ایمنی الکتریکی برای کودکان

ایمنی الکتریکی برای کودکان
تاریخ:
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
الکتریسیته یک پدیده طبیعی است که از ذرات استاتیک باردار شده، یا جریان های دینامیکی ایجاد می شود. مردم معمولا الکتریسیته(برق)، انرژی و توان را با هم به اشتباه می گیرند اما این سه مفهوم متفاوت هستند. انرژی (energy) واحد اندازه گیری قدرت، نیرو و ظرفیت مورد نیاز برای انجام کار است.  توان  (power)واحد اندازه گیری سرعتی است که می توانید کاری را در مقابل مقدار کل کار مورد نیاز انجام دهید. الکتریسیته(electricity)، برق خانه شما را تامین می کند. در ادامه متن، نحوه رسیدن  آن توضیح داده می شود:

تولید: نیروگاه های برق دارای ژنراتور هستند و ژنراتور ها دارای توربین هایی هستند که به یک منبع خارجی برای تامین انرژی نیاز دارند. هنگامی که توربین می چرخد، الکتریسیته (برق) تولید می شود. برای مثال آسیاب های بادی بزرگی که می بینید ژنراتور هستند و توربین ها برای تامین انرژی به باد نیاز دارند.  وقتی تیغه های آسیاب بادی می چرخند، انرژی تولید می شود.

انتقال: برقی که در نیروگاه های برق تولید می شود با استفاده از خطوط انتقال به پست های مجاور ارسال می شود. این خطوط، الکتریسیته (برق) با ولتاژ بالا را به پست ها منتقل می‌کنند تا ولتاژ پایین‌تری را برای خانه شما فراهم کنند.

توزیع: پس از رسیدن الکتریسیته (برق) به پست ها، برق به ولتاژ پایین تر برای منازل تبدیل می شود. برق با استفاده از خطوط انتقال برق از پست خارج می شود، و سپس از طریق یک خط خدمات سیمی وارد خانه شما می‌شود.

ایمنی برق در خانه:
خطرات الکتریکی مشخصی در داخل خانه شما وجود دارند که باید اطمینان حاصل شود که فرزندان شما از آنها آگاه هستند.

پریز های برق و دوشاخه ها:
    انگشتان، اسباب بازی ها، یا هر اشیاء دیگری را در پریز های برق فرو نکنید.
    بیش از اندازه لوازم برقی به یک پریز وصل نکنید.
    لامپ های داخل چراغ خواب و لوستر را لمس نکنید.
    نگذارید کودکان بدون اجازه یا نظارت دستگاهی را از پریز بکشند یا به آن وصل کنند.
    پریزهای برق و دوشاخه هایی که کار نمی کنند را تعمیر کنید.

سیم و کابل:
نگذارید کودکان کابل های برق را بجوند و یا با آنها بازی کنند – چه به برق متصل باشند چه نباشند.
وقتی که می خواهید دو شاخه را از پریز خارج کنید، آن را از پایه دو شاخه بکشید، نه با کشیدن کابل
به کابل ها و سیم هایی که بدون عایق هستند و آسیب دیده اند دست نزنید و همچنین آنها را به برق نزنید.
کابل های بدون عایق و آسیب دیده را تعویض یا تعمیر کنید.



لوازم خانگی:
    اگر خواستید لوازم خانگی ای را تمیز کنید، حتما آن را از برق بکشید.
    انگشتان، اسباب بازی ها، یا هر اشیاء دیگری را در لوازم خانگی فرو نکنید. – حتی اگر دستگاه خاموش است یا به برق متصل نیست.
     اگر خیس و یا نزدیک آب هستید از استفاده از هر لوازم برقی ای  خودداری کنید.
    بخاری های برقی را از وسایلی که اشتعال پذیر هستند مانند پرده، ملحفه، لباس و غیره دور نگه دارید.

آب:
روی هم رفته، آب و برق با هم ترکیب نمی شوند. آب یکی از بهترین هادی هاست ، و وقتی الکتریسیته و آب را همزمان لمس کنید، مسیر الکتریسیته به زمین می شوید. وقتی این اتفاق بیوفتد شما دچار برق گرفتگی می شوید. از موارد زیر دوری کنید:

    از استفاده از لوازم خانگی نزدیک به سینک، وان حمام، حمام یا هر منبع آب دیگری خودداری کنید.
    کابل های برق و دو شاخه ها را از هر منبع آبی دور نگه دارید.
     وقتی خیس هستید، از تماس با کلید های برق، کابل ها، لوازم برقی، پریزهای برق، و غیره دوری کنید.

نکاتی برای والدین:
در حالی که آموزش دادن به کودکان در مورد اطلاعات بالا اهمیت زیادی دارد، در نهایت این وظیفه والدین است که از اقدامات ایمنی مناسب و ایجاد عادات الکتریکی ایمن اطمینان حاصل کنند. در لیست زیر چندین نکته ذکر شده است که والدین می توانند برای ایمنی الکتریکی جامع در خانه در نظر بگیرند.

خطرات الکتریکی همیشه قابل مشاهده نیستند. چک کردن منظم ایمنی برق از یک متخصص می تواند به از بین بردن هر گونه خطر احتمالی قبل از تبدیل شدن به یک مشکل جدی کمک کند.

همه ی اتاق های خانه دارای پریز برق هستند و مهم هست که آنها را دارای محافظ کودک کنید. پریز مقاوم در برابر دستکاری انتخاب خوبی است. آنها دارای صفحات فنری ای  هستند که دهانه های خروجی پریز را مسدود می کنند، اما به شما این امکان را می دهد که با فشار مشخصی دو شاخه را به پریز وصل کنید. گزینه‌های دیگری مانند درپوش‌های پلاستیکی و خروجی‌های ضد کودک که نیاز به پیچ دارند، می‌توانند خطر خفگی و آتش‌سوزی را ایجاد کنند.

پریز های دو شاخه را در خانه تان تعویض  کنید. این پریزها در گذشته استفاده می شدند، اما آنها را نمی توان به زمین متصل کرد، و هنگامی که پریزها به زمین متصل نیستند، شما در معرض خطر برق گرفتگی و آتش سوزی، آسیب به لوازم خانگی و سیستم الکتریکی قرار می گیرید. بررسی کنید که اگر پریزهای دو شاخه در خانه خود دارید آنها را با یک پریز برق مطمئن تر جایگزین کنید. اگر احساس می کنید که به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید، ایده ی خوبی است که از تعمیرات و خدمات حرفه ای پریز برق استفاده کنید.
   
همه ی کابل ها و پاور کابل ها را در جایی که جلوی دست و پا نباشند،  قرار دهید. افراد ممکن است زمین بخورند، سر بخورند، و سیم های در معرض نمایش احتمال برق گرفتگی را افزایش می دهند. آنها را پشت مبلمان قرار دهید،  سیم کشی را در دیوارها قرار دهید، یا از داکت استفاده کنید.

به کودکتان کمک کنید تا لوازم خانگی و کابل را از برق بکشد و وصل کنند. همانطور که بزرگ می شود  به آنها نشان دهید چگونه، و مطمئن باشید که بر اینکه چگونه اینکار را به تنهایی انجام می دهند نظارت داشته باشید.

لوازم خانگی و سه راهی ها را وقتی که از آن ها استفاده نمی کنید از برق بکشید.
   
هر سیم کشی ای را که نیاز است تعویض کنید. سیم کشی های قدیمی می توانند خطر آتش سوزی داشته باشند. سیم کشی خانه شما بین 50 تا 70 سال دوام می آورد، بنابراین مطمئن شوید که وقتی زمانش برسد آن را تعویض کنید.
   
چک کنید که نشتی آب نداشته باشید-به ویژه اطراف لوازم خانگی-و اگر نشتی داشتید  فورا آن را تعمیر کنید تا از عبور احتمالی آب همراه الکتریسیته جلوگیری کنید.



ایمنی برق خارج از خانه:
ملاحظات ایمنی برق در فضای باز نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که ایمنی برق در فضای باز شامل نمای بیرونی خانه و مناطق خارج از دارایی شخصی شماست - خطرات احتمالی مانند خطوط برق، پست ها و تیرهای برق. رعد و برق هم چیز دیگری است که باید در نظر گرفت. یکی از بخش های دشوار در مورد ایمنی الکتریکی در فضای باز این است که شما همیشه به اندازه داخل خانه خود کنترل ندارید. به همین دلیل بسیار مهم است که با فرزندان خود در مورد نحوه تمرین ایمنی الکتریکی در فضای باز صحبت کنید.

