اخبار

فاصله خزشی مقره چیست؟
۲۳ اسفند ۱۳۹۶

فاصله خزشی مقره چیست؟

فاصله سطحی بین اتصالات فلزی دوطرف مقره از یکدیگر را فاصله خزشی می‌گویند و به میلی‌متر بیان می‌کنند. در صورت بروز قوس بر روی مقره، قوس تمامی فاصله خزشی را طی نموده و به طرف دیگر آن می‌رسد و هرچه مقدار این فاصله بیشتر باشد جریان نشتی (خزشی) کمتر است. خزش یا creepage یک جریان هدایتی کوچک بین دو هادی از طریق یک سطح واسطه است و معمولاً تا وقتی منجر به شکست عایقی نشود مشکل ساز نخواهد بود. پدیده جریان خزشی زمانی به وجود می آید که ما در سطح مقره های استفاده شده،کثیفی یا گردو غبار مشاهده کنیم،البته در محل هایی که مثل کارخانه های صنعتی ،یا سیمان که محل گردو غبار زیادتری هست،از این نوع زیاد میبینیم زمانی که یک گردو غبار بر روی مقره باشد،الکترون روی سطح هادی مسیر خود را می بندد،وبا حرکت بر روی مقره به نقطه ی زمین میرسد ومقداری جریان را به هدر میدهد . مقدار این فاصله خزشی مطابق استاندارد iec 815 بستگی به مقدار ولتاژ و سطح الودگی ... ادامه مطلب »
طراحی توربین بادی برای پل‌های مناطق کوهستانی
۲۱ اسفند ۱۳۹۶

طراحی توربین بادی برای پل‌های مناطق کوهستانی

هدف اصلی این طرح تولید انرژی الکتریکی موردنیاز برای مناطق دور از شهر و عدم نیاز به مکان‌یابی و اشغال مناطق جهت احداث توربین‌های بادی طراح: محققان دانشگاه کینگستون لندن نتایج شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای: 1)حتی حرکت آرام توده هوا در زیر پایه‌های پل، انرژی لازم را برای چرخاندن پره‌های توربین‌های بادی فراهم می‌کند. 2)بهترین روش برای تولید برق استفاده همزمان از دو توربین با اندازه متفاوت است. حتی برای افزایش ضریب تولید انرژی می‌توان از 24 توربین کوچک بهره گرفت. با توجه به مدل‌سازی‌های رایانه‌ای، محققان معتقدند که بهترین روش، استفاده از دو توربین نامتقارن 0.25 مگاواتی است که هرکدام بطور متوسط قادر به تأمین انرژی 450 تا 500 خانه هستند. ادامه مطلب »
۲۱ اسفند ۱۳۹۶

عملکرد یکسو ساز تمام موج (پل دیودی)

نحوه عملکرد یکسو ساز تمام موج (پل دیودی) بصورت گرافیکی پل دیودی یا یکسوساز پل، مداری است که با تغییردادن پلاریته تغذیه ورودی آن، پلاریته خروجی آن تغییر نمی‌کند و معمولاً برای یکسوسازی جریان متناوب و به دست آوردن جریانِ مستقیمِ تمام‌ موج استفاده می‌شود. این مدار نسبت به یکسوسازهای تمام موجی که از ترانسفورماتور سه‌سر بهره می‌برند هزینه و وزن کمتری دارد. پل‌های دیودی را می‌توان برای ورودی‌های چندفاز متناوب مانند ورودی سه‌فاز گسترش داد. برای نمونه در یک یکسوساز نیم‌موج سه‌فاز از سه دیود و در یک یکسوساز تمام‌موج سه‌فاز از شش دیود برای تشکیل پل دیودی استفاده می‌شود. پل های دیودی چهار سر دارد،دو سر آن متعلق به ورودی ac خود می باشد و دو سر دیگر مربوط به خروجی پل می باشد. پل دیودی از ورودی خود یک سینوسی کامل را می گیرد و نیم سیکل مثبت آن را عبور می دهد ولی نیم سیکل منفی آن را به یک نیم سیکل مثبت ... ادامه مطلب »
جدول درجه بندی IP
۲۱ اسفند ۱۳۹۶

جدول درجه بندی IP

جدول درجه بندی IP یا حفاظت در برابر رطوبت و گردو غبار بصورت تصویری مطابق جدول زیر می باشد که در آن عدد اول درجه حفاظت در مقابل ورود ذرات جامد و عدد دوم درجه حفاظت در مقابل نفوذ آب و رطوبت را بیان می کند. مفهوم IP : بر اساس استاندارد IEC60529 برای نفوذپذیری اجسام یک ضریب تعریف میشود به نام IP که مخفف عبارت International Protection به معنی ضریب نفوذپذیری میباشد . به این معنا که هر جسم در برابر نفوذ ذرات مایع و جامد و گرد و غبار و .... از خود یک کیپ بودن و یا یک نوع حفاظتی دارد که این نوع حفاظت را با یک عدد دو رقمی مشخص میکنند و هرچقدر این عدد بیشتر باشد به این معنی است که آن وسیله کیپ تر و حفاظت بهتری نسبت به ذرات دارد. این عدد دو رقمی در رقم یکان مشخص کننده نفوذپذیری در برابر مایع و در رقم دهگان به معنای میزان نفوذپذیری در برابر اجسام جامد و گرد و غبار است . رقم دهگان : 0= بدون هیچ گونه حفاظت 1= برای اجسام بیشتر از 5 سانتی متر حفاظت دارد 2= برای اجسام ... ادامه مطلب »
آغاز مسابقات جهانی خودرو‌های خورشیدی
۱۷ مهر ۱۳۹۶

