اثر سایه بر پنل خورشیدی

اثر سایه بر پنل خورشیدی
توان تولیدی سیستم فتوولتائیک رابطه مستقیم با میزان تابش خورشید بر سطح پنل دارد. لذا زاویه تابش خورشید بر روی پنل و عوامل محیطی مانند سایه و شیب محل نصب پنل ­ها می ­تواند منجر به تغییرات خروجی توان پنل ها بشود.

در ساعت هایی که شدت تابش نور خورشید زیاد است اگر سایه ای روی پنل خورشیدی بیفتد در لبه های سایه بعلت شکست نور ،  شدت تابش بسیار زیاد خواهد بود که به این پدیده اثر سایه یا اثر لبه نیز می گویند. این شدت نور در لبه ها باعث ایجاد الکتریسته لحظه ای زیادی در سلول هایی از پنل که روی لبه قرار دارند خواهد شد که می تواند به سیستم خورشیدی آسیب برساند. البته با استفاده از شارژ کنترلر می توان جلوی آسیب دیدن سیستم را گرفت.

 در بسیاری از پنل ها از دیود برای کنترل این توان استفاده می گردد که این خود باعث کاهش راندمان پنل ها می گردد. هرچند که شارژ کنترلرها می توانند این اثرات سوء را تا حد زیادی کنترل کنند ولی بهتر است محل قرارگیری پنل ها را در جایی انتخاب کنیم که کمترین سایه ممکن در ساعت هایی که شدت تابش نور خورشید زیاد است (بین ساعت 9 الی 16:30 ) روی پنل ها بیفتد.
بر همین اساس محل نصب پنل ­های خورشیدی باید در نقاطی قرار بگیرد که سایه اندازی به واسطه وجود عواملی همچون ساختمان­ ها و درختان و ... وجود نداشته باشد. همچنین کثیف شدن سطح پنل نیز تاثیر منفی در میزان توان تولیدی پنل خورشیدی دارد. با کثیف شدن سطح پنل، شدت تابش کمتری به سلول­ها رسیده و بر همین اساس میزان توان تولیدی پنل ­ها کاهش خواهد یافت. لذا ضروری است که طی فواصل زمانی منظم و همچنین پس از طوفان ها نسبت به تمیز کردن سطح پنل­ ها اقدام شود تا سیستم کاراریی لازم را در این زمینه داشته باشد.

 
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه