تفاوت هایی که یک استابلایزر با یو.پی.اس(UPS) دارد

تفاوت هایی که یک استابلایزر با یو.پی.اس(UPS) دارد
در حال حاضر که این سطرها را مطالعه می کنید؛ اکثریت قریب به اتفاق وسایل برقی در سراسر دنیا برای ارائه ی عملکرد مناسب و افزایش طول عمر، نیاز به یک استابلایزر ولتاژ سروو دارند. دلیل این گزاره هم ساده است و سر راست، جریان برقی که پشت پریز قرار دارد، نوسان های قابل توجهی به وسایل برقی منتقل می کند و به همین دلیل، استفاده از استابلایزرها (به خصوص نوع سروو که عملکرد اول را بین آن ها دارد) تبدیل به امری ضروری می شود.

کاری که در سطرهای آینده انجام داده ایم این است که به شما کمک کنیم در راه مدیریت نوسانات برق، تصمیم های صحیح بگیرید و از بین استابلایزر و UPS آن کدام که به کارتان می آید را برگزینید. در همین ابتدای کار، قبل از اینکه به مسائل تخصصی ورود پیدا کنیم، شایان ذکر است که عبارت UPS مخففی است برای uninterruptible power supply یعنی اعمال قدرت پیوسته و اخلال ناپذیر، در صورتی که استابلایزر در انگلیسی Stabilizer و به معنی برقرار کننده ی ثبات می باشد.

                                                                               

استابلایزر یا UPS در یک مقدمه ی کوتاه:
همان طور که در بالا ارائه شد، این دو در معنی لغوی با هم تفاوت دارند و به تبع آن هریک، عملکرد، ساختار و چارچوب انجام وظیفه ی منحصر به فردی را ارائه می دهند. قبل از هرچیز لازم است تاکید کنیم، به خاطر داشته باشید، خرید اشتباه، می تواند برای شما مشکلات گسترده ای ایجاد کند. برای شفاف تر شدن ماجرا، سری به پایگاه اینترنتی servostabilizer.org.in و داستانی که در این باره ارائه داده را برایتان به صورت چکیده آورده ایم.

فردی در هند به نام Manoj Baisla عکاسی حرفه ای است و میلیون ها (نمی دانیم دلار یا روپیه) میلیون هزینه، بابت خرید چاپگرها، دوربین ها و سایر تجهیزات و ادوات عکاسی پرداخت کرده است. برای اینکه از سرمایه ی خود محافظت کند، سراغ UPS های آنلاین می رود، اما نوسانات شدید برق در ناحیه ای که او سکونت دارد، کارش را با مشکل مواجه می سازد.

می دانید علت این امر چیست؟ در انتهای مقاله درخواهیم یافت اما اگر حوصله ی مطالعه ی دلایل علمی آینده را ندارید، همینقدر بدانید که استابلایزر سروو باید باشد تا وسایل برقی شما از نوسانات جریان الکتریسیته شهری در امان باشند؛ حال هر تجهیزات قدرتمند دیگری که دارید، تفاوتی ایجاد نمی کند.

بیان حقایق فنی، علمی و کارکردی درباره ی استابلایزرها:
اول از هر چیز باید به این موضوع اشاره کرد که اصولا مقایسه ی بین استابلایزر و UPS شدنی نیست. زیرا این دو وسیله در دنیاهای مختلفی سیر می کنند و از نظر ماهیتی متفاوتند. اما نمی دانیم چرا مردم (حتی انگلیسی زبان ها مانند داستان بالا که عملکرد مختلف را از نام تشخیص می دهند) بر این باورند که یک UPS آنلاین برای ثابت نگاه داشتن جریان کافی است و نیازی به استابلایزر نیست.

در نتیجه ی چنین نگرشی زیاد پیش می آید که افراد وسایل برقی خود را تحت آسیب های شدید تحویل می گیرند و علت این امر را هم درنمی یابند.

                                                                                     

Servo voltage stabilizer:
اجازه دهید کار را با یک مثال پیش ببریم. یک کشاورز عادت دارد قبل از اینکه سر مزرعه حاضر شود، دو تکه نان بخورد، در صورتی که روزی به جای دو قطعه، تنها تکه ای نان صرف کند، آیا قادر خواهد بود که عملکرد مشابه روزهای دیگر را ارائه دهد؟ جواب مشخص است.

اگر چه مساله ی الکتریسیته، و سایل برقی و استابلایزر در کلیات مشابه است اما نیاز به در نظر گیری مسائلی جزیی تر دارد. در نتیجه، از مثال و تشبیه فاصله می گیریم و روی نکات فنی ریز می شویم.

کاری که یک استابلایزر سروو انجام می دهد، نگاه داشتن نوسانات جریان برق، در زیر یک درصد است(±1 %). حال همانطور که در بالا گفتیم، اگر شما حتی یک UPS آنلاین هم داشته باشید، باز نیاز به استابلایزر دارید زیرا برای شارژ باتری های موجود در UPS آنلاین حداقل به جریان 170V  نیاز است. حال اگر این میزان ورودی کمتر باشد، شما به یک استابلایزر احتیاج دارید تا به کمک UPS  بیاید و حسن عملکردش را تضمین کند. حال فرض کنید UPS آنلاین در اختیار دارید و 230V را منظم به وسایل برقی خود تزریق می کنید، اما از آنجا که ورودی زیر 170V است، در گذر زمان با تمام شدن ظرفیت باتری ها، UPS عملا از کار می افتد و انگار که وسیله ی برقی خود را بی تجهیز در مقابل جریان پرنوسان برق قرار داده اید.
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
استابلایزر
 ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
 مهندس کهن یزدی

استابلایزر

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که برای وسایل الکتریکی ممکن است پیش بیاید، نوسانات به وجود آمده در جریان ورودی و تغییرات ولتاژ است که می‌تواند خسارات زیادی را برجای بگذارد؛ ازاین‌ رو پیدا کردن یک راه‌ حل برای رفع دائمی این مشکل، از مهم‌ ترین اقداماتی است که باید صورت بگیرد. امروزه دستگاهی وجود دارد که می‌تواند ...  ادامه مطلب 
 ۲۴ دی ۱۳۹۹
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

اصلی ترین تفاوت یو پی اس و استابلایزر

یو پی اس چیست؟ حال برای اینکه اشاره ای به اصلی ترین تفاوت یو پی اس و استابلایزر داشته باشیم، نیاز می باشد که مجدد برای شما بگوییم که یو پی اس چیست؟ در یک تعریف ساده و تنها برای یادآوری می توان گفت: یو پی اس سیستم و دستگاهی است که در صورت قطع شدن جریان برق می تواند میزان برق مورد نیاز تجهیزات ...  ادامه مطلب 
 ۲۴ دی ۱۳۹۹
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

تفاوت استابلایزر سه فاز و تک فاز

استابلایزر سه فاز چیست؟ برای درک بهتر تفاوت استابلایزر سه فاز و تک فاز نیاز است که بار دیگر با معنا و مفهوم هر یک از این استابلایزر ها به صورت جداگانه آشنا شده و آن ها را یادآوری کرده باشیم. دستگاه استابلایزر سه فاز نیز همچون سایر مدل های استابلایزر دارای مدارهای کنترل الکتریکی ساده می باشد که ...  ادامه مطلب 
اهمیت استفاده از یو پی اس و استابلایزر
 ۰۱ دی ۱۳۹۹
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

اهمیت استفاده از یو پی اس و استابلایزر

یو پی اس بهتره یا استابلایزر یو پی اس و استابلایزر به عنوان فیلترهای الکتریکی برای حذف آلودگی و نوسانات برق شهر با هدف تثبیت ولتاژ خروجی، استفاده می شود اما نحوه عملکرد و روش هرکدام متفاوت با دیگری است. برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که در نهایت اهمیت استفاده از یو پی اس و ...  ادامه مطلب 
نحوه انتخاب و نصب استابلایزر
 ۰۱ دی ۱۳۹۹
 گروه تحقیق و توسعه تالی الکتریک

نحوه انتخاب و نصب استابلایزر

استابلایزر چیست؟ همانطور که در مقاله های قبل هم عنوان کرده ایم استابلایزر که نام دیگر آن تثبیت کننده ولتاژ می باشد در حقیقت یک وسیله الکتریکی است که در مسیر جریان برق قرار داده می شود تا از بروز نوسانات برق شدید جلوگیری کند. از این سیستم نگهدارنده برای بیشتر تجهیزات الکتریکی در صنعت های مختلف همچون ...  ادامه مطلب