5 حالت برخورد صاعقه با انسان

5 حالت برخورد صاعقه با انسان

1- برخورد مستقیم صاعقه:
شخصی که مورد اصابت مستقیم صاعقه قرار می گیرد به عنوان قسمتی از مسیر اصلی تخلیه صاعقه به حساب می آید. اغلب برخورد مستقیم صاعقه در محیط های باز رخ می دهد. برخورد مستقیم صاعقه بسیار کمتر از دیگر اصابت ها رخ می دهد ولی این نوع برخورد ، مرگبار ترین نوع اصابت صاعقه می باشد. در اغلب اصابت ها ، بخشی از جریان از سطح پوست (flashover) و بخش دیگر از بدن - معمولا از سیستم های قلبی عروقی /یا سیستم های عصبی- عبور می کند.

حرارت تولید شده توسط عبور جریان از سطح پوست می تواند باعث سوختگی شود اما عبور جریان از بدن می تواند باعث اثرات نگران کننده تری باشد. در حالی که میزان زنده ماندن در اثر برخورد صاعقه بستگی به فوریت پزشکی دارد، میزان عبور جریان از بدن نیز یک عامل  بسیار مهم به حساب می آید.
                                   
                                                                                        


2- ساید فلش (Side Flash):
ساید فلش( که به آن side splash نیز می گویند) زمانی رخ می دهد که صاعقه به یک شی بلندتر در مجاورت قربانی برخورد کند در این صورت بخشی از جریان از طریق قوس به بدن قربانی منتقل می شود. در واقع شخص به عنوان یک مدار کوتاه برای تخلیه بیشتر انرژی صاعقه عمل می کند.
به طور کلی، ساید فلش زمانی که قربانی مابین دو شی که صاعقه به آن برخورد می کند قرار می گیرد، رخ می دهد.اغلب قربانیان ساید فلش برای دور شدن از باران به زیر درخت پناه برده بودند.

                                                                                            


3- جریان زمین (ولتاژ گام):
هنگامی که رعد و برق به یک درخت یا شی دیگر برخورد می کند، بیشترین مقدار انرژی حاصل از برخورد در داخل و اطراف سطح زمین پخش می شود که به آن جریان زمین نیز می گویند.
هرکسی که در نزدیکی محل برخورد صاعقه قرار بگیرد، قربانی جریان زمین خواهد بود. علاوه بر این، جریان زمین می تواند توسط مواد رسانا ، به داخل زمین نیز نفوذ کند. از آنجا که جریان زمین بر روی یک منطقه بسیار بزرگتر از محل برخورد اثر می گذارد، به همین دلیل می تواند باعث بیشترین مرگ و میر و صدمات گردد. جریان زمین همچنین می تواند بسیاری از حیوانات مزرعه را بکشد. به طور معمول، انرژی از محل تماس نزدیک صاعقه، از طریق سیستم های قلب و عروق و / یا عصبی به بدن وارد می شود و از محل تماس دورتر از برخورد ، از بدن خارج می شود. ( از پای نزدیک به محل برخورد وارد بدن شده و از پای دورتر از برخورد از بدن خارج می شود.) هر چه فاصله بین نقاط تماس بیشتر باشد، احتمال مرگ یا آسیب جدی بیشتر است. از آنجایی که حیوانات مزرعه های بزرگ جثه نسبتا بزرگی دارند، جریان زمین نزدیک محل اصابت صاعقه اغلب برای احشام خطرناک و کشنده است.

                                                                                             
                                                                                             


4- ولتاژ تماس:
صاعقه می تواند توسط سیم یا سطوح فلزی دیگر، مسافتی طولانی طی کند. فلز نمی تواند صاعقه را جذب کند، اما مسیری برای جریان صاعقه فراهم می کند. بیشتر تلفات داخل ساختمان و اغلب تلفات بیرون ساختمان به علت همین رسانش اتفاق می افتد. چه در داخل و چه در خارج ساختمان هر فردی با هرچیزی که به سیم های فلزی، لوله کشی و یا سطوح فلزی که در معرض صاعقه قراردارد در تماس باشد، احتمال برخورد صاعقه با آن وجود دارد. این موارد شامل هرچیزی که وارد پریز برق می شود، شیرهای آب و دوش آب، گوشی های دارای سیم و پنجره ها و درها نیز می باشد.

