تعمیر لامپ کم مصرف

تعمیر لامپ کم مصرف
اگر شما یک لامپ کم مصرف شکسته داشته باشید میتونید حباب لامپ رو بردارید و به جاش یه دونه مهتابی بزارید ،یا مهتابی رو بردارید به جاش حباب بزارید.

در لامپ کم مصرف ، ولتاژمتناوب ۲۲۰ ولت بعد از ورود به مدار به وسیله یک پل دیود و خازن یکسو و صاف شده به دو ترانزیستور سویچینگ اعمال می شود و دو ترانزیستور های سویچینگ این ولتاژ دی سی را به ولتاژ ac (تقریبا مربعی) با فرکانس بالا تبدیل می کنند.

سپس این ولتاژ به یک سلف اعمال می گردد (در لحظه اول) و ولتاژ زیادی بوجود می اید این ولتاژ به سیم های حباب (سیم های داخل مهتابی) اعمال شده و باعث فعال شدن مواد فلور سنت می شود بعد از یک زمان بسیار کوتاه که سلف میرا شد همه چیز به حالت عادی برمی گردد و لامپ روشن می ماند. بعد از این زمان عملکرد مدار مانند مهتابی عادی است.

                                                                   

اگر شما یک لامپ کم مصرف شکسته داشته باشید میتونین حباب لامپ رو بردارید و به جاش یه دونه مهتابی بزارید ،یا مهتابی رو بردارید به جاش حباب بزارید ، هر دوتاش کارمیکنه (البته باید توان ها برابر باشند.)
ولتاژ ۲۲۰ ولت از طریق فیوز f۱ و سلف l۲ به یک پل دیود اعمال میشه تا یکسو بشه ، نقش فیوز حفاظت از لامپ در برابر ولتاژ اضافه هست و نقش سلف نیز حذف نویز های است که توسط ترانزیستور ها روی شکل موج جریان برق شهر ایجاد میشه (معمولا یک خازن نیز با ورودی موازی میکنند ، این خازن و سلف تشکیل یک فیلتر به نام emi میدن که باعث میشه توان غیر مصرفی (یا راکتیو) از شبکه کشیده نشه ، خازن بعد از پل دیود نقش صاف کردن ولتاژ رو داره ، ولتاژ دو سر خازن ۳۸۰ ولت dc هست، که اگه بهش دست بزنی برق میگره.
نقش دیود d۲ و دیود d۳ فقط محافظت از ترانزیستور های q۱ و q۲ در برابر ولتاژ برگشتی سلف است.
خب در لحظه اول ولتاژ صفره ، لامپ خاموشه و همه خازن ها دشارژ هستند.

به محض اینکه شما لامپ رو به برق متصل می کنید ولتاژ از ۰ ولت به ۳۸۰ ولت میرسه (یه پالس ایجاد میشه) ، پالس فقط میتونه از طریق c۲ و r۶ و دیاک به بیس q۲ برسه همین پالس ترانزیستور q۲ رو روشن میکنه ، روشن شدن q۲ باعث القا شدن یه پالس در سیم پیچ میشه سیم پیچ یه ترانس افزاینده است که ولتاژ زیادی در سر دیگش ایجاد میشه ، همین ولتاژ باعث میشه تا محتویات لامپ راه بیفته و…، از اونجا که پالس باعث میرا شدن سیم پیچ میشه ، ترانزیستور q۱ مدام روشن میمونه و تغذیه لامپ از طریق اون تامین میشه.

مشابه ترانزیستورها به احتمال ۹۹ ۱۳۰۰۳ هست که معمولا شنت میشن. D۵ رو هم بی خیال سالمه(تو مدار با یه قطعه یا چند قطعه دیگه موازیه). خازن وقتی تخلیه میشه اصلا ظرفیت خازنی نداره و وقتی با سوت اهم متر(بازر) تست می کنی از هیچ طرف سوت نمیزنه.
ولتاژ دو سر خازن رو هم تست کنید.
در ضمن سلف تو این مدارات خراب نمیشه (موقعی هم که بسوزه خودشو نشون میده چون سیم پیچش می سوزه)

                                                    

