مزایا و معایب انرژی خورشیدی

مزایا و معایب انرژی خورشیدی
تاریخ:
۲۸ فروردین ۱۳۹۷
انرژی خورشیدی از تابش خورشید حاصل می شود. این انرژی را می توان با استفاده از پنل خورشیدی مورد استفاده قرار داد. جالب است بدانید که انرژی دریافتی از خورشید در 1 ساعت برابر مصرف 1 سال زمین می باشد. دلایل متعددی برای محبوبیت انرژی خورشیدی وجود دارد. هرچند انتقادهایی نیز به دلیل هزینه راه اندازی بالا و آسیب های احتمالی به محیط زیست نیز به آن وارد بوده، اما در طی سالیان اخیر توانسته است توجه مخاطبان و مصرف کنندگان زیادی را به خود جلب کند.

مزایا انرژی خورشیدی:

منبع انرژی تجدید پذیر : در میان تمامی مزایای انرژی خورشیدی می توان نامحدود بودن این انرژی را به عنوان مهم ترین مزیت آن برشمرد. از این انرژی می توان در تمامی نقاط و به طور روزانه استفاده نمود. نامحدود بودن این انرژی با توجه به عمر بالای خورشید در نظر گرفته می شود.

کاهش هزینه برق : در صورت استفاده از انرژی خورشیدی برای مصارف شخصی خود می توانید هزینه های پرداختی خود برای خریداری برق را کاهش دهید. میزان هزینه صرفه جویی شده در هزینه ها متناسب با سیستم خورشیدی مورد استفاده می باشد. علاوه بر کاهش هزینه های پرداختی برای خرید برق، در صورتی که میزان برق تولیدی شما بیشتر از میزان مصرفتان باشد می توانید مازاد را فرخته و از آن کسب درآمد کنید.

کاربرد های متنوع: انرژی خورشیدی را می توان به صورت های مختلفی مورد استفاده قرار داد. شما می توانید از این انرژی برای تولید الکتریسیته و یا گرمایش استفاده نمایید و از آن برای کاربرد های متنوع و یا شرایط مکانی مختلف استفاده نمایید.

هزینه نگهداری پایین : سیستم های خورشیدی به طور معمول هزینه نگهداری پایینی دارند. تنها اقدام لازم تمیز ماندن صفحات خورشیدی می باشد که با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه زمان بندی آن مختلف می باشد. اکثر سازندگان سولار پنل ها گارانتی 20-30 ساله ای را برای محصولات خود درنظر می گیرند. همچنین به دلیل ثابت بودن پنل ها میزان اصطحکاک در آن ها بسیار پایین می باشد.

پیشرفت تکنولوژی: با توجه به پیشرفت تکنولوژی می توان انتظار داشت که میزان برق تولیدی پنل های خورشیدی در چندان دور 2 یا 3 برابر میزان فعلی باشد.



معایب انرژی خورشیدی:

هزینه نصب بالا: هزینه اولیه نصب سیستم های خورشیدی به نسبت سایر روش های تامین انرژی به نصب بالا می باشد. شما برای راه اندازی یک سیستم خورشیدی به پنل، اینورتر خورشیدی ، کابل های رابط، استراکچر،باتری و شارژ کنترل (در سیستم های off-grid) نیاز خواهید داشت.
وابستگی به شرایط آب و هوایی: با استفاده از پنل های جدید امکان تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی در روزهای ابری و بارانی فراهم شده است اما میزان آن به مراتب کمتر از روزهای آفتابی می باشد. بنابراین تعدد روزهای ابری می تواند تاثیر منفی بر خروجی سیستم داشته باشد. همچنین باید توجه داشته باشید استفاده از پنل های خورشیدی در شب امکان پذیر نمی باشد و برای ذخیره سازی آن می بایست از باتری استفاده نمود.
هزینه بالای ذخیره سازی: درصورت تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته می بایست آن را مورد استفاده قرار داد و یا در باتری ذخیره نمود. باتری های مورد استفاده در سیستم های خورشیدی در طول روز شارژ شده و در زمان شب مورد استفاده قرار می گیرند. هزینه خریداری باتری های مخصوص سیستم های خورشیدی بالا بوده و درصورت خراب شده آنها هزینه تعویض بالایی می بایست پرداخت گردد.
فضای اشغالی بالا برای نصب: تعداد پنل های خورشیدی متناسب با نیاز برق مصرفی تعیین می گردد. با توجه به محدود بودن فضا نصب پنل خورشیدی در بسیار از مکان ها، امکان تامین کامل برق مورد نیاز توسط انرژی خورشیدی وجود نخواهد داشت.
آلودگی: استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید الکتریسیته می تواند با آلودگی هایی همراه است. گازهای تولید شده برای تولید و حمل و نقل پنل های خورشیدی به محل نصب از جمله آلودگی های این سیستم می باشد.
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
کاربرد دیود در صفحات خورشیدی
 ۰۵ آبان ۱۳۹۹
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

