اخبار

مات شدن شیشه با جریان برق
۲۳ اسفند ۱۳۹۶

مات شدن شیشه با جریان برق

مات شدن شیشه پس از قفل شدن درب(با جریان برق) شیشه های مات شونده ( The Privacy Glass) یک ایده بسیار عالی و کاربردی مبتنی بر فناوری جدید می باشد که امکان مات کردن شیشه در کسری از ثانیه را فراهم می سازد. با استفاده از این تکنولوژی، می توان میزان عبور نور از شیشه را کنترل و بدین طریق، شفاف و یا مات شدن شیشه را کنترل نمود و فضای داخل را در کسری از ثانیه تبدیل به محلی کاملا خصوصی ویا قابل مشاهده کرد. تکنولوژی شیشه های مات شونده مبتنی بر نوع خاصی از فیلم های حاوی کریستال های مایع ( PDLC film) می باشد. هنگامی که جریان برق قطع می باشد، مولکول های کریستال مایع به صورت نامنظم و تصادفی و هریک در جهت متفاوتی قرار می گیرند، این حالت منجر به انعکاس نور در جهات مختلف و رد نشدن یکنواخت نور از سطح شیشه می شود و نهایتا منجر به مات شدن آن می گردد. از طرف دیگر، هنگامیکه که جریان برق برقرار  می شود، کریستال ها در ردیف ها و ستون های منظمی قرار می گیرند که نور به ... ادامه مطلب »
نحوه عملکرد رله الکترومغناطیسی
۲۳ اسفند ۱۳۹۶

نحوه عملکرد رله الکترومغناطیسی

رله مغناطیسی برای کنترل جریان به کار می رود، اصول کار این رله بر اساس پدیده مغناطیس پایه گذاری شده است. این رله از یک هسته مغناطیسی تشکیل شده که اطراف آن چند دور سیم پیچیده شده است عبور جریان اتصال کوتاه باعث مغناطیس شدن و جذب اهرم قطع می شود این رله را به طور مجزا به ندرت مورد استفاده قرار می دهند و در کلیدهای اتوماتیک از آنها بهمراه رله های حرارتی بهره می گیرند. ادامه مطلب »
تولید برق از گرمای شن و ماسه بیابان
۲۳ اسفند ۱۳۹۶

تولید برق از گرمای شن و ماسه بیابان

محققان موسسه علوم و تکنولوژی دانشگاه مصدر امارات پس از چند مرحله آزمایشی دریافتند که می‌توان با فناوری جذب و ذخیره گرمای خورشید در شن‌ و ماسه بیابان هزینه‌های تولید برق را کاهش داد. محققان این مرکز معتقدند که شن ‌و ماسه موجود در بیابان بهترین نمونه برای جذب گرمای خورشید و تبدیل به برق با استفاده از سامانه‌های مبدل گرما به الکتریسیته یا TES است، چرا که شن ‌و ماسه حتی گرمای خورشید را تا پاسی از شب حفظ کرده و منبع انرژی در دسترس و رایگانی محسوب می‌شوند. نیکولاس کالوت، استادیار مهندسی مواد از موسسه علوم و فناوری دانشگاه مصدر عنوان کرد: در اولین مرحله آزمایشی مشخص شد که ماسه گرمای خورشید را تا دمای 1000 درجه سانتیگراد حفظ می‌کند. پس شن‌ و ماسه بیابان که در طول روز به شدت گرم می‌شوند، منبعی مناسب، پایدار و رایگان برای تولید برق هستند.   ادامه مطلب »
باکس همبندی اضافی
۲۳ اسفند ۱۳۹۶

باکس همبندی اضافی

در یک آپارتمان تجهیزات داخل حمام ، آشپزخانه و بالکن دارای بدنه های فلزی هستند مثل دوش ، شیرها و بدنه فلزی وسایل برقی که به دیوار نصب شده اند و حتی چهارچوب فلزی درب و پنجره... برای این منظور بصورت توکار در دیواره خارجی حمام باید جعبه ای را در نظر گرفت و مسیرهایی از چند نقطه در حمام مثل دوش ، قاب فلزی درب، فن ، روشنایی ، کفشوی فلزی کف حمام و... را به این جعبه لوله کشی نمود البته از تابلو تقسیم واحد و از ترمینال زمین آن هم لوله ای ، برای این جعبه باید آورده شود. علاوه بر اینها یک لوله برای سینک آشپزخانه و لوله ای برای تجهیزات داخل بالکن مثل پکیج و کولر نیز لازم است.که در نهایت باز این بدنه ها توسط سیم های درون این لوله ها باید به ترمینال زمین در تابلو تقسیم واحد مسکونی وصل شوند. ادامه مطلب »
تکنولوژی لای فای ( Li-Fi ) چیست؟
۲۳ اسفند ۱۳۹۶

