نصب بزرگترین باتری جهان در استرالیا

۳۰ خرداد ۱۳۹۷
شرکت تسلا توانست یکی دیگر از برنامه‌های بلند پروازانه‌ خود را با عنوان ساخت بزرگترین باتری جهان در کمتر از 100 روز در استرالیا به بهره برداری برساند، تا مشکل انرژی در جنوب استرالیا را برطرف کند.

در سپتامبر سال ۲۰۱۶، طوفان بزرگی جنوب استرالیا را در نوردید، شبکه‌ی برق ایالت را قطع کرد و ۱.۷ میلیون نفر را بدون برق گذاشت. طوفانی دیگر قطعی برق بیشتری را در دسامبر ایجاد کرد، در حالی‌که موج گرمایی در فوریه‌ی ۲۰۱۷ نیز در این کشور حکمفرما شد. پس از فراز و نشیب‌های فراوان، در ماه مارس دولت استرالیا برنامه‌های خود برای تغییر آینده‌ی انرژی کشور و ساخت بزرگترین سیستم ذخیره باتری جهان را اعلام کرد. همین رقابت باعث شد شرکت‌های تسلا، زِن انرژی،‌ کارنگی کلین انرژی،‌ و لیون در مناقصه‌ای 150 میلیون دلاری که دولت استرالیای جنوبی به ساخت این باتری و دیگر منابع تجدیدپذیر انرژی اختصاص داده است شرکت کنند. تسلا برنده این مناقصه شد و با همکاری شرکت فرانسوی نئوئن که ساخت نیروگاه بادی را به عهده گرفته،‌ساخت باتری را آغاز کرد.

                                                 

این باتری که از نوع باتری ۱۰۰ مگاواتی است قرار بود در مزرعه بادی در شهر جیم استاو درکشور استرالیا نصب شود. شرکت نئون از میان ۹۰ شرکتی که تمایل خود را برای شرکت در این پروژه اعلام کرده بودند، انتخاب شده است. طبق گفته های ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا، بر اساس توافق نامه امضا شده،  وعده داده بود که در عرض ۱۰۰ روز بزرگ‌ترین باتری یون لیتیومی دنیا را خواهد ساخت و گفته بود در صورتی که موفق به این‌ کار نشود، هزینه‌ی ساخت آن را پرداخت خواهد کرد.تسلا نصب باتری لیتیوم-یون عظیمش در جنوب استرالیا را تمام کرد که یک سیستم ذخیره‌‌سازی انرژی الکتریکی با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات است.
این باتری نه تنها می تواند بزرگ ترین تولید کننده انرژی در کشور استرالیا باشد بلکه به عنوان بزرگ ترین باتری لیتیومی-یونی در جهان برای ذخیره انرژی شناخته می شود که با سرمایه گذاری مستقیم دولت استرالیا و شرکت نئون کار خود را آغاز کرد. این پروژه از نظر اقتصادی نه تنها برای دو شرکت تسلا و نئون به صرفه خواهد بود بلکه برای کشور استرالیا نیز مزایای اقتصادی منحصر به فردی به همراه خواهد داشت.


سیستم ذخیره‌ی انرژی تسلا (Tesla Powerpack) با متصل بودن به مزرعه‌ی بادی هورنسدیل نئوئن نزدیک جیمزتاون و با فاصله‌ی سه ساعت رانندگی از ادلاید، تلاشیبرای سبک کردن برخی از مشکلات شدید انرژی این ایالت است .