                                                                                              


5- شاخک فرعی صاعقه (Streamers):
در حالی که این نوع از صدمات صاعقه رایج نیست ، مردم گرفتار شده در شاخک فرعی صاعقه ، در معرض صدمه دیدن یا کشته شدن قرار دارند. شاخک فرعی صاعقه به صورت پایین رونده به سمت زمین حرکت می کنند.
معمولاً، تنها یکی از شاخک¬های فرعی صاعقه، یک مسیر برای تخلیه جریان شاخک اصلی صاعقه یا برخورد صاعقه را فراهم می¬کند. هر چند زمانی که صاعقه از طریق کانال ایجاد شده در حال تخلیه می¬باشد، سایر شاخک¬ها نیز از طریق کانال اصلی، به زمین تخلیه می¬شوند. اگر شخصی در مسیر این شاخک¬ها قرار بگیرد، احتمال مرگ یا نقص عضو آن در زمان تخلیه بار الکتریکی جریان صاعقه وجود دارد.

                                                                                               
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
ایمنی الکتریکی برای کودکان
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

ایمنی الکتریکی برای کودکان

الکتریسیته یک پدیده طبیعی است که از ذرات استاتیک باردار شده، یا جریان های دینامیکی ایجاد می شود. مردم معمولا الکتریسیته(برق)، انرژی و توان را با هم به اشتباه می گیرند اما این سه مفهوم متفاوت هستند. انرژی (energy) واحد اندازه گیری قدرت، نیرو و ظرفیت مورد نیاز برای انجام کار است.  توان  (power)واحد اندازه ...  ادامه مطلب 
مزایا و معایب خودرو های برقی
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

مزایا و معایب خودرو های برقی

مزایای خودروهای برقی دوستدار با محیط زیست: خودروهای برقی هیچ آلاینده ای تولید نمی کنند و این قابلیت، آنها را به دوستدار محیط زیست تبدیل می کند. این بدان معناست که آنها به آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای کمک نمی کنند، که یک مزیت قابل توجه در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. * صرفه جویی در ...  ادامه مطلب 
نحوه عملکرد شبکه برق
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه عملکرد شبکه برق

تا زمانی که با قطعی برق مواجه نشویم، برقی را که از شبکه برق خود دریافت می کنیم، مسلم فرض کنیم. اغلب ما در زمان قطعی برق دچار اضطراب می شویم تا بتوانیم برق مورد نیاز خود را تامین کنیم. شبکه برق، برق را از نیروگاه ها به خانه ها و مشاغل در سراسر کشور می رساند. شبکه وسیع تولید، انتقال و تحویل برق آن تضمین می‌کند که ...  ادامه مطلب 
نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر

یکی از کم هیجان انگیزترین، اما مهم ترین قطعات کامپیوتر، منبع تغذیه است. البته رایانه های شخصی با برق کار می کنند، و این برق مستقیماً از دیوار به تمام اجزای داخل کیس رایانه شخصی تامین نمی شود. در عوض، الکتریسیته از جریان متناوب (AC) ارائه شده توسط شرکت برق به جریان مستقیم (DC) مورد استفاده اجزای ...  ادامه مطلب 
لوازم برقی پر مصرف خانگی
 ۲۲ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

لوازم برقی پر مصرف خانگی

آیا می دانستید که مایکروویو شما بیشتر از پمپ آب شما انرژی مصرف می کند؟ بسیاری از صاحبان خانه متوجه نیستند که برخی از وسایل روزمره خانگی که استفاده می کنند، واقعا می توانند قبض انرژی آنها را افزایش دهند. در اینجا برخی از وسایل پر مصرف که در خانه شما هستند آورده شده است: 1. اتوی لباس: اتو کردن لباس ها شاید به ...  ادامه مطلب