصله درخت در نزدیکی کولر گازی، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مصرف انرژی الکتریکی را به همراه خواهد ... ادامه مطلب »
تهیه کولر گازی بر اساس متراژ
۱۵ تیر ۱۴۰۰

تهیه کولر گازی بر اساس متراژ

واحد گرمایی انگلیسی یا BTU) British Thermal Unit) در واقع یک نوع واحد بین المللی برای تعیین توان کولرهای گازی است و نشان می‌دهد قدرت خنک‌کنندگی کولر شمار چقدر است؛ در ابتدا باید مشخص شود که برای اتاق‌های شما چه مقدار واحد گرمایی انگلیسی مورد نیاز خواهد بود؛ البته در نظر داشته باشید که این مقادیر ثابت نیستند و با توجه به مصالح بکار رفته در ساختمان، عایق صحیح پنجره و طبقه‌ای از آپارتمان که در آن سکونت دارید ممکن است این اعداد کمی بالا و پایین بروند. در صورتی که محل سکونت شما در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارد مثلاً بالاترین طبقه ساختمان، همان‌طور که اشاره کرده‌ایم باید کولر گازی با توان بالاتر تهیه کنید. واحد گرمایی انگلیسی با توجه به مساحت، محل و کاربرد محل بستگی دارد. مثلاً در یک هال 5 در 4، مساحت کل اتاق می‌شود 20=4*5 متر. سپس برای به دست آوردن واحد گرمایی انگلیسی مورد نیاز این اتاق، باید این عدد 20 که مساحت کل اتاق است را ... ادامه مطلب »
قوی ترین توربین بادی دنیا
۱۴ تیر ۱۴۰۰

قوی ترین توربین بادی دنیا

توربین‌های بادی با بزرگی هرچه تمام‌تر در مناطق بادخیز علم می‌شوند تا قدرت باد را به انرژی مفید تبدیل کنند. توربین‌های بادی کم توان، جهت تامین انرژی مورد نیاز بشر نه تنها کافی نیستند، بلکه به دلیل هزینه بالای ساخت آنها، توجیه اقتصادی خود را نیز از دست می‌دهند. بسیاری از شرکت های سازنده توربین بادی، سعی کرده‌اند با بهینه‌سازی محصولات خود، آنها را قدرتمندتر کنند؛ در همین راستا، شرکت آلمانی Enercon با تولید توربین بادی و قدرتمند E-126، نه تنها به این هدف رسیده، بلکه موفق به ساخت قدرتمندترین توربین بادی جهان نیز شده است.توربین E-126 شرکت Enercon در واقع قدرتمندترین توربین بادی ساحلی جهان است. این توربین علاوه بر قدرتمندتر بودن، یکی از بلندترین توربین های جهان نیز لقب گرفته است. توربین بادی E-126 با در نظر گرفتن تیغه‌های آن، در حدود 200 متر ارتفاع دارد. این ارتفاع را اگر بخواهیم روی زمین در نظر بگیریم، تقریبا با طول دو ... ادامه مطلب »
مغز انسان برق دارد!
۱۳ تیر ۱۴۰۰

مغز انسان برق دارد!

در مغز بیش از یک میلیارد سلول عصبی بنام نرون وجود دارد. تقریبا سه هزار سال طول می‌کشد تا یک نفر این تعداد سلول را بشمارد. هر وقت کسی فکر می کند لبخند میزند ،حرکت می کند یا حتی خواب می بیند جریان الکتریسیته‌ای بین سلو ل‌های عصبی او حرکت می‌کند، این جریان هرگز متوقف نمی‌شود. پیام‌های بی‌شماری هر لحظه از سلول‌های مغز عبور می‌کنند و از بزرگراه‌هایی بنام عصب می‌گذرند؛ هر نرون، الکتریسیته اندکی تولید می‌کند؛ مجموع این جریان‌ها می‌تواند یک لامپ کم مصرف را روشن کند. ادامه مطلب »
صفحات خورشیدی منعطف و بدون قاب
۱۰ تیر ۱۴۰۰

صفحات خورشیدی منعطف و بدون قاب

پژوهشگران یک شرکت سنگاپوری به نام ماکسون سولار (MAXEON SOLAR) موفق به ساخت نوعی از پنل‌های خورشیدی شده‌اند که بدون قاب، منعطف، بسیار سبک و قابلیت حمل و نقل آن نیز بسیار راحت‌تر می‌باشد؛ این صفحات بطور مستقیم بر روی سطوح از جمله پشت‌بام قرار می‌گیرد؛ ویژگی‌های این نوع از پنل‌ها باعث متمایزشدنشان نسبت به نوع شیشه‌ای آن می‌باشد! هزینه تولید صفحات خورشیدی که تولید آن بیش از 50 سال می‌گذرد بالا بود و حمل و نصب آن نیز به سهولت انجام می‌پذیرد؛ پنل‌های جدید در برابر فشار، ضربه و ... مقاوم بوده و خاصیت شکنندگی نوع شیشه‌ای را ندارند و وزن آنها تقریبا نصف نسل قبلی می‌باشد. این صفحات جدید در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در بازار جهانی عرضه خواهد شد. ادامه مطلب »
تولید برق به واسطه نانولوله
۰۹ تیر ۱۴۰۰