آغاز مسابقات جهانی خودرو‌های خورشیدی

مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی (World Solar Challenge ۲۰۱۷) با رقابت بیش از ۴۰ خودرو که توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف از سراسر جهان طراحی و ساخته شده اند، برای طی کردن مسافتی سه هزار کیلومتری در مسیر شهرهای داروین در شمال استرالیا تا آدلاید در جنوب این کشور برگزار می‌شود. این رقابت‌ها از امروز به صورت رسمی آغاز شده و خودروی هایی که قوانین فنی مسابقات را رعایت کرده و حداقل‌های ایمنی حرکت در جاده را دارا باشند، جواز حضور در مسابقه را کسب کرده و باید طی ۶ روز به خط پایان برسند. هدف از این رقابت که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود تشویق تحقیقات بر خودروهای خورشیدی است که امید می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور وارد بازار مصرف شود و حمایت شرکت‌های صنعتی همچون تسلا موتور از این مسابقات نیز روز به روز در حال افزایش است. مسابقات بین المللی خودرو خورشیدی در استرالیا در سه کلاس اصلی برگزار می‌شود. در کلاس Adventure ... ادامه مطلب »
اثبات ضرر نور LED بر سلامت انسان
۰۹ مهر ۱۳۹۶

اثبات ضرر نور LED بر سلامت انسان

سرویس آموزش و آزمون :آیا چراغ‌های LED خیابان‌ها سلامتی شما را تهدید می‌کنند؟ پزشکان در این زمینه هشدار می‌دهند که لامپ‌های درخشان می‌توانند مشکلات خواب برای افراد ایجاد کنند. به گزارش کلیک، کارشناسان سلامت اعتقاد دارند که LED‌های سفید ممکن است نور آبی بیش از حدی را ساطع کنند که می‌تواند تاثیرات شدیدی بر روی بینایی و خواب داشته باشد. به منظور کاهش مصرف انرژی در سراسر جهان، نور سفید و سرد LED‌ها جایگزین تابش زرد رنگ و گرم چراغ‌های خیابان‌ها شده است. اما این کار هزینه داشته است، به طوری که پزشکان هشدار می‌دهند که این لامپ‌ها می‌توانند از طریق تاثیر بر خواب و بینایی به سلامتی ما آسیب وارد کنند. انجمن پزشکی آمریکا (AMA) این ماه دستورالعمل جدیدی را اتخاذ کرده است که هدف آن کاهش تاثیرات منفی احتمالی روشنایی نامناسب LED است. این دستورالعمل قصد دارد تا به مسئولان محلی در ایالات متحده کمک کند تا ... ادامه مطلب »
شارژ بی سیم خودروهای برقی ممکن شد
۰۸ مهر ۱۳۹۶

شارژ بی سیم خودروهای برقی ممکن شد

 این صفحه شارژ بی سیم نسبتا بزرگ به یک منبع تامین برق ۲۲۰ ولت متصل می‌شود. سپس حسگرهای خودروی برقی بی ام و به راننده نشان می‌دهند که برای آغاز شارژ بی سیم باید دقیقا خودرو در کجا پارک شود. سپس ارتباط اتومبیل با شارژر آغاز می‌شود. این صفحه شارژ بی سیم می‌تواند باتری۴. ۹  کیلووات ساعتی خودروی هیبریدی بی ام و ۵۳۰ e. را در عرض۵ .۳  ساعت شارژ کند. سخنگوی بی ام و در آمریکای شمالی می‌گوید فناوری یادشده هنوز در مرحله آزمایشی است و بعد از تکمیل در کشورهای آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمالا این صفحه شارژ بی سیم در سال ۲۰۱۸ میلادی در دسترس قرار می‌گیرد و فعلا تن‌ها با خودروی ۵۳۰ e. سازگاری خواهد داشت، اما در آینده با ۳۳۰ e، ۷۴۰ e، X. ۵ و همین طور خودروهای برقی i. ۳ و i. ۸ سازگار می‌شود. قیمت شارژر مذکور نیز هنوز اعلام نشده است. ادامه مطلب »
تولید برق از باران با سلول خورشیدی
۰۸ مهر ۱۳۹۶

تولید برق از باران با سلول خورشیدی

محققان چینی نوعی سلول خورشیدی تولید کرده‌اند که نه تنها از خورشید، بلکه از باران نیز برق تولید می‌کند. تحقیقات زیادی تاکنون به نمایش پتانسیل گرافن برای ارتقای بهره‌وری سلول‌های خورشیدی پرداخته‌اند. اکنون محققان چینی از ویژگیهای قابل توجه این ماده برای تولید یک طراحی سلول خورشیدی برای همه شرایط آب‌وهوایی استفاده کرده‌اند که می‌تواند در شرایط بارانی نیز برق تولید کند. رسانایی یکی از ویژگی‌های جالب گرافن است که به الکترون‌ها اجازه می‌دهد آزادانه در سطح آن جریان یابند. زمانی که این ماده در یک محلول آبدار قرار می‌گیرد، می‌تواند یک جفت یون دارای بار مثبت را با یک جفت الکترون دارای بار منفی طی واکنش اسید و باز لوئیس پیوند بزند. این ویژگی برای حذف یون‌های سرب و رنگهای ارگانیک از محلول‌ها مورد استفاده قرار گرفته و محققان چینی از آن برای تولید سلول‌های خورشیدی الهام گرفتند که در همه شرایط ... ادامه مطلب »