شارژ سریع اتوبوس های برقی سوئیس

۱۹ آبان ۱۳۹۸
یک شرکت راه آهن و اتوبوس سوییسی به نام ABB  با استفاده از تکنولوژی باتری فلش، امکان شارژ سریع را برای اتوبوس‌های برقی فراهم کرده است.
در ظرف ۱۵ ثانیه‌ای که مردم سوار اتوبوس شده یا از آن پیاده می‌شوند، این سیستم ۲٫۴ کیلووات ساعت انرژی را منتقل می‌کند. این میزان انرژی برای ادامه‌ی حرکت اتوبوس تا سه یا چهار ایستگاه کافی است.

سپس زمان یک شارژ سریع دیگر فرا می‌رسد.وقتی این اتوبوس به انتهای مسیرش می‌رسد، چهار تا پنج دقیقه طول می‌کشد تا باتری‌های لیتیوم یونی‌اش را کامل شارژ کند. این باتری‌های ۷۳ کیلووات ساعت ظرفیت دارند.

«ژان لوک فاور»، مدیر تجارت جهانی شرکت ABB می‌گوید: «دریافت انرژی کافی از شبکه‌ی برق برای اتوبوس‌های برقی دشوار است. ما برای حل این مشکل از ایستگاه‌های فلش استفاده می‌کنیم. در این ایستگاه‌ها باتری‌هایی وجود دارد که شارژ می‌شوند. سپس وقتی اتوبوس می‌رسد، انرژی باتری‌های فلش به باتری‌های اتوبوس منتقل می‌شود. به این ترتیب، به شبکه‌‌ی برق فشار وارد نمی‌شود.”

باتری‌ها هم به همین منظور بهینه‌سازی شده‌اند. جنس آنودهای آنها از کربن نیست، بلکه از نانوکریستال‌هایی ساخته شده‌اند که ترکیبی از لیتیوم و تیتانیوم هستند. نانوکریستال‌ها شارژ سریع باتری را تسهیل می‌کنند.