اینورتر چیست؟

اینورتر چیست؟
برای راه اندازی و استفاده از وسایل الکتریکی معمولا به یک منبع ولتاژ AC (برق شهر) نیاز می باشد. مواقعی پیش می آید که برق شهر در دسترس نیست و تنها یک منبع ولتاژ DC (باطری) با مشخصات خاص در دسترس می باشد. در این شرایط ما نیاز به وسیله ای داریم که بتواند از این منبع DC یک منبع ACایجاد و نیاز ما را برطرف نماید. این وسیله ((اینورتر)) نام دارد.

تفاوت اینورتر با ژنراتور چیست؟
اگر چه ژنراتور و اینورتر هر دو قادر به تولید برق شبیه به برق شهر می باشند ولی استفاده از اینورتر محاسنی به شرح ذیل را دارا  است:
بی صدا بودن
عدم آلایندگی محیط زیست(نداشتن دود)
عدم استهلاک مکانیکی
عدم نیاز به تعمیر و نگهداری
مصرف انرژی متناسب با جریان خروجی
روشن و خاموش کردن سریع و امکان کنترل و مانیتورینگ از دور
توانایی کار در محیطهای بسته و محدود

تقسیم بندی اینورترها بر اساس شکل موج خروجی چگونه می باشد؟
یکی از مهمترین تفاوت ها در انواع اینورتر، شکل موج خروجی می باشد. موج خروجی اینورترها به شکل سینوسی و شبه سینوسی می باشد.
تقریبا همه وسایل الکتریکی بجز بارهای سلفی نظیر انواع موتورها را می توان به اینورترهای شبه سینوسی متصل نمود، در صورتیکه بارهای سلفی را بایستی فقط به اینورترهای سینوسی متصل نمود.
عدم توجه به این توصیه ممکن است باعث وارد آمدن خسارت به اینورتر گردد. تفاوت عمده دیگر بین اینورترهای سینوسی و شبه سینوسی در قیمت آنهاست که اینورترهای سینوسی قیمتی بمراتب بیشتر از اینورترهای شبه سینوسی می باشند.

عوامل موثر در افزایش طول عمراینورتر چیست؟
به منظور اطمینان از این که مبدل ولتاژ در طول عمر مفید خود در بهترین شرایط کاری نگهداری شود نیاز به سرویس و نگهداری به صورت برنامه ریزی شده دارد و همچنین تعویض قطعات در پایان عمر مفید آنها که این امر باعث افزایش طول عمر سیستم می گردد.

مشخصات خروجی مبدل ولتاژچیست و چه وسایلی می توان به آن وصل نمود؟
مشخصات خروجی هر اینورتر با توجه به مشخصات فنی دستگاه مشخص می گردد که شامل:
توان ، ضریب توان؛ ولتاژ ، فرکانس ، ظرفیت تحمل اضافه بار و THD خروجی و غیره
توان هر دستگاه، که مشخص می باشد زیرا با توجه به سفارش شما تعیین می گردد .
ضــریب توان خروجی، که بهتر است بالاتر از ۰.۸ باشد که ضریب توان اکتیو (وات خروجی را مشخص می کند.)
ولتاژ خروجی که بازه ولتاژ خروجی با تلرانس خروجی آن مشخص می شود. مثلا : ۲۲۰ +/-۲۰%

چه وسایلی را نمی توان به اینورتروصل نمود؟
اینورترها معمولا دستگاه هایی انعطاف پذیر هستند ، اما نوع خاصی از بارها هستند که نباید آنها را به روش متداول به اینورتر وصل نمود ، این بارها عبارتند از :
لامپهای فلورسنت یا لامپهای گازی
موتورها و کمپرسورها
دستگهاههای تهویه مطبوع
پرینترهای لیزری

هریک از این دستگاهها درحین کارکردن عادی و یا در لحظه روشن شدن ، جریان زیادی از منبع تغذیه خود می کشند مثلآ جریان راه اندازی موتورها معمولا بین ۴ تا ۱۰ برابر مقدار نامی آن می باشد.
در صورتی که بخواهیم از اینورتر برای روشن کردن بارهایی با جــریان لحظه ای زیاد مــانند پرینتر های لیزری و موتورها استفاده کنیم ،اینورتر مورد نظر باید از مشخصات الکتریکی قویتری برخوردار باشد و بهتر است با متخصص مشورت نمایید.

اینورترکدام کشورها دارای کیفیت بالا می باشد؟ سازندگان کدام کشورها از معروفیت برخوردارند؟
 امروزه خیلی از کشورها اینورتر تولید می کنند و روز به روز به این تولیدکنندگان نیز افزوده می‌گردد، البته در ایران امروزه بیشتر شرکتها واردکننده اینورتر هستند تا تولید کننده .
بیشتر اینورترهای وارداتی نیز متعلق به شرکت های چینی می باشد که دارای کیفیت های متفاوتی است، روی هم رفته در حال حاضر اینورترهای کشورهای آلمان ، آمریکا و تایوان دارای کیفیت بالاتری از دیگر کشورها می باشند .
در صورت نیاز به کیفیت بالا با IP بالا؛ باید در کشور آلمان و آمریکا به دنبال آن گشت .

