خازن الکترولیتی چیست؟

خازن الکترولیتی چیست؟
خازن الکترولیتی نوعی خازن است که از یک الکترولیت برای رسیدن به یک ظرفیت بزرگتر نسبت به سایر انواع خازن استفاده می کند. الکترولیت یک مایع یا ژل حاوی دارای غلظت بالا یون است. تقریبا تمام خازن های الکترولیتی قطبی هستند، بدین معنا که ولتاژ در ترمینال مثبت همیشه باید از ولتاژ ترمینال منفی بیشتر باشد.
مزایای خازن بزرگ در خازن های الکترولیتی دارای چندین اشکال نیز می باشد.
                                          
خازن الکترولیتی electrolytic capacitor  (e-cap به طور خلاصه) یک خازن قطبی است که آند یا صفحه مثبت آن از فلزی ساخته شده است که از طریق یونیزاسیون یک لایه اکسید عایق تشکیل می دهد. این لایه اکسید به عنوان دی الکتریک خازن عمل می کند. الکترولیت جامد ، مایع یا ژل سطح این لایه اکسید را پوشانده و به عنوان کاتد یا صفحه منفی خازن عمل می کند. با توجه به لایه اکسید دی الکتریک بسیار نازک و سطح آند بزرگ می شود . خازن های الکترولیتی نسبت به خازن های سرامیکی یا خازن های فیلم از محصول دارای ولتاژ خازن (CV) بسیار بالاتر هستند و بنابراین می توانند مقادیر خازنی زیادی داشته باشند. سه خانواده خازن الکترولیتی وجود دارد: خازن های الکترولیتی آلومینیومی aluminum electrolytic capacitors، خازن های الکترولیتی تانتال tantalum electrolytic capacitors و خازن های الکترولیتی نیوبیوم niobium electrolytic capacitors.

در میان این اشکالات، جریان های نشت زیاد، میزان تحمل (value tolerances)، مقاومت سری معادل و طول عمر محدود است. خازن های الکترولیتی می توانند یا الکترولیت مرطوب یا پلیمر جامد باشند. در تولید خازن الکترولیتی اگر چه از مواد دیگر استفاده می شود اما معمولا از تانتالم یا آلومینیوم ساخته می شوند. خازن های سوپر یک زیرمجموعه ویژه از خازن های الکترولیتی هستند که همچنین خازن های الکترولیتی دو لایه را با ظرفیت های صدها و هزاران فاراد  نامگذاری می کنند.

                                                    
خازن های الکترولیتی به دلیل ساخت و سازهای نامتقارن ، اجزای قطبی هستند و باید با ولتاژ بالاتر (یعنی مثبت تر) روی آند نسبت به کاتد در هر زمان کار کنند. به همین دلیل پایانه آند با علامت مثبت و کاتد با علامت منفی مشخص شده است.

با استفاده از ولتاژ قطبیت معکوس یا حداکثر ولتاژ دارای امتیاز حداکثر به اندازه 1 یا 1.5 ولت ، دی الکتریک و در نتیجه خازن را از بین می برد. خرابی خازنهای الکترولیتی می تواند خطرناک باشد و در نتیجه انفجار یا آتش سوزی ایجاد شود. خازن های الکترولیتی دو قطبی که ممکن است با هر دو قطبیت کار کنند ، با استفاده از سازه های ویژه با دو آند متصل به سری ساخته شده اند.

موارد استفاده خازن الکترولیتی چیست؟
یک خازن الکترولیتی همچنین می تواند به عنوان مقاومت AC عمل کند. به خصوص خازنهای الکترولیتی آلومینیومی در بسیاری از کاربردها به عنوان خازن جدا کننده جهت فیلتر یا دور زدن فرکانسهای AC مغرضانه ناخواسته به زمین یا برای اتصال جفتی سیگنالهای AC صوتی مورد استفاده قرار می گیرند. سپس دی الکتریک برای مسدود کردن DC استفاده می شود.

خازن های آلومینیومی الکترولیتی در بسیاری از کاربردها مانند منبع تغذیه، مادربردهای کامپیوتری و بسیاری از لوازم خانگی استفاده می شوند. از آنجا که آنها قطبی هستند، ممکن است فقط در مدار DC استفاده شوند.
                                        