مرحله اول بعد از باز کردن درب لامپ حتما حتما تمامی خازن های مدار را دشارژ کنید.احتیاط شرط اول هر کاری است.پس دشارژ خازن فراموش نشود.
۱- هر لامپ کم مصرف در قسمت شیبشه ایش دو عد فیلامان دارد. اول فیلامان ها را با اهم متر تست کنید.ا گر اتصال بی نهایت (OL) یا اتصال کوتاه بود بعنی فیلامان لامپ سوخته و دیگه وقت تون را رو تعمیر لامپ نگذارید و لامپ غیر قابل تعمیر است.
۲- فیوز مدار را تست کنید باید اتصال کوتاه باشد در غیر این صورت (اتصال بینهایتOL) یعنی فیوز سوخته اگر فیوز سوخته بود می توانید یک تکه سیم نازک جایگزین کنید.
۳- دیود های تغذیه مدار را با اهم متر تست کنید (پل دیود)
۴- تمامی خازن های مدار را تست کنید. خازن های الکترولیتی را دقت کنید که باد نکرده باشد اگر باد نکرده بود با اهم متر هم تست کنید. راه تست خازن های سرامیکی هم این جوریه که اگز به اهم متر وصل کردید اهم متر باید حالت اتصال بی نهایت را داشته باشد (OL) نشان دهد.
۵- دیود های روی بیس و امیتر ترانزیستور را از مدار خارج کنید و خارج از مدار تست کنید.(ترانزیستور باید از مدار خارج شده و تست شود)
۶- مقاومت های روی کلکتور، بیس، امیتر با اهم متر تست کنید بهتر است که مقاومت ها از مدار خارج شود. اگر می خواهید روی برد مقاومت ها را تست کنید باید مقداری را که اهم متر نشان میدهد با مقداری که روی خود مقاومت نوشته باید یه کمی کمتر یا بیشتر باشد اگر بیش از ۲۰ واحد اختلاف داشتند بعنی مقاومت سوخته.
۷- دیگر مقاومت ها و دیود های داخل مدار را با اهم متر تست کنید.
۸- دو عدد ترانزیستور های مدار را تست کنید بهتر است که ترانزیستور را با تستر مخصوص خودش تست کنید.
۹- دیاک مدار را تست کنید این قطعه خیلی شبیه دیود بوده فقط خط مشخص کننده آند و کاتد را ندارد که باید با تستر خودش تست شود.
 

 
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
 _____         ____        
|  _  |       / ___|       
| |_| |__  __/ /___   __ _ 
\____ |\ \/ /| ___ \ / _` |
.___/ / >  < | \_/ || (_| |
\____/ /_/\_\\_____/ \__,_|
                           
                           
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
ایمنی الکتریکی برای کودکان
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

ایمنی الکتریکی برای کودکان

الکتریسیته یک پدیده طبیعی است که از ذرات استاتیک باردار شده، یا جریان های دینامیکی ایجاد می شود. مردم معمولا الکتریسیته(برق)، انرژی و توان را با هم به اشتباه می گیرند اما این سه مفهوم متفاوت هستند. انرژی (energy) واحد اندازه گیری قدرت، نیرو و ظرفیت مورد نیاز برای انجام کار است.  توان  (power)واحد اندازه ...  ادامه مطلب 
مزایا و معایب خودرو های برقی
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

مزایا و معایب خودرو های برقی

مزایای خودروهای برقی دوستدار با محیط زیست: خودروهای برقی هیچ آلاینده ای تولید نمی کنند و این قابلیت، آنها را به دوستدار محیط زیست تبدیل می کند. این بدان معناست که آنها به آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای کمک نمی کنند، که یک مزیت قابل توجه در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. * صرفه جویی در ...  ادامه مطلب 
نحوه عملکرد شبکه برق
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه عملکرد شبکه برق

تا زمانی که با قطعی برق مواجه نشویم، برقی را که از شبکه برق خود دریافت می کنیم، مسلم فرض کنیم. اغلب ما در زمان قطعی برق دچار اضطراب می شویم تا بتوانیم برق مورد نیاز خود را تامین کنیم. شبکه برق، برق را از نیروگاه ها به خانه ها و مشاغل در سراسر کشور می رساند. شبکه وسیع تولید، انتقال و تحویل برق آن تضمین می‌کند که ...  ادامه مطلب 
نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر

یکی از کم هیجان انگیزترین، اما مهم ترین قطعات کامپیوتر، منبع تغذیه است. البته رایانه های شخصی با برق کار می کنند، و این برق مستقیماً از دیوار به تمام اجزای داخل کیس رایانه شخصی تامین نمی شود. در عوض، الکتریسیته از جریان متناوب (AC) ارائه شده توسط شرکت برق به جریان مستقیم (DC) مورد استفاده اجزای ...  ادامه مطلب 
لوازم برقی پر مصرف خانگی
 ۲۲ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

لوازم برقی پر مصرف خانگی

آیا می دانستید که مایکروویو شما بیشتر از پمپ آب شما انرژی مصرف می کند؟ بسیاری از صاحبان خانه متوجه نیستند که برخی از وسایل روزمره خانگی که استفاده می کنند، واقعا می توانند قبض انرژی آنها را افزایش دهند. در اینجا برخی از وسایل پر مصرف که در خانه شما هستند آورده شده است: 1. اتوی لباس: اتو کردن لباس ها شاید به ...  ادامه مطلب