تولید برق از پلاستیک غیرقابل بازیافت اقیانوس ها

۲۵ تیر ۱۳۹۸
پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت در حال آلوده کردن اقیانوس‌ها هستند اما با روش نوآورانه پژوهشگران انگلیسی می‌توان این پلاستیک‌ها را به برق تبدیل کرد.
به نقل از دیلی میل، دانشمندان اخیراً روشی موسوم به نخست جهان (world first) را توسعه داده‌اند که توسط آن می‌توانند پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت را به سوخت مورد نیاز وسایل نقلیه و خانه‌ها تبدیل کنند. ارشناسان" دانشگاه چستر"(University of Chester) انگلیس در مطالعه اخیرشان بر موادی مانند بسته‌بندی مواد غذایی و یا پلاستیک‌های سواحل که نمی‌توان آنها را تجزیه کرد، تمرکز کرده بودند.

هدف آنها این بود که بتوانند آنها را به سوخت هیدروژن سازگار با محیط زیست و الکتریسیته تبدیل کنند.

                                                               

پژوهشگران ادعا می‌کنند که این نخستین بار است که طی آن پژوهشگران بر روی یک روش کار می‌کنند که از تمام پلاستیک‌های آلوده برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کنند. این روش بهترین کار برای تبدیل پلاستیک‌های آلوده اقیانوس‌ها و سواحل به الکتریسیته است.

طی این فرآیند پژوهشگران ابتدا پلاستیک‌های آلوده را جمع آوری می‌کنند و سپس آنها را به موادی با طول پنج سانتیمتر تبدیل کرده و در نهایت آنها را در کوره‌ای با حرارت ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد ذوب می‌کنند.

                                                      

پژوهشگران این مطالعه با همکاری شرکت "PowerHouse Energy" مسقر در آسیا می‌توانند پلاستیک‌های اقیانوس‌ها و سواحل سراسر جهان را جمع‌آوری کنند.
پروفسور "جو هو"(Joe Howe)، مدیر اجرایی "مؤسسه تحقیقات انرژی تورنتون"(Thornton Energy Research Institute) دانشگاه چستر گفت: این فناوری تمام ضایعات پلاستیکی را به گاز سنتز کربن هیدروکربن با کیفیت تبدیل می‌کند و پس از آن می‌توان از آن در موتورهای گازی استفاده نمود.

گاز سنتز(synthesis gas) گونه‌ای سوخت گازی است که ترکیبی از هیدروژن، کربن مونوکسید و کربن دی‌اکسید می‌باشد. از گاز سنتز می‌توان به عنوان منبع هیدروژن برای تولید آمونیاک، متانول و هیدروژن دهی در عملیات پالایش و حتی به‌عنوان سوخت و نیز روان‌ساز در فرایند فیشر–تروپش استفاده کرد.

پژوهشگران قصد دارند در آینده برای جمع‌آوری تمام پلاستیک‌های سراسر جهان با شرکت‌های حفاظت از محیط زیست تمام کشورها همکاری کنند.