فناوری موتور برقی داخل چرخ

فناوری موتور برقی داخل چرخ
شرکت اسلوونیایی Elaphe Propulsion Technologies به تازگی پلت فرم ماژولار جدید برای ماشین های برقی معرفی کرده است که می‌تواند گشتاور کارکردی آن را افزایش دهد.

این شرکت از سیستم موتور الکتریکی در چرخ خودرو استفاده کرده که می‌تواند باعث بهبود طراحی خودروی برقی و افزایش گشتاور آن شود.با  قرار دادن موتور درست درون چرخ، این فناوری کمک می‌کند تا خودرو درست مطابق با میل راننده حرکت کند، شتاب بگیرد و بپیچد. این چیدمان آزادی عمل بیشتری به راننده می‌دهد و ساخت خودروهایی متنوع‌ تر از گذشته را میسر می‌سازد.شرکت Elaphe به مدت 15 سال تمرکز خود را در زمینه افزایش کارآمدی خودرو ، کاهش فوق العاده وزن  و استفاده از موتورهای الکترومغناطیسی داخل چرخ گذاشته و پس از انجام تحقیقات گسترده موفق به ساخت موتور برقی اِلاف M700 شده است.

مدل‌های برقی عادی، به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که انگار در ابتدا یک خودروی بنزینی هستند، اما به‌ جای پیشرانه احتراقی، از موتور الکتریکی استفاده می‌کنند. معمولا، موتور بنزینی در وسط کاپوت قرار می‌گیرد و از طریق دو پلوس، قدرت به چرخ‌ها منتقل می‌شود. اما در خودروهای برقی مجهز به فناوری "موتور الکتریکی داخل چرخ"، دقیقا روی هر چرخ یک موتور الکتریکی قرار دارد که مستقیماً چرخ را می‌گرداند.

شتاب‌گیری خوب و واکنش سریع خودرو به خواسته‌های راننده، یکی از مشخصات عمومی خودروهای الکتریکی است. اما خودروهای «موتور در چرخ» یک خصوصیت دیگر هم دارند. ازآنجایی‌که در این خودروها، قدرت هر چرخ و سرعت آن جداگانه کنترل می‌شود، فرمان‌پذیری آن‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد. این خودروها می‌توانند حتی سر پیچ‌ها شتاب‌گیری شدید داشته باشند و همزمان فرمان‌پذیری خود را حفظ کنند.

شتاب‌گیری خوب و واکنش سریع خودروی برقی به خواسته‌های راننده، یکی از مشخصات عمومی مدل‌های الکتریکی است. اما خودروهای برقی مجهز به موتور الکتریکی داخل چرخ، یک ویژگی دیگر هم دارند. از آن‌جا که در این خودروها، قدرت و سرعت هر چرخ به طور جداگانه کنترل می‌شود، قابلیت فرمان‌پذیری آن‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد. این خودروها می‌توانند حتی سر پیچ‌ها نیز شتاب‌گیری بالایی داشته باشند و همزمان فرمان‌پذیری خود را حفظ کنند. موتورهای برقی همچنان روش‌های مهندسی خودرو را بازتعریف می‌کنند، اما شاید تاکنون چیزی شبیه ایده موتور الکتریکی داخل چرخ استارتاپ اسلوونیایی اِلاف تولید نشده باشد.

                                             

موتور برقی اِلاف M700، یک موتور برقی پلاگ اند پلی (plug-and-play) یا آماده به کار بوده که نیاز به تنظیمات خاصی از طرف راننده برای راه‌اندازی ندارد و به عنوان راه حلی بی‌نظیر برای موتورهای الکتریکی ارائه شده است. این شیوه رانشی بدیع در داخل هر چرخ قرار می‌گیرد و هر موتور الکتریکی دارای یک سیستم خنک کننده مستقل، ترمز دیسکی استاندارد یا کاسه‌ای با سیستم ترمز ضد قفل احیاکننده و واحد کنترل الکترونیکی است. هر دستگاه موتور برقی داخل چرخ اِلاف M700، حدود ۲۳ کیلوگرم وزن دارد.

                                                

هر موتور برقی داخل چرخ به طور مداوم ۶۷ اسب بخار و حداکثر ۱۰۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. با قرار دادن دو موتور الکتریکی در محور عقب، راننده در مجموع ۲۰۲ اسب بخار در اختیار دارد که می‌تواند از ۱۳۴ اسب بخار آن برای رانندگی در شرایط کارکرد مداوم استفاده کند. با حساب سرانگشتی نیز در صورت استفاده از سیستم تمام چرخ محرک می‌توان برای شرایط کارکرد مداوم ۲۶۸ اسب بخار و در حالت بیشینه ۴۰۴ اسب بخار قدرت از موتورهای الکتریکی داخل چرخ اِلاف دریافت کرد.