انواع خازن الکترولیتی | خازن DC؟


خازن الکترولیت 4700 میکرو فاراد 400 ولت DC | خازن 4700µF , 400Vdc

خازن الکترولیتی 15000 میکرو فاراد 400 ولت DC | خازن 15000µF , 400Vdc

خازن الکترولیتی 15000 میکرو فاراد 150 ولت DC | خازن 15000µF , 150Vdc

خازن الکترولیتی 15000 میکرو فاراد 350 ولت DC | خازن 15000µF , 350Vdc

خازن الکترولیت 10000 میکرو فاراد 100 ولت DC | خازن 10000µF , 100Vdc

خازن الکترولیتی 2200 میکرو فاراد 150 ولت DC | خازن 2200µF , 150Vdc

خازن الکترولیتی 2200 میکرو فاراد 200 ولت DC | خازن 2200µF , 200Vdc

خازن الکترولیتی 2200 میکرو فاراد 400 ولت DC | خازن 2200µF , 400Vdc

خازن الکترولیت 3300 میکرو فاراد 250 ولت DC | خازن 3300µF , 250Vdc

خازن الکترولیتی 5600 میکرو فاراد 160 ولت DC | خازن 5600µF , 160Vdc

خازن الکترولیت 6800 میکرو فاراد 350 ولت DC | خازن 6800µF , 350Vdc

خازن الکترولیت 6800 میکرو فاراد 500 ولت DC | خازن 6800µF , 500Vdc

خازن الکترولیت 6800 میکرو فاراد 200 ولت DC | خازن 6800µF , 200Vdc

خازن الکترولیتی 4700 میکرو فاراد 100 ولت DC | خازن 4700µF , 100Vdc

موارد استفاده خازن الکترولیتی چیست؟
یک خازن همچنین می تواند به عنوان مقاومت AC عمل کند. به خصوص خازنهای الکترولیتی آلومینیومی در بسیاری از کاربردها به عنوان خازن جداکننده جهت فیلتر یا دور زدن فرکانسهای AC مغرضانه ناخواسته به زمین یا برای اتصال جفتی سیگنالهای AC صوتی مورد استفاده قرار می گیرند. سپس دی الکتریک برای مسدود کردن DC استفاده می شود.
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
حلقه زمین ( Ground loop )
 ۲۸ آذر ۱۳۹۷
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

حلقه زمین ( Ground loop )

حلقه های زمین (Ground loops) یکی از علل اصلی ایجاد نویز و تداخل در سیستم های صوتی، تصویری و کامپیوتری هستند. در یک سیستم الکتریکی حلقه زمین (Ground loop) زمانی که دو نقطه از مدار که به زمین مرجع وصل شده اند و دارای اختلاف پتانسیل باشند، رخ می دهد. این امر باعث ایجاد جریان ناخواسته در مدار می گردد. برای مثال در مدارات سیگنال ...  ادامه مطلب 
ولتاژ گام ( step voltage ) چیست؟
 ۱۴ آذر ۱۳۹۷
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

ولتاژ گام ( step voltage ) چیست؟

 ولتاژ گام (Step voltage) ، ولتاژ بین پای یک فرد ایستاده در نزدیکی یک جسم پر انرژی در زمین است. ولتاژ گام برابر با اختلاف ولتاژ، با توجه به منحنی توزیع ولتاژ، بین دو نقطه در فاصله های مختلف از "الکترود" می باشد. در مهندسی برق، زمانی که یک جریان بزرگ به زمین از طریق امپدانس شبکه زمین متصل می شود، افزایش ...  ادامه مطلب 
رله دیستانس چیست؟
 ۰۷ آبان ۱۳۹۷
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

رله دیستانس چیست؟

رله دیستانس(رله مقاومت سنج): رله دیستانس یک رله حفاظتی است که زمان قطع آن تابع مقاومت طول سیم می باشد. در بیشتر اوقات زمان قطع رله باید تابع محل اتصال کوتاه نسبت به رله باشد ، و از این رو این زمان باید تابع جهت معینی از انرژی اتصال کوتاه باشد. به طوری که می دانیم هرچه محل اتصال کوتاه از رله دور تر باشد ، مقاومت ...  ادامه مطلب 
حفاظت دیفرانسیلی ژنراتور یا آلترناتور
 ۰۷ آبان ۱۳۹۷
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

حفاظت دیفرانسیلی ژنراتور یا آلترناتور

رله دیفرانسیلی طولی: هرگونه خطای داخلی نزدیک سیم پیچی استاتور، عمدتا توسط حفاظت دیفرانسیلی ژنراتور یا آلترناتور، پاکسازی می شود. حفاظت دیفرانسیلی ژنراتور با استفاده از رله دیفرانسیل طولی صورت می گیرد. در حالت کلی ، رله های مدل آرمیچر جذبی برای این اهداف استفاده می شوند، زیرا این رله ها ...  ادامه مطلب 
آموزش دستگاه تست رله
 ۰۲ آبان ۱۳۹۷
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

آموزش دستگاه تست رله

دستگاه تست رله مدل PW636i دارای 4 خروجی ولتاژی 300 ولت و 6 خروجی جریانی 32 آمپری بوده و توانایی تست تمام رله های حفاظتی از جمله رله های مدرن را دارد . این دستگاه ایده آل برای تمام کاربردهای برق قدرت ، نیروگاه ها ، تولیدکنندگان رله ، تولیدکنندگان تابلو برق ، موسسات تحقیقاتی ، شرکت های تست می باشد. در این مقاله قصد داریم ...  ادامه مطلب