انواع باتری های قابل استفاده دراینورترکدامند؟
انواع باتری شامل : سرب اسید ، نیکل کادمیم ، لیتیوم و سیلور آلکالین می باشند.
مناسبترین نوع باتری برای اینورتر نوع سرب اسید (lead – acid) می باشد و بیشتر با درپوش کاملا بسته که نیاز به سرویس و نگهداری ندارد و با ولتاژ ۱۲ ولت استفاده می گردد.

چگونه زمان برق‌دهی (BACKUP TIME) باتری‌ها را محاسبه نمائیم؟
زمان Back up مدت زمانی است که باتری باید انرژی و توان مورد نیاز بار را تامین نماید و اغلب به آن زمان استقلال (Autonomy) یا زمان دشارژ نیز گفته می شود .
باتریها درانواع گوناگون و میزان آمپرساعت متفاوت عرضه می شوند ، بنابراین به منظور نصب باتری مناسب و استفاده ازآن باید محاسبه دقیقی انجام گیرد.
درانتخاب باتری با ظرفیت یا سرویس دهی مناسب حداقل به دو نکته باید توجه شود .
۱. بار باتری
۲. زمان استقلال یاBack up موردنیاز

ابتدا جریان کشیده شده از باتری را محاسبه می کنیم .
سازندگان باتری همیشه جداول یا نمودارهایی را عرضه می کنند که با استفاده از اطلاعات آنها می توان ظرفیت سرویس دهی موردنیاز را تعیین کرد.

چگونه باید اینورتری با توان مطلوب را انتخاب کنم؟
پاسخ ساده این است که اول ماکزیمم توان مصرفی لوازم برقی خود را بدانید و سپس اینورتری که قادر به تامین آن توان باشد را خریداری کنید. اما لوازمی مانند یخچال دارای توان بسیار بالایی هستند. البته اینورتر هایی هستند که قادر به تامین این توان باشند که در این صورت برای اینگونه لوازم برقی باید اینورتری با توان بالاتر از چیزی که پیش بینی کرده اید، تهیه کنید. توجه داشته باشید که برای تامین توان های بالا، اینورتر مناسب تنها چیزی نیست که مورد نیاز است. باتری نیز باید قادر به تامین آن توان باشد و همچنین کابل انتقال دهنده نیز باید از پس انتقال آن توان بر آید و آن را هدر ندهد.


آیا می توان از سیم آلومینیومی استفاده کنم یا باید حتما از سیم مسی استفاده کنم؟
آلومینیوم ارزان تر و سبک تر است، اما همچنین دارای مقاومت بالاتر و متصل کردن آن به هم سخت تر است. اگر شما در این زمینه دارای تجربه و تخصص بوده و نیازمند استفاده از مزایای آلومینیوم هستید می توانید اینکار را انجام دهید. در غیر این صورت چرا از سیم مسی استفاده نمی کنید؟

هنگام استفاده از آلومینیوم، از خوب بودن عایق بندی اطمینان حاصل کنید. ۹۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر. همچنین، از دو رشته سیم موازی جدا بجای به هم چسپیده استفاده کنید.

در مورد آمپلی فایر نیز آیا به همین گونه است؟
شرکت های سازنده آمپلی فایر برخی مواقع اعداد نادرست و بعضا گمراه کننده ای را روی کالا های خود ثبت می کنند. جهت اطمینان این اعداد را ۱۰ درصد بیشتر از مقدار اعلام شده در نظر بگیرید. یک روش دیگر این است که به بر چسب ارزیابی استاندارد توجه کنید.

آیا می توانم با اینورتر از پرینتر لیزری استفاده کنم؟
اگر مجبورید. زیرا پرینتر لیزری برای گرم کردن رول خود، توان بیسار بیشتر از چیزی که شما انتظار دارید مصرف می کند و این باعث خالی شدن باطری می شود. اگر شما مطمئن هستید که اینورتر شما توان روشن کردن چاپگر لیزری به همراه کامپیوتر و مانیتور را دارد اینکار را انجام دهید. از سوی دیگر، پرینترهای جوهر افشان توان بسار کمی نیاز دارند.
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
      _____            _     
     |  _  |          | |    
 ____| |_| |__      __| |__  
|_  /\____ |\ \ /\ / /| '_ \ 
 / / .___/ / \ V  V / | |_) |
/___|\____/   \_/\_/  |_.__/ 
                             
                             
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه