نحوه سایزینگ دیزل ژنراتور

نحوه سایزینگ دیزل ژنراتور
ژنراتور دستگاهی است که طی یک سری فرآیند، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می نمایند.
ژنراتورها بر اساس سوخت های مصرفی به انواع دیزلی ، بنزینی، گازسوز و دوگانه سوز و مازوت سوز و ... تقسیم بندی می شوند. دیزل ژنراتور یا مولد دیزل به ترکیبی از موتور دیزل، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی از قبیل شاسی، اطاقک پوشاننده جهت محافظت و کاهش صدا، سیستم‌های کنترل، قطع‌کننده‌های اضطراری مدار، سیستم مولد گرما، سیستم استارت اتومات و غیره که به منظور تولید برق استفاده می‌شود، می‌گویند. مجموعه دیزل ژنراتورها در مکانهای بدون اتصال به شبکه توان، مانند مواقعی که نیاز ضروری به فراهم کردن توان و انرژی است و نیز زمان هایی که شبکه وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای استفاده از یک موتور دیزل به دلایل زیر موتور دیزل

در مقایسه با موتور بنزینی بسیار کارامد تر می باشد :
1- موتورهای دیزلی مدرن بر معایب مدل های قبلی خود از جمله سر و صدای بالاتر و هزینه های نگهداری غلبه نموده اند. آنها در حال حاضر آرام و نیاز به نگهداری کمتری دارند قابل توجه است که موتور دیزلی با سوخت گازوئیل در مقایسه با موتورهای دیزل گازی از لحاظ هزینه های نگهداری ارزان تر و همچنین توان بالاتری را دارا می باشند.
2- قابل اعتماد تر و استهلاک کمتری دارند .
3- هیچ جرقه به عنوان سوخت مشتعل خودکار وجود ندارد.عدم وجود شمع و یا سیم جرقه هزینه های نگهداری را کاهش می دهد.
4- هزینه سوخت به ازای هر کیلووات تولید سی تا پنجاه درصد کمتر از سایر موتور ها است.
5- دیزل ژنراتورها امن تر هم هستند، چرا که سوخت دیزل نسبت به بنزین کمتر فرار است و بخار آن نیز کمتر حالت انفجاری دارد.

زمینه های استفاده برای موتور دیزلی

موتور دیزل معمولا به عنوان موتور مکانیکی در کنار ژنراتور برق به عنوان دیزل ژنراتور استفاده می شود. استفاده گسترده آنها در لوکوموتیوها ، تجهیزات ساختمانی ، خودرو ، و تعداد بیشماری از کاربردهای صنعتی است . قلمرو آنان تقریبا در تمام صنایع گسترش یافته است و می توان به صورت روزانه مشاهده نمود از جمله کاربرد در دیزل ژنراتور ، موتور دیزل صنعتی ، کشاورزی ، ساختمانی ، دریایی ، استخراج معادن ، بیمارستان ها ، جنگلداری ، ارتباطات راه دور ، معادن ، و... مهمترین کاربرد موتور دیزل در زمینه تولید برق اضطراری ، از دیزل ژنراتور است.
از دیزل ژنراتور برای مصارف کوچک ، مانند استفاده در خانه ها ، و همچنین برای مصارف بزرگتر مانند استفاده در کارخانجات صنعتی ، بیمارستان ها ، و ساختمان های تجاری اشاره نمود.

                                                                          

در نظر گرفتن سایز دیزل ژنراتور برای جلوگیری از کم شدن بار یا کمبود توان ضروری است و این عمل بوسیله الکترونیک مدرن به ویژه بارهای غیرخطی دشوار شده است. نحوه انتخاب باتری شارژر دیزل ژنراتور: یکی از دلایل استفاده از باتری شارژر در مواقعی است که دیزل برای مدت طولانی روشن نمی شود و باتری به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی داخلی باعث تخلیه با دشارژ شدن آن نشود و باتری شارژر با تزریق جریانی جرئی باتری را شارژر نگه دارد. باتری که کاملا دشارژ شده است، برای شارژ شدن جریان اولیه حدود 5% ظرفیت باتری را نیازدارد، به این معنی که برای باتری 120 آمپر ساعت، حدود 6 آمپر جریان شارژ اولیه نیاز است که شارژ با خروجی 10 آمپر برای این کار مناسب می باشد. نکته مهم اینجاست که باتری هایی که عمر مفید آنها تمام شده و یا به هر دلیلی آسیب دیده اند، هنگام اتصال باتری شارژر، جریان بالایی را از نزدیک به اتصال کوتاه طلب می کنند و این جریان باعث آسیب دیدن شارژر می شود.

سایز کردن دیزل ژنراتور:

جهت سایز نمودن دیزل ژنراتور دانستن بارهای مصرفی در هر سایت الزامی است. لذا گروه مهندسین فرآیند یا مهندسین مکانیک در هر پروژه بایستی لیست بارهای موتوری و غیرموتوری مورد نیاز در فرآیند هر پروژه را تحت عنوان مدرکی بنام power consumption list ارایه دهند.
هدف از محاسبه بار الکتریکی مصرفی ، رسیدن به یک مقدار عددی تاحدودی دقیق برای محاسبه توان الکتریکی ژنراتور است. برآورد نادرست میزان بار مصرفی می تواند منجر به انتخاب یک دیزل ژنراتور نامناسب شده که در صورت کمتر بودن توان آن از توان مورد نیاز واقعی، نیاز ما را برآورده نمی کند و برای تعویض آن بناچار متحمل هزینه بالایی می شویم و در صورت بیشتر بودن توان آن از توان مورد نیاز واقعی، باعث تحمیل هزینه اضافی اولیه جهت خریداری آن و تحمیل هزینه سوخت و استهلاک اضافی در طول مدت بهره برداری می گردد. مهم نیست که کنتور برق شهر شما چند آمپر است یا چه امتیازی از اداره برق گرفته اید زیرا برق شهر پشتوانه شبکه داشته و به عنوان مثال ممکن است شما از یک کنتور ۱۰۰ آمپر به اندازه ۱۵۰ آمپر در لحظه توان مصرف کنید یا از یک کنتور ۱۰۰ آمپر ، ۲۰ آمپر هم مصرف نکنید .
در صورتیکه دیزل ژنراتور قرار است فقط جهت مواقع اضطراری و در صورت قطع برق شبکه استفاده گردد الزاما نباید بطور کامل جانشین برق شبکه شود و میتواند تنها به مصرف کننده های ضروری را برق بدهد که در اینصورت توان دیزل ژنراتور مورد نیاز کمتر و سایز آن کوچکتر خواهد شد. پس ابتدا باید تعیین شود که دیزل ژنراتور برای تامین برق بصورت دائمی استفاده میشود یا فقط برای مواقع اضطراری.

                                        

  پارامتر هایی که برای سایز کردن یک دستگاه دیزل ژنراتور حائز اهمیت است به شرح زیر می باشند:

حداقل ظرفیت بار ژنراتور : کارکردن ژنراتور در بار سبک منجر به صدمه دیدن موتور و کاهش پایداری می شود. شرکت Cummins Power کارکرد ژنراتور زیر 30% بار مجاز را توصیه نمی کند. هنگامی که بار معمول ژنراتور به زیر سطح توصیه شده رسید باید به آن بار تزریق شود.
حداکثر ولتاژ مجاز(استارت و شروع به کار) : هنگامی که شما حداکثر گام ولتاژ پایین را در طول اولین شروع به کار ، هنگام چرخه بار تحت کنترل خودکار یا هنگام پیک مصرف بار کاهش می دهید ، نیاز است تا اندازه ژنراتور را افزایش دهید. درصورت انتخاب ولتاژ پایین باید ژنراتور بزرگتری داشته باشید.
حداکثر فرکانس مجاز : همچنان که شما حداکثر فرکانس مجاز را کاهش می دهید ، اندازه ژنراتور را باید بزرگتر کنید.
ارتفاع و دما : بر اساس موقعیت مکان قرارگیری ژنراتور ، با افزایش ارتفاع و دمای محیط باید اندازه ژنراتور نیز بزرگتر انتخاب شود.
چرخه کاری : اندازه ژنراتور همچنین تحت تاثیر این عامل قرار دارد که آیا در شرایط انتظار ، توان پایه یا استفاده به صورت موازی خواهد بود. سیستم های اضطراری عموما توانایی اضافه بار را ندارند. سیستم های توان پایه عموما دارای حداقل 10 درصد ظرفیت اضافه بار هستند. ژنراتورهایی که در ساعات طولانی و در شرایط باری ثابت کار می کنند نباید بیش از میزان مداوم کار کنند.
سوخت : استفاده از سوخت بنزینی ، دیزل یا LP بر انتخاب نوع ژنراتور تاثیر می گذارد. اغلب ژنراتوری که با بنزین یا LP کار می کند باید سایز بزرگتری داشته باشد. سیستم های اضطراری معمولا باید با نوع سوخت محلی ( سوخت در دسترس ) هماهنگ باشند.
فاز : تک فاز یا حتی سه فاز را انتخاب کنید. انتخاب ژنراتور سه فاز بر تک فاز ارجحیت دارد اما بار تک فاز تعادل بهتری نسبت به بار سه فاز خواهد داشت.
فرکانس : 50 یا 60 هرتز را انتخاب نمائید.
ولتاژ : انتخاب ولتاژ معمولا بستگی به انتخاب میزان فرکانس دارد.
بار ژنراتور : قدم مهم بعدی در اندازه گیری ژنراتور تعیین نوع و مقدار بار ژنراتور است. به طور کلی هنگامی که بارهای غیرخطی وجود دارند لازم است تا اندازه مولد را افزایش داد.

                                                        

 
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
ایمنی الکتریکی برای کودکان
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

ایمنی الکتریکی برای کودکان

الکتریسیته یک پدیده طبیعی است که از ذرات استاتیک باردار شده، یا جریان های دینامیکی ایجاد می شود. مردم معمولا الکتریسیته(برق)، انرژی و توان را با هم به اشتباه می گیرند اما این سه مفهوم متفاوت هستند. انرژی (energy) واحد اندازه گیری قدرت، نیرو و ظرفیت مورد نیاز برای انجام کار است.  توان  (power)واحد اندازه ...  ادامه مطلب 
مزایا و معایب خودرو های برقی
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

مزایا و معایب خودرو های برقی

مزایای خودروهای برقی دوستدار با محیط زیست: خودروهای برقی هیچ آلاینده ای تولید نمی کنند و این قابلیت، آنها را به دوستدار محیط زیست تبدیل می کند. این بدان معناست که آنها به آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای کمک نمی کنند، که یک مزیت قابل توجه در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. * صرفه جویی در ...  ادامه مطلب 
نحوه عملکرد شبکه برق
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه عملکرد شبکه برق

تا زمانی که با قطعی برق مواجه نشویم، برقی را که از شبکه برق خود دریافت می کنیم، مسلم فرض کنیم. اغلب ما در زمان قطعی برق دچار اضطراب می شویم تا بتوانیم برق مورد نیاز خود را تامین کنیم. شبکه برق، برق را از نیروگاه ها به خانه ها و مشاغل در سراسر کشور می رساند. شبکه وسیع تولید، انتقال و تحویل برق آن تضمین می‌کند که ...  ادامه مطلب 
نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر

یکی از کم هیجان انگیزترین، اما مهم ترین قطعات کامپیوتر، منبع تغذیه است. البته رایانه های شخصی با برق کار می کنند، و این برق مستقیماً از دیوار به تمام اجزای داخل کیس رایانه شخصی تامین نمی شود. در عوض، الکتریسیته از جریان متناوب (AC) ارائه شده توسط شرکت برق به جریان مستقیم (DC) مورد استفاده اجزای ...  ادامه مطلب 
لوازم برقی پر مصرف خانگی
 ۲۲ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

لوازم برقی پر مصرف خانگی

آیا می دانستید که مایکروویو شما بیشتر از پمپ آب شما انرژی مصرف می کند؟ بسیاری از صاحبان خانه متوجه نیستند که برخی از وسایل روزمره خانگی که استفاده می کنند، واقعا می توانند قبض انرژی آنها را افزایش دهند. در اینجا برخی از وسایل پر مصرف که در خانه شما هستند آورده شده است: 1. اتوی لباس: اتو کردن لباس ها شاید به ...  ادامه مطلب