اسکوتر برقی

اسکوتر برقی
اسکوتر برقی یک وسیله نقلیه شخصی بوده که با استفاده از تعادل شخص کنترل می شود. این وسیله دارای دو عدد چرخ موتوری می باشد که متصل به  یک جفت پد متحرک است که اسکوتر ران پای خود را روی آن قرار می دهد. سرعت حرکت اسکوتر با انحراف به عقب یا جلو و جهت حرکت با چرخاندن پدال ها کنترل  می شود.

اسکوتر هوشمند امروزه با نام های زیادی در بازار عرضه شده است که اسکوتر برقی و هوشمند و اسمارت‌بالانس و اسمارت‌برد یا سلف‌برد از دیگر نام‌های این وسیله است.یک مدل از این اسکوترها بدون دسته می‌باشند و برای حرکت با آنها کافی است فقط یاد بگیرید چگونه تعادل خود را حفط کنید. باتری این اسکوترها دارای دوام بالایی می‌باشد.

اسکوترهای هوشمند یا اسکوتر برقی متشکل از برد الکترونیکی هوشمند دارای برنامه، باتری، شاسی، چرخ، موتور و قاب می باشد. اسکوترهای برقی بسیار قوی بوده که توسط موتورهای براشلس که از تکنولوژی موتورهای سه فاز در آنها استفاده شده، حرکت می کند. این موتورها دارای سنسور اثر حال می باشند که در هر لحظه موقعیت چرخ ها را به هم از طریق برد اطلاع می دهند. این چرخ ها از یک هسته مرکزی سیم پیچی شده، و آهن ربا تشکیل شده اند. احتمال سوختن چرخ های براشلس اسکوتر بسیار کم است.

   

بیش تر اسکوتر ها ی برقی امروزه از باتری های لیتیوم یونی بهره می برند ولی بعضی مدل ها هم با باتری های اسیدی کار می کنند. اسکوترهای برقی با قابلیت پیمایش 15 تا 25 کیلومتر بسته به مدل اسکوتر، وزن کاربر، شیب وجنس زمین و مهارت شخص (که به مرور زیاد می شود) به ازای هر بار شارژ کردن است.اسکوترهای برقی دارای دو موتور هستند و انرژی لازمه را از باتری ها می گیرند.سپس این قدرت تولیدی در موتور به تایرها منتقل می شود و سبب می شود تا تایر ها به جلو حرکت کنند یا به اطراف بچرخند.توان موتور اسکوتر برقی شما است که تعیین می کند اسکوتر برقی تا چه اندازه می تواند سریع حرکت کند ،البته این اسکوتر ها دارای محدودیت سرعت هستند اما سرعت آن ها حتی در مدل های کلاسیک و ساده نیز رضایت بخش خواهد بود.

اسکوتر برقی به وسیله دو ژیروسکوپی که در دو طرف اسکوتر قرار داده شده زاویه ای را که شما به اسکوتر خود می دهید را متوجه شده و با توجه به میزان زاویه، دستور حرکت و یا کم یا زیاد کردن سرعت را به موتور می دهد.
اسکوتر برقی دارای دو موتور براشلس است که در دو قسمت اسکوتر قرار گرفته که اسکوتر را به حرکت در می آورد.در اسکوتر برقی موتور اسکوتر در واقع هم موتور و نیروی محرکه است و هم نقش چرخ اسکوتر را ایفا می کند، به این صورت که موتور در خود چرخ قرار گرفته و پس از دریافت دستور حرکت به عقب یا جلو میچرخد و باعث حرکت اسکوتر می شود.
 بردهای سه تکه ۴ عدد سنسور چشمی دارند، هنگامی که وزن (شخص)، روی دستگاه قرار می گیرد، تشخیص داده و شروع به کار می کند. زمانی که، فرد روی اسکوتر قرار می گیرد، سنسورهای زیر پا به ژیرسکوپ ها دستور حرکت خواهند داد و ژیرسکوپ زاویه اسشکوتر را نسبت به جلو وعقب تشخیص می دهد، واسکوتر به جلو یا عقب حرکت خواهد کرد.
اما در اسکوترهای دو برد این حرکت فقط از طریق دو بردی که بصورت مجزا کار می کند دستور می گیرد. بدین معنی که فقط یک کابل، دو برد را به هم متصل کرده است که موقعیت هر چرخ را مشخص می کند. این بردها ( بردهای دو برد )، هرکدام دارای سیستم مجزا هستند و مادر برد یا برد اصلی در اسکوتر وجود ندارد. به طور کلی از لحاظ کارکرد، بردهای ۳ تکه وضعیت بهتری دارند، و تعمیرات برروی بردهای سه تکه بهتر انجام می شود.

    

موتور براشلس چیست و چگونه کار می کند؟
در این موتورها سیم پیچ ثابت بوده و آهنرباها می چرخند. از آنجایی که سیم پیچ در این موتورها ثابت است، نیازی به برسها وجود ندارد. کار تقسیم ولتاژ بین سیم پیچها راکنترل کننده سرعت موتور یا ESC انجام می دهد.به این نکته دقت کنید که نمی توان از کنترلر سرعت موتورهای معمولی و موتورهای براشلس بجای یکدیگر استفاده نمود زیرا این دو، کار کاملا متفاوتی انجام می دهند.سریعترین راه برای تشخیص اینکه یک موتور براشلس است یا معمولی این است که به سیم های آن نگاه کنید. موتورهای معمولی دو تا سیم دارند در حالی که موتورهای براشلس دارای سه سیم هستند. سیم وسط فیدبک نام دارد و تغییر جای دو سیم دیگر باعت خواهد شد که جهت چرخش موتور برعکس شود. از آنجایی که برس وجود ندارد، خوردگی آن هم در این موتورها وجود ندارد. نیازی به نگرانی برای تمیز کردن برس ها و محل اتصالشان وجود ندارد. اصطکاک برس برای گرفتن سرعت موتور وجود ندارد. باز هم به همین علت، مدت زمان کارکرد موتور با یک باتری در این موتورها بالاتر است. نسبت توان به وزن بسیار بالاتری دارند.
     