                                             

اِلاف اولین شرکتی نیست که از فناوری موتور الکتریکی داخل چرخ بهره می‌برد. پیش از این نیز بوش (bosch) سیستم اکسل الکتریکی یا "e-axle" خود را توسعه داده است، که موتور برقی، جعبه دنده و سیستم کنترل الکترونیکی را با هم ترکیب می‌کند. این سیستم شامل باتری یا امکانات نرم‌افزاری نمی‌شود و خودروساز باید آن‌ها را تولید کند.

شرکت اسلوونیایی اِلاف امیدوار است که برخی از قطعات یا تمام اجزای آن را در اختیار طراحان خودرو قرار دهد؛ به این روش آن‌ها می‌توانند مجموعه‌ی وسیعی از روش‌های حمل‌ونقل جدید را ایجاد کنند. چنین فناوری بدون نیاز به قرار دادن موتور الکتریکی در زیر کاپوت، فرصت‌های طراحی بسیار زیادی در اختیار طراحان خودروی برقی قرار خواهد داد.

                                         
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
 ______                      
|___  /                      
   / /  ___  _ __  _ __ ___  
  / /  / __|| '__|| '_ ` _ \ 
./ /   \__ \| |   | | | | | |
\_/    |___/|_|   |_| |_| |_|
                             
                             
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
ایمنی الکتریکی برای کودکان
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

ایمنی الکتریکی برای کودکان

الکتریسیته یک پدیده طبیعی است که از ذرات استاتیک باردار شده، یا جریان های دینامیکی ایجاد می شود. مردم معمولا الکتریسیته(برق)، انرژی و توان را با هم به اشتباه می گیرند اما این سه مفهوم متفاوت هستند. انرژی (energy) واحد اندازه گیری قدرت، نیرو و ظرفیت مورد نیاز برای انجام کار است.  توان  (power)واحد اندازه ...  ادامه مطلب 
مزایا و معایب خودرو های برقی
 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 مهندس کهن یزدی

مزایا و معایب خودرو های برقی

مزایای خودروهای برقی دوستدار با محیط زیست: خودروهای برقی هیچ آلاینده ای تولید نمی کنند و این قابلیت، آنها را به دوستدار محیط زیست تبدیل می کند. این بدان معناست که آنها به آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای کمک نمی کنند، که یک مزیت قابل توجه در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. * صرفه جویی در ...  ادامه مطلب 
نحوه عملکرد شبکه برق
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه عملکرد شبکه برق

تا زمانی که با قطعی برق مواجه نشویم، برقی را که از شبکه برق خود دریافت می کنیم، مسلم فرض کنیم. اغلب ما در زمان قطعی برق دچار اضطراب می شویم تا بتوانیم برق مورد نیاز خود را تامین کنیم. شبکه برق، برق را از نیروگاه ها به خانه ها و مشاغل در سراسر کشور می رساند. شبکه وسیع تولید، انتقال و تحویل برق آن تضمین می‌کند که ...  ادامه مطلب 
نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر
 ۲۳ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

نحوه انتخاب منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر

یکی از کم هیجان انگیزترین، اما مهم ترین قطعات کامپیوتر، منبع تغذیه است. البته رایانه های شخصی با برق کار می کنند، و این برق مستقیماً از دیوار به تمام اجزای داخل کیس رایانه شخصی تامین نمی شود. در عوض، الکتریسیته از جریان متناوب (AC) ارائه شده توسط شرکت برق به جریان مستقیم (DC) مورد استفاده اجزای ...  ادامه مطلب 
لوازم برقی پر مصرف خانگی
 ۲۲ آذر ۱۴۰۱
 مهندس کهن یزدی

لوازم برقی پر مصرف خانگی

آیا می دانستید که مایکروویو شما بیشتر از پمپ آب شما انرژی مصرف می کند؟ بسیاری از صاحبان خانه متوجه نیستند که برخی از وسایل روزمره خانگی که استفاده می کنند، واقعا می توانند قبض انرژی آنها را افزایش دهند. در اینجا برخی از وسایل پر مصرف که در خانه شما هستند آورده شده است: 1. اتوی لباس: اتو کردن لباس ها شاید به ...  ادامه مطلب