خطوط انتقال نیرو و تیر برق ها:

خطوط انتقال نیرو یا تیر برق ها را با هیچ قسمتی از بدن و هیچ اشیائی لمس نکنید.
از تیر برق ها بالا نروید.
از درختانی که نزدیک تیر برق قرار دارند یا تیر برق از آنها عبور می کند بالا نروید.
نزدیک تیر برقی که روی زمین افتاده است نشوید. به کودکانتان بگویید که به یک بزرگسال بگویند تا فورا با شرکت برق تماس بگیرند. اگر دوست،یکی از اعضای خانواده یا حیوان خانگی با تیر برقی که روی  زمین افتاده است تماس پیدا کرد، سعی نکنید به آنها کمک کنید، بلافاصله با آتش نشانی تماس بگیرید.
اجسام پرنده را از خطوط انتقال نیرو و تیر برق ها دور نگه دارید.(مانند بادکنک ها، بالون ها، هواپیما های کنترل از راه دور و غیره)
وسیله ای (مانند کفش) را روی سیم های تیر برق پرتاب نکنید.
از آویزان کردن تابلوهای تبلیغاتی بر روی تیر برق ها خودداری کنید.
 
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
       _____           ___ 
      / __  \         /   |
  ___ `' / /' _ __   / /| |
 / __|  / /  | '_ \ / /_| |
| (__ ./ /___| | | |\___  |
 \___|\_____/|_| |_|    |_/
                           
                           
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
مزایا و معایب خودرو های برقی
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

مزایا و معایب خودرو های برقی

مزایای خودروهای برقی دوستدار با محیط زیست: خودروهای برقی هیچ آلاینده ای تولید نمی کنند و این قابلیت، آنها را به دوستدار محیط زیست تبدیل می کند. این بدان معناست که آنها به آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای کمک نمی کنند، که یک مزیت قابل توجه در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. * صرفه جویی در ...  ادامه مطلب 
نحوه عملکرد شبکه برق
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه عملکرد شبکه برق

تا زمانی که با قطعی برق مواجه نشویم، برقی را که از شبکه برق خود دریافت می کنیم، مسلم فرض کنیم. اغلب ما در زمان قطعی برق دچار اضطراب می شویم تا بتوانیم برق مورد نیاز خود را تامین کنیم. شبکه برق، برق را از نیروگاه ها به خانه ها و مشاغل در سراسر کشور می رساند. شبکه وسیع تولید، انتقال و تحویل برق آن تضمین می‌کند که ...  ادامه مطلب 
نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر

یکی از کم هیجان انگیزترین، اما مهم ترین قطعات کامپیوتر، منبع تغذیه است. البته رایانه های شخصی با برق کار می کنند، و این برق مستقیماً از دیوار به تمام اجزای داخل کیس رایانه شخصی تامین نمی شود. در عوض، الکتریسیته از جریان متناوب (AC) ارائه شده توسط شرکت برق به جریان مستقیم (DC) مورد استفاده اجزای ...  ادامه مطلب 
لوازم برقی پر مصرف خانگی
 ۲۲ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

لوازم برقی پر مصرف خانگی

آیا می دانستید که مایکروویو شما بیشتر از پمپ آب شما انرژی مصرف می کند؟ بسیاری از صاحبان خانه متوجه نیستند که برخی از وسایل روزمره خانگی که استفاده می کنند، واقعا می توانند قبض انرژی آنها را افزایش دهند. در اینجا برخی از وسایل پر مصرف که در خانه شما هستند آورده شده است: 1. اتوی لباس: اتو کردن لباس ها شاید به ...  ادامه مطلب 
چی کار کنیم که ولتاژ تجهیزات برقی ثابت بماند؟
 ۲۴ دی ۱۳۹۹
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

چی کار کنیم که ولتاژ تجهیزات برقی ثابت بماند؟

ثابت نگه داشتن ولتاژ: یکی از مواردی که در زمان استفاده از تجهیزات برقی دارای اهمیت می باشد ثابت نگه داشتن ولتاژ می باشد. حتما می پرسید که چرا؟ خب باید بگوییم که ولتاژ پایین مزایا و معایب خاص خود را دارد و در مقابل ولتاژ بالا نیز به همین صورت. ممکن است که تجهیزات شما نتواند میزان ولتاژ ...  ادامه مطلب