تولید برق به واسطه نانولوله

پژوهشگران دانشگاه MIT واقع در ماساچوست آمریکا موفق به اختراع دستگاهی شده‌اند که قابلیت تولید برق به واسطه نانولوله‌‌ها را دارد و دارای ذرات خاص می‌باشند؛ این ذرات کربنی غوطه‌ور در یک محلول آلی، منجر به ایجاد واکنش شیمیایی و در نهایت تولید برق می‌شود! برای بهره‌وری بیشتر نانو لوله‌های کربنی که خود هادی الکتریسیته هستند، از پلیمرهای تفلونی کمک می‌گیرند. محلول آلی که این ذرات نانوکربنی در آنها قرار دارند، الکترون‌های آنها را به پوشش‌های تفلونی انتقال داده که این پروسه باعث فراهم نمودن الکتریسیته می‌گردد. این مجموعه شامل یک ورق از نانولوله‌های کربنی، پوشش پلیمری و ذرات کربنی 250 میکرومتری است؛ تولید الکتریسیته توسط هر ذره 0/7 ولت می‌باشد؛ جالب است بدانید کوچک بودن ذرات، ما را از بودن سیم بی‌نیاز می‌گرداند. ادامه مطلب »
شارژ موبایل با انگشتان دست
۰۸ تیر ۱۴۰۰

شارژ موبایل با انگشتان دست

دانشمندان به تازگی نوعی شارژری را ابداع کرده‌اند که به صورت نوار نازک و پوشیدنی بوده و آن را به دور انگشتان دستان خود بسته و در حین تایپ کردن، رانندگی کردن و ... یا حتی خواب از عرق دستانتان انرژی لازم را تامین کرده و تبدیل به انرژی برق ذخیره شده نماید؛ علت انتخاب دست ناشی از داشتن بیشترین تعداد غدد عرق نسبت به سایر اعضای بدن است؛ برای تامین انرژی لازم، اگر هریک از انگشتان دست به مدت 10 ساعت متصل باشند، برای یک روز انرژی برق 400 میلی ژول را در اختیار خواهیم داشت که با احتساب 10 انگشت، ذخیره قابل توجهی را خواهیم داشت! این روش از شارژ، کارآمدترین نوع شارژ انرژی تاکنون محسوب می‌شود. این دستگاه مجهز به الکترود‌ها یا هادی‌های الکتریکی است که از کف کربن ساخته شده و هرگونه عرق دست را جذب می‌کنند؛ آنزیم‌های موجود در الکترود باعث ایجاد واکنش شیمیایی بین مولکول‌های عرق، لاکتات و اکسیژن شده و سبب می‌شوند تا برق تولید ... ادامه مطلب »
تبدیل برق به هیدروژن به کمک ریزموج‌ها (مایکرویو)
۰۷ تیر ۱۴۰۰

تبدیل برق به هیدروژن به کمک ریزموج‌ها (مایکرویو)

دانشمندان موفق به ساخت هیدروژن از طریق ریزموج‌ها (مایکرویو) شدند تا به واسطه این تکنولوژی نوآورانه بتوانند انرژی برق را به هیدروژن تبدیل کنند؛ محققان دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا و شورای ملی تحقیقات اسپانیا CSIC از آن به عنوان راهی برای کربن‌زدایی صنعت پردازش و فرآوری می‌دانند. به نقل از خوزه مانوئل سرا پژوهشگر انستیتو فناوری شیمی ITQ برای ذخیره انرژی و تولید سوخت‌های مصنوعی و مواد شیمیایی سبز، آن را دارای کارایی بهینه‌تری و موثرتری می‌دانند، به خصوص در صنعت حمل و نقل که بحث چالشی بوده تا بتوان گام‌ موثری را در به حداقل رساندن مصرف منابع فسیلی از جمله نفت و گاز برداشت؛ این روش به دلیل اینکه فرآیندهای الکترو شیمیایی را بدون نیاز به الکترود بوجود می‌آورند، مزیت قابل توجهی است که بتوان به کمک آن از هزینه‌های سنگین اجتناب کرد. ادامه مطلب »
تولید برق از همجوشی هسته ای
۰۶ تیر ۱۴۰۰

تولید برق از همجوشی هسته ای

کارشناسان انگلیسی در حصول به نتیجه‌های اولیه همجوشی هسته ای یا همان Fusion ابراز امیدواری کرده‌اند؛ در این روش حرارت مازاد مرتفع گردیده و بدینوسیله توانسته‌اند در تولید برق تجاری از راکتور همجوشی هسته ای گامی دیگر به آن نزدیک‌تر بشوند؛ در این سیستم جدید، کاهش حرارت تا یک دهم میرسد و امکان فعالیت طولانی مدت راکتور را به ارمغان می‌آورد و این در حالی است که تا قبل از این امکان فعالیت طولانی راکتور با حرارت بسیار زیادی همراه بود در حدی که می‌توانست تجهیزات داخل راکتور را ذوب کند! بودجه‌ای که در ابتدای این تحقیقات اختصاص یافته بود بالغ بر 55 میلیون پوند بود؛ این آزمایشات در کولهام واقع در آکسفوردشر به نام «مست آپگرید» (مگا امپ اسفریکال توکامک) اتفاق افتاده است. همجوشی یا همان گداخت هسته‌ای برخلاف شکافت هسته‌ای، دو عنصر را به هم جوش داده که باعث سنگین‌تر شدن عنصر جدید می‌شود؛ روشی به نام توکامک هست ... ادامه مطلب »