عوامل آتش سوزی در تابلو برق

عوامل آتش سوزی در تابلو برق
حدود 35 درصد آتش سوزی ها در اثر مشکلات ناشی از اتصالات الکتریکی می باشد لذا رعایت این مهم  می توند تاثیر به سزایی در ایمنی افراد و تجهیزات داشته باشد.
در اینجا سعی شده تا عوامل ایجاد آتش سوزی و حریق در تابلو های الکتریکی بیان شود.

1- شل بودن اتصالات: از مهترین دلایل ایجاد حریق در تابلو شلی اتصالات می باشد. اتصال شل باعث افزایش مقاومت در محل اتصال و در نتیجه افزایش دما و حریق می شود.

2- متعادل نبودن بار: در سیستم سه فاز چنانچه تقسیم بار بر روی فازها بصورت متعادل صورت نگیرد باعث افزایش دما و در نتیجه افزابش خطر حریق در تابلو می شود.

3- مصرف بیشتر از آمپر مجاز: اضافه بار یا over load  باعث افزایش حرارت و حریق در تابلو می شود. البته جهت حفاظت در این خصوص رله های حفاظتی و بیمتال منظور می شود.

4- استفاده از کابلشوی مسی برای کابل آلومینیومی و برعکس و عدم استفاده از کابلشوی بیمتالی: هنگامی که جنس هادی و محل اتصال متفاوت باشد به منظور جلوگیری از خوردگی از کابلشو بیمتال استفاده می شود.

                                   
5- عدم استفاده از واشر فنری یا خورشیدی:واشر فنرى نوعى از واشر است که خاصیت فنرى دارد. هنگام بستن پیچ در زیر آن فشرده مى شود و باعث مى شود پیچ و مهره در اثر ارتعاشات باز نشوند و همچنین سطح تماس کامل شده و مانع از خوردگی در محل اتصال می شود.

6- قرار گرفتن دو یا چند کابلشو روی هم: در برخی موارد مشاهده می شود که به علت تعدد خروجی کاربر برای انشعاب از شینه از دو یا چند کابلشو روی هم استفاده می کند که این امر باعث کاهش سطح تماس و افزایش حرارت و در نهایت حریق در تابلو می شود.

7- قرار دادن مهره یا واشر بین کابلشو و شینه : دقت شود که کابلشو باید مستقیما با شینه در تماس باشد و درصورت استفاده از واشر باعث کاهش سطح تماس و افزایش مقاومت و افزایش دما در محل تماس می شود.

8- عدم تعادل بین بار و سطح مقطع هادی ها: درصورتی که سطح مقطع هادی کمتر از بار مصرفی باشد باعث داغ شدن بیش از حد مجاز هادی و در نهایت حریق می شود.

9- بی کیفیت بودن هادی و عایق: جنس ضعیف و بی کیفیت عایق باعث ایجاد حرارت بالای ناشی از تلفات برق در آنها شده و به راحتی شرایط ایجاد جرقه و آتش سوزی را  فراهم می کند.

10- عدم استفاده از سرسیم یا کابلشو: برای اتصال کابل برق به شینه مسی،کلید فیوز و یا کلید اتوماتیک به کابلشو مسی نیازمندیم.استفاده از کابلشو غیر استاندارد بدلیل میزان گوشت کم مس آن باعث می شود تا کابلشو توان انتقال جریان نامی کابل را نداشته باشد و باعث گرم شدن نقطه اتصال و در ادامه آتشسوزی شود.

11- حذف هواکش های جانبی درب تابلو و نبود آن: درصورت نبود هواکش در تابلو ، هوای گرم داخل تابلو به خوبی به محیط بیرون هدایت نمی شود در نتیجه دمای داخل تابلو افزایش پیدا کرده و باعث کاهش ظرفیت اسمی کابل ها و غیره می شود.

                     

12-نفوذ حشرات و حیوانات موذی به داخل تابلو: یکی از عوامل اتصال کوتاه در تابلو ورود حوانات موذی مثل موش و مار و پرندگان به داخل تابلو برق می باشد و به منظور جلوگیری از ورود حیوانات باید تابلو مجهز به صفحه توری پانچ شده در کف باشد.    
     
                    
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
ایمنی الکتریکی برای کودکان
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

ایمنی الکتریکی برای کودکان

الکتریسیته یک پدیده طبیعی است که از ذرات استاتیک باردار شده، یا جریان های دینامیکی ایجاد می شود. مردم معمولا الکتریسیته(برق)، انرژی و توان را با هم به اشتباه می گیرند اما این سه مفهوم متفاوت هستند. انرژی (energy) واحد اندازه گیری قدرت، نیرو و ظرفیت مورد نیاز برای انجام کار است.  توان  (power)واحد اندازه ...  ادامه مطلب 
مزایا و معایب خودرو های برقی
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

مزایا و معایب خودرو های برقی

مزایای خودروهای برقی دوستدار با محیط زیست: خودروهای برقی هیچ آلاینده ای تولید نمی کنند و این قابلیت، آنها را به دوستدار محیط زیست تبدیل می کند. این بدان معناست که آنها به آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای کمک نمی کنند، که یک مزیت قابل توجه در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. * صرفه جویی در ...  ادامه مطلب 
نحوه عملکرد شبکه برق
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه عملکرد شبکه برق

تا زمانی که با قطعی برق مواجه نشویم، برقی را که از شبکه برق خود دریافت می کنیم، مسلم فرض کنیم. اغلب ما در زمان قطعی برق دچار اضطراب می شویم تا بتوانیم برق مورد نیاز خود را تامین کنیم. شبکه برق، برق را از نیروگاه ها به خانه ها و مشاغل در سراسر کشور می رساند. شبکه وسیع تولید، انتقال و تحویل برق آن تضمین می‌کند که ...  ادامه مطلب 
نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر

یکی از کم هیجان انگیزترین، اما مهم ترین قطعات کامپیوتر، منبع تغذیه است. البته رایانه های شخصی با برق کار می کنند، و این برق مستقیماً از دیوار به تمام اجزای داخل کیس رایانه شخصی تامین نمی شود. در عوض، الکتریسیته از جریان متناوب (AC) ارائه شده توسط شرکت برق به جریان مستقیم (DC) مورد استفاده اجزای ...  ادامه مطلب 
لوازم برقی پر مصرف خانگی
 ۲۲ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

لوازم برقی پر مصرف خانگی

آیا می دانستید که مایکروویو شما بیشتر از پمپ آب شما انرژی مصرف می کند؟ بسیاری از صاحبان خانه متوجه نیستند که برخی از وسایل روزمره خانگی که استفاده می کنند، واقعا می توانند قبض انرژی آنها را افزایش دهند. در اینجا برخی از وسایل پر مصرف که در خانه شما هستند آورده شده است: 1. اتوی لباس: اتو کردن لباس ها شاید به ...  ادامه مطلب