کاربرد دیود در صفحات خورشیدی

 استفاده از دیود بای‌پس در سلول‌ها و صفحات‌ خورشیدی که به‌صورت سری به یکدیگر متصل شدند، باعث تأمین یا قطع کامل انرژی در صورت کاهش ولتاژ می‌شوند. امروزه، با رواج تولید انرژی پاک و مقرون‌ به‌ صرفه، استفاده از سلول‌های خورشیدی به صورت چشم‌گیری در حال افزایش است و مردم به نصب ...  ادامه مطلب 
انواع سلول های خورشیدی
 ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

انواع سلول های خورشیدی

سلولهای خورشیدی به دو دسته عمده سلولهای سیلیکون کریستالی و سلولهای فیلم نازک یا تین فیلم تقسیم میشوند. سلول سیلیکون کریستالی: مهم ترین ماده در این نوع سلول ، سیلیکون میباشد. بعد از اکسیژن سیلیکون بیشترین عنصر روی زمین میباشد. در طبیعت بصورت خالص وجود ندارد ولی در ترکیبات شیمیایی با اکسیژن در شکل کوارتز یا ...  ادامه مطلب 
فتوولتاییک چیست؟
 ۰۹ دی ۱۳۹۸
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

فتوولتاییک چیست؟

وقتی نور خورشید به یک سلول فتوولتاییک می‌تابد، بین دو الکترود منفی و مثبت اختلاف پتانسیل ایجاد شده و این امر باعث جاری شدن جریان بین آن‌ها می‌گردد. می‌توان فتوولتاییک را در دسته فناوری‌های انرژی‌های تجدید پذیر قرار داد. سلو ل‌های فتوولتائیک با استفاده از اشعه خورشید و سلو ل‌های خورشیدی، و با ...  ادامه مطلب 
سوکت پنجره ای برای تولید انرژی خورشیدی
 ۰۳ آذر ۱۳۹۸
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

سوکت پنجره ای برای تولید انرژی خورشیدی

تولید انرژی الکتریسیته بوسیله سوخت های فسیلی روشی قدیمی گشته است. انرژی خورشیدی انرژی آینده است. با آه وکیاهو سانگ مفهوم سوکت پنجره ای را طراحی نموده اند. آنچه بواقع یک شارژر خورشیدی کوچک است که می تواند به شیشه پنجره متصل شود. پنل شیشه ای در نور خورشید قرار می گیرد و می تواند 1000mAh یک باطری را ...  ادامه مطلب 
پنل خورشیدی با راندمان 80 درصد
 ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

پنل خورشیدی با راندمان 80 درصد

میانگین راندمان یک پنل خورشیدی ۱۱-۲۲% است، اما دستگاهی بر اساس آرایه‌ای از نانو لوله‌های کربنی تک جداره ساخته شده است که می‌تواند تا ۸۰% راندمان را بهبود ببخشد. این طرح بر اساس آرایه‌ای از نانو لوله‌های کربنی تک جداره ساخته شده است، که فوتون‌های حرارتی اشعه مادون قرمز یا در واقع همان گرما ...  ادامه مطلب