تکنولوژی لای فای ( Li-Fi ) چیست؟

لای فای کوتاه شده ی اصطلاح Light Fidelity است. برای انتقال اطلاعات به صورت بی سیم، از نور به جای امواج رادیویی استفاده می کند. سخت افزار موردنیاز این فناوری، نیمه رساناهایی هستند که برای تولید لامپ های ال ای دی معمولی کاربرد دارند. ممکن است کمی عجیبب به نظر رسد،اما با بهره گیری و تشخیص تغییرات در میزان روشنایی (مثلا با روشن و خاموش شدن های لامپ های ال ای دی با سرعت بسیار بالا و به صورت برنامه ریزی شده)، می توان اطلاعاِت دودویی تولید و سپس این اطلاعات را از طریق دستگاهی مجهز به گیرنده ی مناسب دریافت کرد. نتیجه این که با استفاده از این روش، می توان لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی های هوشمند را به اینترنت متصل کرد. یکی از مزایای لای-فای در این است که می‌توان از آن در مکان‌های حساس به امواج الکترومغناطیسی مانند کابین هواپیما و بیمارستانها، بدون ایجاد تداخل الکترومغناطیسی، استفاده نمود. وای-فای و لای-فای هر دو برای ارتباط از امواج طیف ... ادامه مطلب »
اثر پوستی یا skin effect چیست؟
۲۳ اسفند ۱۳۹۶

اثر پوستی یا skin effect چیست؟

اثر پوستی پدیده‌ای است که در خطوط انتقال برق جریان متناوب رخ داده و منجر به کاهش چگالی جریان در مرکز سیم و افزایش آن در لایه‌های بیرونی یا پوسته سیم می‌شود. زمانی که جریان متناوب از یک سیم عبور می‌کند، یک میدان مغناطیسی در دور سیم ایجاد می‌گردد. با تغییر جهت جریان متناوب، جهت میدان ایجاد شده نیز تغییر می‌کند. در این زمان طبق قانون لنز جریانی در جهت مخالف جریان عادی، در سیم ایجاد می‌شود تا با تغییر میدان مخالفت کند. جریان ایجاد شده در لایه‌های مرکزی سیم بیشتر و در لایه‌های بیرونی کمتر است. به شکلی که گاهی جریان خالص در مرکز سیم برابر صفر شده  و در لایه‌های بیرونی یا پوسته تمرکز بیشتری پیدا می‌کند. به همین سبب به آن اثر پوستی یا Skin Effect گفته می‌شود. اثر پوستی موجب عدم یکنواختی چگالی جریان در مقطع سیم می‌گردد. هرچه فرکانس جریان بیشتر باشد، اثر پوستی بروز بیشتری یافته و جریان‌های مخالف و مکرر ... ادامه مطلب »
سرعت حرکت برق در سیم چقدر است؟
۲۳ اسفند ۱۳۹۶

سرعت حرکت برق در سیم چقدر است؟

در واقع سرعت حرکت برق درون سیم ربطی به سرعت حرکت الکترون‌ها ندارد. زیرا سرعت رانش (Drift Velocity) یا سرعت میانگین حرکت الکترون‌ها درون سیم تحت تأثیر میدان الکتریکی چیزی حدود یک میلیمتر در ثانیه است. پس اگر الکترون‌ها این‌قدر کند حرکت می‌کنند، پس چطور امکان دارد که برق به سرعت درون سیم جریان پیدا کند؟ آن‌چه که با «سرعت برق» حرکت می‌کند خود الکترون‌ها نیستند، بلکه موج الکترومغناطیس است که میان الکترون‌ها حرکت می‌کند و سرعتی نزدیک به سرعت نور دارد. ابعاد سیم (سطح مقطع آن) و ویژگی‌های الکتریکی آن از قبیل مقاومت الکتریکی باعث می‌شوند سرعت حرکت موج الکترومغناطیس تا حدودی تغییر کند. به هرحال بیشتر اوقات سرعت حرکت این موج در سیم‌های معمول الکتریکی چیزی حدود ۹۰ درصد سرعت نور است، یعنی ۲۷۰.۰۰۰ کیلومتر در ثانیه می باشد. ادامه مطلب »