در داخل یک اسکوتر چیست؟

یک قاب فولادی با یک محور در وسط آن
یک برد الکتریکی (برد مرکزی)
دو عدد بردهای کناری (بردهای ژیروسکوپ و کنترل سرعت)
دو جفت سنسور و LED مادون فرمز
دو موتور الکتریکی (داخل چرخها)
دو سنسور شیب و سرعت (داخل قاب چرخ ها)
درگاه شارژ
کلید روشن/خاموش
باطری
چراغ های LED
پدال های فشاری
قاب پلاستیکی

 
پدال ها:
پدال ها قسمتی هستند که پاها روی آن ها قرار میگیرند و از پلاستیک نرم و قابل انعطاف ساخته شده اند در جلو و عقب هر یک از پدال ها زایده های پلاستیکی وجود دارند که به آن سوئیچ میگویند.

سوییچ ها:
زمانی که پا به سمت جلو یا عقب فشرده می شود سوییچ ها به سمت پایین حرکت میکنند و در بین LED و سنسور مادون قرمز قرار میگیرند.

LED و سنسورهای مادون قرمز: 
 LED های مادون قرمز روبروی حسگرها قرار دارند و زمانی که سوییچ بین این دو قرار می گیرد نور مادون قرمز به حسگر نمی رسد و این پیام به برد اصلی ارسال می شود که پای شما کدام پدال و در کدام جهت را فشار داده است.
                                                            
چرخ های اسکوتر:
قاب چرخ ها هر یک حاوی موتور و سنسور شیب و سنسور سرعت است. شیب اسکوتر و سرعت چرخش از چرخ ها و از طریق بردهای کناری به برد مرکزی ارسال می شود.

  بردهای کناری:
بردهای کناری یا بردهای ژیروسکوپ رابط بین چرخ ها و برد اصلی هستند اطلاعات شیب و سرعت را از چرخ ها دریافت میکنند به برد اصلی ارسال میکنند و فرمان چرخیدن چرخ و سرعت و جهت چرخیدن را از برد اصلی دریافت و به چرخ ها ارسال میکنند.

     
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
                         _____ 
                        / __  \
 _ __  __      ____   __`' / /'
| '_ \ \ \ /\ / /\ \ / /  / /  
| | | | \ V  V /  \ V / ./ /___
|_| |_|  \_/\_/    \_/  \_____/
                               
                               
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
ایمنی الکتریکی برای کودکان
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

ایمنی الکتریکی برای کودکان

الکتریسیته یک پدیده طبیعی است که از ذرات استاتیک باردار شده، یا جریان های دینامیکی ایجاد می شود. مردم معمولا الکتریسیته(برق)، انرژی و توان را با هم به اشتباه می گیرند اما این سه مفهوم متفاوت هستند. انرژی (energy) واحد اندازه گیری قدرت، نیرو و ظرفیت مورد نیاز برای انجام کار است.  توان  (power)واحد اندازه ...  ادامه مطلب 
مزایا و معایب خودرو های برقی
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

مزایا و معایب خودرو های برقی

مزایای خودروهای برقی دوستدار با محیط زیست: خودروهای برقی هیچ آلاینده ای تولید نمی کنند و این قابلیت، آنها را به دوستدار محیط زیست تبدیل می کند. این بدان معناست که آنها به آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای کمک نمی کنند، که یک مزیت قابل توجه در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. * صرفه جویی در ...  ادامه مطلب 
نحوه عملکرد شبکه برق
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه عملکرد شبکه برق

تا زمانی که با قطعی برق مواجه نشویم، برقی را که از شبکه برق خود دریافت می کنیم، مسلم فرض کنیم. اغلب ما در زمان قطعی برق دچار اضطراب می شویم تا بتوانیم برق مورد نیاز خود را تامین کنیم. شبکه برق، برق را از نیروگاه ها به خانه ها و مشاغل در سراسر کشور می رساند. شبکه وسیع تولید، انتقال و تحویل برق آن تضمین می‌کند که ...  ادامه مطلب 
نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر

یکی از کم هیجان انگیزترین، اما مهم ترین قطعات کامپیوتر، منبع تغذیه است. البته رایانه های شخصی با برق کار می کنند، و این برق مستقیماً از دیوار به تمام اجزای داخل کیس رایانه شخصی تامین نمی شود. در عوض، الکتریسیته از جریان متناوب (AC) ارائه شده توسط شرکت برق به جریان مستقیم (DC) مورد استفاده اجزای ...  ادامه مطلب 
لوازم برقی پر مصرف خانگی
 ۲۲ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

لوازم برقی پر مصرف خانگی

آیا می دانستید که مایکروویو شما بیشتر از پمپ آب شما انرژی مصرف می کند؟ بسیاری از صاحبان خانه متوجه نیستند که برخی از وسایل روزمره خانگی که استفاده می کنند، واقعا می توانند قبض انرژی آنها را افزایش دهند. در اینجا برخی از وسایل پر مصرف که در خانه شما هستند آورده شده است: 1. اتوی لباس: اتو کردن لباس ها شاید به ...  ادامه مطلب